کد خبر: ۳۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳
مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو با اعلام اینکه سالیانه چهار میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو در ایران و 24 کشور منطقه به فروش می رسد، گفت: از این میزان 2 میلیون و 700هزار دستگاه توسط کشورهای منطقه تولید و یک میلیون و 700 هزار دستگاه نیز از طریق واردات تامین می شود؛ تاکنون سهم تولیدکنندگان ایرانی از این بازار صفر بوده است.
به گزارش گروه خودروسازی ایران خودرو، هاشم یکه زارع با بیان اینکه باید سهم قابل توجهی از بازار کشورهای منطقه به خودروسازان ایرانی تعلق پیدا کند، افزود: تامین حداقل یک چهارم از نیاز بازار منطقه توسط خودروسازان ایرانی، رویدادی «شدنی و قابل دستیابی» است اما باید توجه داشت که تحقق این هدف فقط کار خودروسازان نیست و باید همه مجموعه های تاثیرگذار در صنعت و اقتصاد کشور در آن نقش ایفا کنند.
وی با ارائه آمار و ارقامی از میزان تولید، واردات و فروش خودرو در منطقه پیرامون جمهوری اسلامی ایران، گفت: تحلیل ها حاکی از آن است که در سال 1404 کشورهای منطقه بازاری حدود 6 میلیون و 700 هزار خودرویی خواهند داشت که چهار میلیون از آن تقاضای جدید خواهد بود. اکنون پرسش این است که سهم خودروسازان ایرانی از این بازار چقدر خواهد بود؟
یکه زارع با یادآوری اسناد بالادستی کشور گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت هدفگذاری کرده که صنعت خودرو ایران در سال 1404 سه میلیون دستگاه خودرو تولید و یک میلیون از آن را نیز صادر کند.
وی به برخی اظهارنظرها درباره صنعت خودرو کشور نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته گردش مالی صنعت خودرو ایران حدود 23 میلیارد دلار بوده و پیش بینی می شود این عدد در سال 2025 به 50 میلیارد دلار برسد.
وی ادامه داد: آیا توصیه و نسخه آنانی که از تعطیلی صنعت خودرو سخن می گویند، این است که این 50 میلیارد دلار را به خارجی ها تقدیم کنیم؟
یکه زارع با بیان اینکه هیچ کشوری بازار مصرف خود را به راحتی در اختیار دیگران قرار نمی دهد، افزود: پس از برجام و گشایش فضای همکاری های بین المللی، اتفاقات خوبی در صنعت خودرو روی داده است.

** راه نجات خودروسازان امضای قرارداد با خارجی ها نیست
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: قرارداد ایران خودرو با پژو و تفاهم نامه با مرسدس بنز امضا شده و بزودی قرارداد مهم دیگری نیز با یکی از خودروسازان مطرح دنیا امضا خواهیم کرد اما باید به یک نکته اساسی توجه داشت که راه نجات صنعت خودرو، قرارداد با خارجی ها نیست بلکه باید تولید با برند داخلی، تولید قوای محرکه و تمرکز بر تحقیق و توسعه در اولویت قرار گیرد.
یکه زارع به نابرابر بودن زیرساخت های تولید داخل در مقایسه با رقبای خارجی نیز اشاره کرد و گفت: طراحی پلتفرم و تولید خودروی روی آن، حدود یک میلیارد دلار هزینه لازم دارد که کشورهای دیگر این اعتبار مورد نیاز خودروساز را با سودهای دو و سه درصدی ارائه و اقساط آن را نیز پس از ورود خودروی جدید به بازار دریافت می کنند.
وی ادامه داد: در کشور ما اعطای تسهیلات بانکی به سختی انجام می پذیرد و در صورت اعطای تسهیلات نیز سودهای بیش از 30 درصدی دریافت می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار