کد خبر: ۳۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸
خبرهای جدید بورس را مثبت می کند؟
گروه بورس -کاهش قابل توجه حجم و ارزش معاملات موضوعی است که طی هفته های اخیر باعث نگرانی اهالی تالارشده واین موضوع باعث شده نگاه به روند آتی بورس رابا تردیدوابهام باشد. به نظرمی رسد پا پس کشیدن سرمایه گذاران و عدم ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه طی روزهای گذشته اصلی ترین عامل کاهش قیمت سهام شرکت ها و به تبع آن افت شاخص ها است.

گروه بورس -کاهش قابل توجه حجم و ارزش معاملات موضوعی است که طی هفته های اخیر باعث نگرانی اهالی تالارشده واین موضوع باعث شده نگاه به روند آتی بورس رابا تردیدوابهام باشد. به نظرمی رسد پا پس کشیدن سرمایه گذاران و عدم ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه طی روزهای گذشته اصلی ترین عامل کاهش قیمت سهام شرکت ها و به تبع آن افت شاخص ها است.
به گزارش تجارت یک اتفاق جدید ویا یک خبر تازه می تواندمجدد،روح امید رابه اهالی بازاربازگرداند،به گفته برخی ازکارشناسان آنطورکه ازشواهدپیداست به این زودی ها این مهم  دست یافتنی نبوده مگرآنکه خبری پیش بینی نشده به وقوع بپیوندد تا بتواند کلیت بازارسرمایه را دستخوش اتفاقات مثبت وهیجانات صعودی کند . البته گروهی دیگراز فعالان بازارمعتقد هستند این مهم دست یافتنی است ویک خبر و اید شوک خبری  کافی است تا امروز بازار با دیروز آن تفاوتی از زمین تا آسمان داشته باشد.
براین اساس با توجه به برآورد رشد مثبت اقتصادی در سال جاری و سالهای آتی، روند بورس نیز در بلند مدت صعودی ارزیابی می شود، اما در کوتاه مدت این روند ممکن است به صورت کاهشی یا خنثی ادامه پیدا کند چرا که رشد چند ماه اخیر که ناشی از انتظارات مثبت و البته درست از آثار توافق ارزشمند هسته ای بود بخشی از رشد سالانه بورس را در کوتاه مدت محقق شده و در شرایط فعلی انتظار رشد یا افت قابل توجهی در کلیت بازار و در بازه زمانی کوتاه مدت نمی رود، مگر آنکه شاهد افزایش جهشی نرخ ارز یا کاهش شدید نرخ بهره بانکی را در اقتصاد کشور شاهد باشیم.

البته انتظار می رود رشد اقتصادی کشور که وابسته به قیمت های جهانی نفت و کالاهای اساسی، سیاست های اقتصادی و بودجه دولت و سرمایه گذاری و تامین مالی خارجی است، روند رکودی چند سال گذشته را در سال 95 تکرار نکند و با انتظار دستیابی به رشد اقتصادی 5 درصدی، می توان به رشد مستمر البته آهسته بازار سرمایه امیدوار بود.
به گفته تحلیلگران تا زمان انتشار گزارش های مالی سال قبل و نیز 3 ماهه اول سال جاری شرکت ها، بازار در فاز خنثی باقی خواهند ماند و پس از آن با توجه به شرایط صنایع مختلف روند رو به رشدی پیش خواهد گرفت که احتمالاً بعد از ماه رمضان خواهد بود. عمده انتظارات رشدی بازار ناشی از براورد فعالین از کاهش هزینه های تامین مالی، هزینه های عملیاتی، اجرای طرح های توسعه و نیز افزایش تولید شرکتها در سال های بعد از 95 هست.
همچنین همانطور که عنوان شد، اگر سیاست های بانک مرکزی منجر به کاهش نرخ بهره بانکی به سطوح نزدیک به 15 درصد تا انتهای سال شود، به صورت کلی بازار با رشد همراه می شود از سوی دیگر انتظار می رود آثار سودآوری تعاملات میان شرکت های ایرانی با همتایان و تامین مالی کنندگان خارجی شان از سال 96 در صورت های مالی این مجموعه ها آشکار شود و در بلند مدت عملکرد مناسبی رقم بزنند.
به اغتثاد برخی از فعالان بازار نباید تنها به عدد شاخص کل توجه کرد بلکه بر اساس وزن صنایع و شرایط بنیادی آنها باید اقدام به سرمایه گذاری کرد. در این بازار گروه محصولات شیمیایی با توجه به وزن 22 درصدی یک پنجم ارزش بورس را به خود اختصاص داده است از جمله چالش های پیش روی این شرکت ها می توان به قیمتهای جهانی و قیمت گذاری محصولات و مواد اولیه و یکسان سازی نرخ ارز اشاره کرد اما با توجه به طرح های توسعه این شرکت ها و انتظارات از کاهش هزینه های تامین مالی چشم انداز مثبتی در انتظار آنهاست.
با توجه به رشد اقتصادی پیش روی، بانک ها نیز پتانسیل رشد زیای دارند ولی با توجه به سیاست های بانک مرکزی در اصلاح ساختار مالی بانکها، احتمال اینکه در مجامع عادی سالیانه برای سال مالی 94 این مجموعه ها نیز اهداف سهامداران در دریافت سود نقدی محقق نشود وجود دارد. در رابطه با گروه فلزات اساسی نیز اگر قیمت های جهانی در سطوح قیمتی فعلی تثبیت شوند می توان انتظار روند صعودی داشت و در غیر این صورت روندی خنثی برای این گروه برآورد می شود. نسبت به گروه خودرویی نیز با وجود آنکه 8 درصد بازار را به خود اختصاص داده اند پیش بینی روند رو به رشد نمی رود چرا که دلایل بنیادی توجیه گر رشد های خیره کننده اخیر نبوده است.
به اعتقاد تحلیلگران بازار  نکته مهم در بازار سرمایه، اهمیت جریان نقدینگی است که در گروه های مختلف صنایع وارد می شود و در بازه زمانی کوتاه مدت بر روند بازار تأثیر می گذارد در وهله دوم نیز شرایط بنیادی شرکت ها است که در بلند مدت در بازدهی ایجاد شده، خود نمایی خواهد کرد. بنابراین انتظار می رود تا پایان سال شاهد روندی تعادلی مثبت در بورس باشیم که در این مدت گروه هایی همچون عرضه برق، گاز و بخار و آب گرم، دارویی، مخابرات و بانک ها می توان انتظار رشد قیمت سهامشان را داشت.
براین اساس در داد و ستدهای روزگذشته  سهامداران بیش از یک میلیارد و 535 میلیون برگه سهم و حق تقدم را دست به دست کردند.در نتیجه داد و ستدهای روز یک شنبه سهامداران بیش از یک میلیارد و 535 میلیون برگه سهم و حق تقدم را به ارزش سه هزار و 186 میلیارد ریال در 83 هزار نوبت معاملاتی خرید و فروش کردندو در مبادلات دیروز شاخص کل 275 واحد نزولی شد. سایر شاخص های بورسی نیز یکشنبه  افت کردند. شاخص های بازار اول و دوم به ترتیب 174 و 707 کاهش را ثبت کردند و به ارقام 52 هزار و 883 واحد و 167 هزار و 88 واحد رسیدند.

نام:
ایمیل:
* نظر: