کد خبر: ۳۱۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳
در همايش بين المللي فرصت‌هاي سرمايه گذاري حوزه سلامت اعلام شد:
مساله‌ي بهبود وضعيت بهداشت و ارتقاء شاخص‌هاي سلامت جامعه به عنوان يکي از اولويت‌هاي تمام برنامه‌هاي تدوين شده در جمهوري اسلامي‌بوده و دولت تدبيرو اميد نيز در همان سال اول روي کار امدن با دستور ريس جمهور طرح تحول نظام سلامت که حاصل فرمايشات رهبري بود با تزريق سه ميليارد دلار به نظام سلامت کشور آغاز کرد.
مساله‌ي بهبود وضعيت بهداشت و ارتقاء شاخص‌هاي سلامت جامعه به عنوان يکي از اولويت‌هاي تمام برنامه‌هاي تدوين شده در جمهوري اسلامي‌بوده و دولت تدبيرو اميد نيز در همان سال اول روي کار امدن با دستور ريس جمهور طرح تحول نظام سلامت که حاصل فرمايشات رهبري بود با تزريق سه ميليارد دلار به نظام سلامت کشور آغاز کرد.
به گزارش تجارت روزگذشته همايش بين المللي فرصت‌هاي سرمايه گذاري حوزه سلامت درهتل اسپيناس تهران برگزار شد که حضور همزمان تيم اقتصادي دولت در اين جلسه حاکي از اهميت و حساسيت موضوع سلامت و بهداشت عمومي‌وارتقاء شاخص‌هاي آن براي دولتمردان است.در اين همايش به موقعيت بسيار مناسب جغرافيايي در ايران و يکي از اولويت‌هاي دولت حمايت از سرمايه‌گذاري خارجي پرداخته شدو 6 حوزه سلامت براي سرمايه گذاري خارجي معرفي شد. به گفته وزير اقتصاد سرمايه‌گذاران خارجي فرصتي غيرقابل چشم‌پوشي جهت سرمايه‌گذاري در ايران به ويژه در حوزه سلامت در اختيار دارند.
علي طيب‌نيا در همايش بين‌المللي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در حوزه سلامت با بيان اين‌که حوزه سلامت يکي از اولويت‌دارترين مسائل کشور و دغدغه اصلي مردم کشورمان است، گفت: رفع تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران نه تنها فرصت‌هاي مغتنم و سودآوري را در اختيار جامعه جهاني قرار داد تا بتواند از آن بهره‌ بگيرند، بلکه زمينه‌ي مناسبي را براي مقابله با چالش‌هاي اقتصادي در مهم‌ترين و حساس‌ترين منطقه جهان يعني خاورميانه ايجاد کرد و اين موضوع مي‌تواند تاثير زيادي در کاهش تنش‌هاي سياسي و آشوب‌هاي اجتماعي داشته باشد.
طيب‌نيا با بيان اين‌که شکوفايي اقتصادي در منطقه ما مي‌تواند يکي از ريشه‌هاي رشد تروريسم را بخشکاند و آرامش بيشتر اجتماعي و سياسي در منطقه ايجاد کند، افزود: دولت يازدهم در عرصه‌ي ديپلماتي و اقتصادي موفقيت‌هاي زيادي مانند کاهش تورم از بالاي 40 درصد به حدود 11 درصد، دستيابي به رشد اقتصادي مثبت همزمان با کاهش قيمت جهاني نفت و غيره را کسب کرده است. حال اين دستاوردها استقبال و اعتماد سرمايه‌گذاران خارجي را براي ورود به بازار ايران به دنبال داشته و آنچه مي‌تواند بر اين اعتماد بيفزايد ادامه‌ي اين همکاري‌هاي دو جانبه و چند جانبه است. براين اساس ما تلاش بي‌وقفه‌اي را آغاز کرديم تا فضاي کسب‌وکار را روان کرده و موانع سرمايه‌گذاري را کاهش داده و يا رفع کنيم.
طيب‌نيا با بيان اين‌که موضوع سلامت و بهداشت عمومي‌و ارتقاء شاخص‌هاي آن براي دولت ايران از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است، اضافه کرد: در راستاي طرح تحول سلامت 10 ميليون نفر از محرومان بيمه شدند هزينه خدمات بستري به پنج درصد کاهش يافت و شاهد بهبود کيفيت درمان و پيش‌بيني خدمات بهداشت براي 8.5 ميليون نفر حاشيه‌نشين بوديم اين اقدامات از جمله اصلاحاتي است که از طريق آنها عدالت در تامين سلامت ايجاد شده است.طيب‌نيا همچنين اظهار کرد: براين اساس از سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي و شرکت‌هاي سرمايه‌فرصت فعال دعوت مي‌کنم تا با مطالعه فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري موجود و با توجه به مشوق‌هاي در نظر گرفته شده در اين حوزه حضور يابند. پيام من اين است که به دليل جذابيت‌هاي اقتصادي اين حوزه ضرورت دارد که نگرش خود را تغيير داده و رويکرد جديدي را براي سرمايه‌گذاري در اين بخش ايجاد کنيم.
وي با بيان اين‌که اکنون بسياري از کمپاني‌هاي بزرگ دنيا در حوزه سلامت سرمايه‌گذاري مي‌کنند، بيان کرد: گردش مالي حوزه سلامت بيش از دو برابر حوزه نفت و گاز است، بنابراين اعلام مي‌کنم که فرصت‌هاي بسياري براي گسترش همکاري‌هاي اقتصادي ميان ايران و ساير کشورهاي جهان وجود دارد. بايد امروز نگرش و ديدگاهتان را نسبت به جمهوري اسلامي‌ايران تغيير داده و آن را با شرايط ايران امروز متناسب کنيم، چرا که شرايط ايران امروز با دوران تحريم‌ها بسيار متفاوت‌ است.
وزير اقتصاد با بيان اين‌که ما تمايل داريم همکاري‌هاي بين‌المللي‌مان حافظ منافع طولاني‌مدت طرفين بوده و منجر به توسعه همه‌جانبه و پايدار در ايران شود، گفت: ايران رتبه اول علمي‌در منطقه را به خود اختصاص داده و کشور ما از نظر استناد به مقالات علمي‌نيز در منطقه رتبه اول را دارد. همچنين رشد علمي‌کشور 11 برابر متوسط رشد جهاني است.طيب‌نيا با بيان اين‌که وجود فناوري‌هاي نويني مانند نانوتکنولوژي، بايوتکنولوژي و غيره زمينه‌ي مناسبي را براي سرمايه‌گذاري خارجي و انتقال دانش فني ايجاد مي‌کند، ادامه داد: حمايت از سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در اولويت دولت ايران قرار دارد و ما همه حمايت‌هاي لازم را از سرمايه‌گذاران خارجي به عمل مي‌آوريم.
براي مثال تضمين پرداخت غرامت در صورت سلب مالکيت، تضمين جبران زيان، تضمين خريد کالا و خدمات توليدي در طرح‌ها و مواردي که دستگاه دولتي خريدار انحصاري باشد، تضمين تامين و انتقال آزادانه ارز، تضمين انتقال آزادانه اصل سرمايه و منافع آن به صورت ارز و کالا و پذيرش سرمايه‌گذاري خارجي در کليه زمينه‌هاي صنعتي، معدني و غيره از جمله حمايت‌هاي ما در اين زمينه است.
وي افزود: در عين حال سرمايه‌گذاران خارجي بايد توجه کنند که نرخ ماليات و درآمد بنگاه‌هاي اقتصادي از 25 درصد فراتر نمي‌رود و در مناطق آزاد نيز معافيت مالياتي به مدت 20 سال وجود دارد و نيازي هم به اخذ ويزا براي ورود و خروج نيست.
وزير اقتصاد با بيان اين‌که صندوق ثروت ملي ايران داراي منابع عظيم مالي بوده و از طريق مشارکت در طرح‌هاي سرمايه‌گذاري‌ به حمايت از سرمايه‌گذاران خارجي مي‌پردازد، ادامه داد: ايران با ديپلماسي صلح و با آرمان جهان عاري از خشونت و با چشم‌انداز مناسب اقتصادي با آغوشي باز براي همکاري و با موقعيت بسيار مناسب از نظر جغرافياي سياسي شرايط مناسبي را براي سرمايه‌گذاران خارجي فراهم کرده و آنها به ويژه در حوزه سلامت فرصتي غيرقابل چشم‌پوشي در اختيار دارند.
شرايط مطلوب براي آسايش خاطر سرمايه‌گذاران خارجي
ولي‌اله سيف رئيس کل بانک مرکزي در همايش بين‌المللي سرمايه‌گذاري در حوزه سلامت گفت: از نظر حمايت از سرمايه‌گذاري خارجي مطلوب‌ترين شرايط را فراهم کرده‌ايم تا با آسايش خاطر اقدام کنند.سيف گفت: نرخ ارز واقعي را بايد در اقتصاد کشور ديد،‌ قابليت و ظرفيت ما به صورت استثنايي خود را نشان داده و ذخاير زيرزميني، بازار مصرف در منطقه،‌ شرايط را براي عرضه محصولات سرمايه‌گذار به‌وجود آمده است که با توجيهات کافي مي‌تواند اجرا شود.وي افزود: يکي از عوامل موفقيت‌آميز در پروژه‌ها ترکيب منابع مالي است که حداقل بايد 25 درصد از حجم سرمايه‌گذاري کيفيت سرمايه باشد و 75 درصد مي‌تواند از طريق تامين مالي داخلي و خارجي باشد.
سيف افزود: با بازار ويژه‌اي که وجود دارد مي‌توان حجم منابع از سرمايه‌گذاري را در کشور با توجه به ظرفيت و ايده‌هاي سرمايه‌گذاري تامين کرد.رئيس کل بانک مرکزي درمورد مقررات تامين مالي گفت: بايد ريسک‌هاي پيش‌بيني نشده را در موفقيت پروژه در نظر بگيريم استفاده از ابزارهاي مناسب براي تامين مالي متناسب با نيازها از جمله اين اقداماتي است که تامين مالي در کوتاه، ميان مدت و بلند مدت مهم است.
صدور مجوز سه ميليارد و 418 ميليون دلار سرمايه گذاري خارجي
همچنين محمدباقر نوبخت معاون رييس جمهوري و رييس سازمان و مديريت برنامه ريزي در همايش بين المللي سرمايه گذاري در حوزه سلامت در هتل اسپيناس تهران اعلام کرد: پس از برجام تاکنون خطوط اعتباري براي ورود 73 ميليارد دلار سرمايه خارجي در کشور ايجاد شده و مجوز سرمايه گذاري مستقيم خارجي به ميزان سه ميليارد و 418 ميليون دلار صادر شده است و دولت اين زمنيه روزهاي پرکاري دارد.
نوبخت افزود: بعد از اجرايي شدن برجام تا کنون هشت رييس جمهوري، پنج نخست وزير،‌ سه رييس مجلس سنا و 18 وزير امورخارجه در سه ماهه گذشته به ايران آمده‌اند.رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي اضافه کرد: برنامه‌هاي وسيعي براي توسعه سرمايه گذاري در آينده پيش رو داريم و با توجه به رويکرد دولت که جلب مشارکت غيردولتي اعم از بخش خصوصي داخلي و خارجي است، پروژه‌هاي بسيار زيادي در بخش‌هاي مختلف از جمله بخش بهداشت و درمان و بخش‌هاي مختلف صنعتي و عمراني طي سال‌هاي آينده بويژه در برنامه ششم توسعه اجرا مي‌شود.
اعلام ضوابط سرمايه‌گذاري در حوزه سلامت
قائم‌مقام وزير بهداشت دراموراقتصادي ضوابط سرمايه‌گذاي شرکت‌هاي خارجي در حوزه سلامت را اعلام کردوگفت: تفاهم‌نامه سه ماهه بين وزارت بهداشت و شرکت‌هاي خارجي به‌امضا مي‌رسد اما طبق قانون 51 درصد کار بايد به شرکت داخلي داده شود.داووددانش جعفري درهمايش بين المللي سرمايه‌گذاري درحوزه سلامت گفت: شرکت‌هاي خارجي علاقه‌مند هستند که پروژه‌هاي خارجي عمومي‌و خصوصي را دنبال کنند وبايدعلاقه خود را به وزارت بهداشت اعلام کرده و در چارچوب قانون رقابت آنها فراهم شود.وي افزود: اين امکان وجود دارد که بين وزارت بهداشت و شرکت‌هاي خارجي تفاهم‌نامه 3 ماهه‌امضا شود و متعهد به انجام اقدامات شوند يا وزرات بهداشت يک پروژه خاص را جهت بررسي‌هاي اوليه در اختيار شرکت‌هاي خارجي قرار دهد.قائم‌مقام وزير بهداشت در امور اقتصادي گفت: از طرفي شرکت‌هاي خارجي بايد اطلاعات در مدت سه ماه در اختيار وزارت بهداشت قرار دهد و برآورد کردن ارزش وام نيز نسبت به اهميت پروژه و ارائه مدارک مبني به توانايي مالي خواهد بود.دانش جعفري افزود: ضمانتنامه‌هاي بانکي از کارهايي است که بايد انجام شود و شرکت‌اي خارجي بايد چارچوب مفهوم طرح را مشخص و برآورد اوليه کار را تعيين و نيازهاي طرح را بيان کنند و به اطلاع وزارت بهداشت برسانند.وي ادامه داد: بنابراين مدارک و اسناد تامين مالي در اختيار وزارت بهداشت قرار مي‌گيرد و در صورت تاييد، پذيرش‌نامه به شرکت داده مي‌شود. شيوه کار نيز با برگزاري مناقصه بين شرکت‌هاي خارجي برگزار مي‌‌شود.وي افزود: در اين زمينه اگر شرکت‌ها مدل ديگري مدنظرشان است مي‌توانند در اختيار ما قرار دهند اما ما طبق قانون کشور و با استفاده حداکثري از توان داخلي آن را قبول مي‌کنيم در اين قانون 51 درصد کار بايد به شرکت داخلي داده شود.
6 بسته نظام سلامت براي سرمايه‌ گذاران خارجي
دکتر سيدحسن‌هاشمي‌وزير بهداشت در همايش بين‌المللي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در حوزه سلامت شش بسته نظام سلامت براي سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي را تشريح کرد و گفت: وزارت بهداشت اين اختيار را دارد که در صورت سرمايه گذاري در حوزه تجهيزاتي بيمارستان‌هاي دولتي، 15 درصد سود بازرگاني و حقوق گمرکي را دريافت نکند.هاشمي‌با بيان اينکه دولت مسووليت سرمايه‌گذاري خارجي را برعهده دارد، گفت: شش حوزه ساخت بيمارستان، تصويربرداري، آزمايشگاه، مراکز جامع بيماران سرطاني، بيمارستان‌هاي دهان و دندان و بحث دياليز و حمايت از بيماران کليوي، از حوزه‌هايي است که در سرمايه‌گذاري خارجي مورد توجه است و در پنل‌ها تشريح مي‌شوند.وزير بهداشت ادامه داد: براين اساس اميدوارم اين فرصت 1.5 روزه مناسب باشد و بتوانيم به خوبي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري را براي شما تبيين کنيم.
وزير بهداشت با اشاره به وجود 900 بيمارستان در کشور، ادامه داد: 570 بيمارستان دولتي در ايران وجود دارد و خريدار عمده سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي نيز فعلا دولت است.هاشمي‌به شرايط سرمايه‌گذاري در حوزه تجهيزات پزشکي اشاره و اظهار کرد: سرمايه گذاري در بخش تجهيزات و وسايل پزشکي در بيمارستان‌هاي دولتي مشمول 15 درصد کاهش سود بازرگاني و حقوق گمرکي است. يعني وزارت بهداشت اين اختيار را دارد که در صورت سرمايه گذاري در حوزه تجهيزاتي بيمارستان‌هاي دولتي، 15 درصد سود بازرگاني و حقوق گمرکي را دريافت نکند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار