کد خبر: ۳۱۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
رئيس سازمان توسعه تجارت مالزي، حجم فعلي مبادلات تجاري بين ايران و مالزي را 532 ميليون دلار در سال عنوان كرد و گفت: با برطرف شدن تحريم‌ها تلاش مي‌كنيم حجم مبادلات تجاري دو كشور به يك ميليارد دلار افزايش يابد.
«داتو دزولكفيلي» كه معاونت وزارت بازرگاني خارجي مالزي را نيز بر عهده دارد، در حاشيه نشست تجاري ايران و مالزي افزود: شركت‌هاي فعال در صنايع و تجارت مالزي علاقه‌مند به حضور در بازار ايران هستند.
وي ادامه داد: 11شركت مالزيايي اخيرا در نمايشگاه صنعت نفت و گاز ايران شركت كردند و نمايندگان 36 شركت ديگر نيز هم اكنون به منظور حضور در نمايشگاه‌هاي آتي، در ايران حضور دارند.
رئيس سازمان توسعه تجارت مالزي در پاسخ به پرسشي مبني بر هدف‌گذاري مالزي در مناسبات تجاري با ايران پسابرجام، گفت: سازمان‌هاي توسعه تجارت ايران و مالزي و همچنين اتاق‌هاي بازرگاني دو كشور متولي توسعه تجارت بين دو كشور هستند.
وي در اين ارتباط افزود: بررسي‌هاي آماري نشان مي‌دهد حجم تجارت بين ايران و مالزي در سال 2015 بيش از 532 ميليون دلار بوده است و ما علاقه‌منديم اين مبادلات در كوتاه‌ترين زمان به يك ميليارد دلار افزايش پيدا كند، به همين منظور همه تلاش و امكانات خود را براي شناسايي فرصت‌هاي همكاري متقابل به كار گرفته‌ايم.
معاون وزير بازرگاني خارجي مالزي افزود: پيش‌بيني ما اين است كه در سال جاري ميلادي شاهد افزايش 20 تا 30 درصدي مبادلات تجاري دو كشور باشيم.
وي با اشاره به عضويت مالزي در اتحاديه كشورهاي جنوب شرق آسيا «آ.سه.آن» افزود: اين تشكل 10كشور عضو و جمعيت حدود 625 ميليون نفر را تحت پوشش دارد و مالزي مي‌تواند دروازه ورود ايران به اين تشكل مهم و تاثيرگذار در جنوب شرق آسيا باشد.
رئيس سازمان توسعه تجارت مالزي با بيان اينكه فعالان اقتصادي اين كشور علاقه‌مند به حضور مداوم و پايدار در ايران هستند، افزود: ما همچنين علاقه‌منديم كه ايران را به عنوان مركزي براي صادرات محصولات و توليدات مالزي به كشورهاي همسايه ايران انتخاب كنيم.
دزولكفيلي با اشاره به بازديد خود از منطقه آزاد تجاري انزلي افزود: فرصت‌هاي تجاري اين منطقه را از نزديك ارزيابي كردم و در جلسه هاي آينده فرصت‌هاي تجاري در مناطق آزاد كيش، قشم و فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) را نيز بررسي خواهيم كرد.
وي به علاقه‌مندي مالزي در مورد گسترش فعاليت‌هاي گردشگري با ايران اشاره كرد و گفت: در زمينه گردشگري علاقه‌مند به سرمايه‌گذاري در ايران هستيم و فرصت‌هاي موجود را بررسي مي‌كنيم؛ همچنين ما خواستار توسعه روابط بين توليدكنندگان دو كشور در زمينه‌هاي صنعت هوانوردي، كشتيراني هستيم و مي‌خواهيم روند رو به‌رشد حضور دانشجويان ايراني در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي مالزي را توسعه دهيم.
معاون وزير بازرگاني خارجي مالزي تصریح کرد: قطعا توسعه روابط اقتصادي ايران و مالزي با چالش‌هاي جدي مواجه است اما با توجه به سوابق مناسبات طولاني و مثبت دو كشور بر اين چالش‌ها فائق خواهيم آمد.
ديدار هيات‌هاي تجاري ايران و مالزي با حضور «راجا نوشيروان زين‌العابدين» سفير مالزي در ايران، دیروز (سه شنبه) در هتل استقلال تهران برگزار شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار