کد خبر: ۳۱۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
رییس بخش توسعه کسب و کار و عضو هیات مدیره بورس مونیخ گفت: بورس تهران برای سرمایه گذاران شناخته شده نیست و نیاز به معرفی بیشتر دارد.
دکتر«روبرت ارتل»*  افزود: تا کنون سرمایه گذاران به دلیل تحریم ها، توجهی به بازار سرمایه ایران نداشتند و این بازار نیز به روی سرمایه گذاران خارجی باز نبوده است.
وی ادامه داد: اکنون این بازار باید به جهان معرفی شود تا بتواند سرمایه گذار خارجی جذب کند.
ارتل، با توجه به بازار 80 میلیونی ایران و چشم انداز روشن برخی صنایع مانند نفت و گاز و پتروشیمی و خودرو، پتانسیل رشد بازار سرمایه ایران را بالا ارزیابی کرد.
وی که در هشتمین همایش بین المللی بازار سرمایه اسلامی شرکت کرده بود، در مورد اندازه بازار سرمایه اسلامی در آلمان گفت: در آلمان مردم به اوراق قرضه دارای نرخ بهره عادت کرده اند و این نوع اوراق قرضه را می شناسند، بنابراین متقاضیان این اوراق تنها به جوامع مسلمان این کشور محدود می شود.
عضو هیات مدیره بورس مونیخ اضافه کرد: اگر اوراق قرضه اسلامی به طور شفاف معرفی شوند و برای دارنده، بازده به همراه داشته باشند، می توان به آینده آن خوشبین بود.
به گزارش ایرنا، هشتمین همایش بین المللی بازار سرمایه اسلامی با حضور نمایندگان 40 کشور جهان از جمله آلمان، روسیه، فرانسه، سوئیس، کره جنوبی، هند، چین و یونان 14 و 15اردیبهشت در تهران برگزار شد.
بررسی ساختار و عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری اسلامی، ریسک‌های مالی مرتبط با سرمایه‌گذاری در واحدهای صندوق‌های اسلامی، حاکمیت شرعی در نهادهای مالی اسلامی، نظام‌های قانون‌گذاری در حوزه صندوق‌های اسلامی و بانک‌های سرمایه‌گذاری و خدمات آنها در چارچوب منطبق با شریعت از مهم‌ترین‌ محورهای این همایش بود.
اوراق بهادار اسلامی تفاوت روشنی از جهت مالکیت با اوراق ربوی دارند. اوراق اسلامی، به طور معمول در بردارنده سهم مشاعی از سرمایه دارای سود یا درآمد هستند.
سود اوراق بهادار انتفاعی اسلامی ارتباط به نوع قراردادی دارد که اوراق براساس آن طراحی شده و از جهت ثابت یا انتظاری بودن نرخ سود متفاوتند و در مجموع در سه گروه عمده جای می‌گیرند: اوراق مبتنی بر خرید و فروش دین، اوراق مبتنی بر خرید و فروش دارایی فیزیکی و اوراق مبتنی بر مشارکت در سود طرح اقتصادی.
علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این همایش گفته بود امسال حجم بالایی از اوراق صکوک اسلامی در بازار سرمایه با ضمانت دولت منتشر می شود و از سرمایه گذاران خارجی برای خرید این اوراق که ریسک پایین و بازدهی بالایی دارد، دعوت کرد.
وی استفاده از بازار سرمایه برای تامین مالی و رشد اقتصادی را از برنامه های اصلی دولت ایران اعلام کرد و گفت: دولت ایران عزم جدی دارد تا روش های جدید تامین مالی و ابزارهای مالی اسلامی را به سایر کشورها معرفی کند.
طیب نیا گفته بود، یکی از جاذبه های سرمایه گذاری خارجی خرید اوراق صکوک اسلامی دولت ایران خواهد بود که هم ریسک پایینی دارد و هم از بازدهی کم نظیری برخوردار است.
وی همچنین گفت: ایران از معدود کشورهایی است که تمامی بازارهای پولی، بیمه ای و سرمایه ای آن براساس عقود و ضوابط اسلامی طراحی شده است.
وزیراموراقتصادی و دارایی ایران تاکید کرد، بازار سرمایه و بورس ایران نیز در تطابق کامل با شریعت قرار دارند. سیاست دولت ایران افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی و همچنین افزایش سهم سرمایه گذاری خارجی در این بازار است.
* Dr. Robert Ertl
منبع : ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار