کد خبر: ۳۱۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
گزارش «تجارت» از افزايش آمارهاي نگران كننده در كشورهاي در گير جنگ
مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا اعلام کرد که حدود هشت میلیون تن در سوریه و هفت میلیون تن در یمن با بحران گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند.
ارثارین کازین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا  درگیری در یمن به وخامت بیشتر این بحران و گرسنگی بیش از سه میلیون نفر ظرف یک سال منجر شده طوری که مجموع کل نیازمندان به کمک‌های غذایی در یمن به بیش از 7.6 ملیون تن رسیده است.
این یعنی از هر 10 یمنی سه نفر نیاز به کمک غذایی فوری دارند.وی درباره وضعیت امنیت غذایی در سوریه نیز گفت: رهبران جهان در کنفرانس لندن گردهم آمدند و ما اطمینان داریم که آن‌ها به تعهدات خود درباره حمایت بی‌سابقه عمل خواهند کرد با این حال ادامه درگیری نیازها را افزایش می‌دهد. ما کمک‌های نقدی را ارائه می‌کنیم که به 1.5 میلیون آواره می‌رسد اما ما می‌دانیم که بیش از 4.5 میلیون آواره وجود دارند و باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.
این مسئول افزود: برنامه جهانی غذا هر ماه غذای بیش از چهار میلیون سوری‌ در داخل را تأمین می‌کند اما 8.7 میلیون تن نیاز به کمک غذایی دارند. از هر چهار نفر در سوریه سه نفر از فقر رنج می‌برند. وضعیت امنیت غذایی در مناطق محاصره شده بسیار نگران کننده است.وی گفت: بیشترین حمایت مالی که برنامه جهانی غذا دریافت کرد از سوی آلمان بود که در کنفرانس لندن 570 میلیون دلار کمک کرد. قبل از آن نیز در سال 2008 عربستان نیم میلیارد دلار کمک کرد.
تلاش براي اعمال آتش بس در سوريه
 پس از درگیریهای شدید در شهر حلب ، بار دیگر با مذاکره کشورهای آمریکا و روسیه آتش بس برقرار شد.ارتش سوریه در پی بیانیه مشترک روسیه و آمریکا که از تمامی طرف‌ها خواستند حملات را متوقف کنند از تمدید آتش‌بس در حلب و حومه آن به مدت 48 ساعت دیگر خبر داد.به گزارش روسیا الیوم، فرماندهی کل ارتش سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمدید آتش‌بس در حلب و حومه آن از ساعت یک بامداد سه‌شنبه تا پایان روز چهارشنبه خواهد بود.
این اعلام نظام سوریه چند ساعت بعد از صدور بیانیه روسیه و آمریکا بود که در آن بر تعهد دو طرف برای تضمین آتش‌بس تاکید کرده و از طرف‌ها خواسته بودند حملات را متوقف کنند.اجرای آتش‌بس در حلب از پنجم ماه مه آغاز شده است.این دومین بار است که آتش‌بس موقت در حلب واقع در شمال سوریه تمدید شده است. این امر در زمانی رخ می دهد که  وزارت دفاع روسیه، مرکز ویژه هماهنگی آشتی در حمیمیم با استناد به اطلاعات ساکنان محلی در حلب اعلام کرد که 70 فرد مسلح به همراه سه خودروی زرهی با مهمات از ترکیه وارد روستای "عندان" شدند تا به جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه در عملیات‌ها علیه نیروهای دولتی کمک کنند.
در بیانیه این مرکز آمده است که تروریست‌های جبهه النصره همچنان به عملیات نظامی خود علیه نیروهای دولتی در شهر حلب ادامه می‌دهند تا آتش بس را به شکست بکشانند. آن‌ها محله‌های "شیخ مقصود" و" العامریه" و فرودگاه نظامی "النیرب" در این شهر را هدف حملات خود قرار داده و به اردوگاه "حندرات" نیز حملاتی را انجام دادند.
حمایت نشست پاریس از آتش بس
وزیر خارجه فرانسه، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و وزیر خارجه آلمان و دیگر مقامات از متن بیانیه مشترک روسیه و آمریکا در زمینه تعهدات گرو‌ه‌ها تقدیر کردند. این بیانیه یک ساعت قبل از نشست پاریس منتشر شد.
موگرینی این بیانیه را مثبت ارزیاب کرد. شرکت کنندگان در نشست پاریس از هیات عالی مذاکرات خواستند به طور جدی مخالفان میانه رو را از مواضع جببه النصره دور نگه دارد و ریاض حجاب نیز متعهد به آن شد. نشست پاریس حمایت خود را از مخالفان سوریه و برقراری آتش‌بس فراگیر در سوریه اعلام کرد و متعهد شد به راه حلی براساس بیانیه ژنو یک و قطعنامه 2254 دست یابد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار