کد خبر: ۳۱۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا گفت: با ایجاد رقابت بین حمل و نقل جاده ای و ریلی هم اکنون مقدمات آزادسازی نرخ بلیت قطارهای مسافری در کشور فراهم شده است.
سیدحسن موسوی نژاد روز سه شنبه در حاشیه چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: هم اکنون قیمت بلیت قطارهای ویژه و قطارهای زندگی پنج ستاره آزاد شده است اما هنوز قیمت بلیت قطارهای تکلیفی را راه آهن جمهوری اسلامی ایران تعیین می کند.
وی با بیان این که قیمت بلیط قطارهای عمومی آخرین بار در آذرماه سال 1394 افزایش یافت ، گفت: شرکت رجا اعمال تخفیف های خاصی را برای مسافران در این قطارها به مناسبت های مختلف در نظر می گیرد.
موسوی نژاد با اشاره به افزایش تردد قطارهای حومه ای در اطراف تهران یادآور شد: هم اکنون تعداد قطارهای حومه ای در اطراف کلان شهر تهران هشت برابر شده، اما یارانه آن از طرف دولت به شرکت رجا در این چهار سال پرداخت نشده است.
وی طلب شرکت رجا از دولت بابت قطارهای حومه ای را حدود 900 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تا کنون دولت نتوانسته است این طلب شرکت رجا را پرداخت کند.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا در ادامه با بیان این که شرکت رجا به عنوان یک شرکت زیان ده ، ورشکسته نیست گفت: در تعریف واقعی، شرکت رجا وضعیت ورشکسته ای ندارد زیرا بدهی های این شرکت کمتر از یک پنجم سرمایه آن است
موسوی نژاد گفت: شرکت رجا برای نوسازی ناوگان خود برنامه ریزی خاصی را در نظر گرفته است به طوری که در نظر دارد با خرید 500 واگن نو و 200 واگن دست دوم میانگین عمر ناوگان خود را به حداقل کاهش دهد.
وی افزود: هم اکنون میانگین عمر ناوگان شرکت رجا 33 سال است، اما تلاش خواهیم کرد از تمام ظرفیت های داخلی برای نوسازی ناوگان خود استفاده کنیم.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا گفت: براساس مصوبه صاحبان شرکت رجا، 15 تا 20 درصد منابع مالی مورد نیاز خرید این واگن ها به مبلغ سه هزار و 500 میلیارد ریال امسال در اختیار شرکت رجا قرار می گیرد و مابقی آن نیز از طریق فاینانس و سرمایه گذاری های خارجی تامین خواهد شد.
موسوی نژاد تاکید کرد، سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل ریلی و بازگشت سرمایه آن بسیار طولانی است و در واگذاری شرکت رجا به بخش خصوصی با سه مصوبه هیات وزیران برخی از مسائل واگذاری ها باقی مانده است که امیدواریم بتوانیم این مسائل را در آینده نزدیک حل و فصل کنیم.
وی گفت: شرکت رجا در سال 1385 برای خرید 150 ریل باس با شرکت ایریکو قراردادی منعقد کرد که 58 ریل باس آن تحویل رجا شده و پس از اجرایی شدن برجام چهار ریل باس دیگر تحویل شد و قرار است مابقی نیز به تدریج در اختیار شرکت رجا قرارگیرد.
وی گفت: توسعه حمل و نقل ریلی در سال های اخیر در دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی قرار گرفته به طوری که هم اکنون شرکت های ریلی درصدد هستند با ارائه برنامه های مطلوب قطارهای مناسبی را در مسیرهای مختلف راه اندازی کنند تا مردم به صورت گسترده به جای شبکه حمل و نقل جاده ای از حمل و نقل ریلی استفاده کنند.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اشاره به این که این شرکت برای تابستان امسال برنامه‌های خاصی در نظر گرفته است، گفت: تمام قطارهای ترن ست(خودکشش) تعمیر اساسی شده‌اند و هم اکنون از 20 رام ترن ست ، 15 رام ترن ست رجا در مسیرهای مختلف تردد می‌کنند و تابستان امسال تعداد این قطارها به 18 رام افزایش می‌یابد.
وی گفت: بیش از این به علت شرایط تحریم‌های ظالمانه نمی‌توانستیم قطعات مورد نیاز ترن ست‌ها را تامین کنیم، اما با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) شرایط مناسبی فراهم شده تا بتوانیم تعمیرات ترن ست‌ها را در اسرع وقت انجام دهیم.

**کاهش تاخیرها
وی با اشاره به میانگین تاخیر قطارهای رجا اظهار داشت: در سال 1393 میانگین تاخیر قطارهای ما 70 تا 80 دقیقه بود و در سال 1394 به 53 دقیقه کاهش یافت و امسال میانگین تاخیر قطارهای رجا به کمتر از 30 دقیقه رسیده است.

**بازسازی واگن ها
موسوی نژاد گفت: در دو سال گذشته شرکت رجا 32 واگن بازسازی‌شده را وارد چرخه بهره‌برداری کرد و امیدواریم امسال نیز بتوانیم از یک هزار و 10 واگن مسافری موجود، 80 واگن دیگر را بازسازی کنیم.

**قطارهای لوکس
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با بیان این که شرکت قطارهای رجا هم اکنون 42 هزار صندلی قطار در اختیار دارند، گفت: با نظرسنجی از مسافران قطارهای رجا به این نتیجه رسیدیم مردم از قطارهای لوکس با امکانات بالا استقبال می‌کنند و رجا درصدد است با افزایش قطارهای پنج ستاره و لوکس خدمات ویژه‌ای به مسافران خود ارائه دهد.
وی گفت: رجا در سال 1393 یک رام قطار زندگی راه‌اندازی کرد و در پایان سال 1394دو رام قطار ویژه نیز به بهره‌برداری رسید و امیدواریم تا پایان امسال دو تا سه رام ویژه نیز به قطارهای رجا اضافه شود.

**آموزش مهمانداران
موسوی نژاد درباره آموزش مهماندار قطارهای رجا نیز گفت: شرکت رجا هم اکنون با 9 شرکت راهوری برای ارائه خدمات در قطارها قرارداد منعقد کرده است تا با استفاده از مهمانداران این شرکت‌ها از مسافران خود در قطارهای رجا پذیرایی کند.
وی درخصوص پرداخت دستمزد این مهمانداران نیز گفت: هرچند که پرداخت بخشی از دستمزد این مهمانداران توسط این 9 شرکت در اواخر سال گذشته با تاخیر انجام شد اما رجا با کنترل دقیق روی این مساله، همه مهمانداران این شرکت‌ها حقوق خود را تا پایان سال گذشته دریافت کرده‌اند و بخشی از آنها حقوق فروردین‌ماه خود را نیز دریافت کرده‌اند.

**راه اندازی قطارهای بین المللی
وی درخصوص راه‌اندازی قطارهای بین‌المللی نیز گفت: تا زمانی که وضعیت کشور ترکیه امن بود، قطارهای رجا به این کشور سفر می‌کردند ، اما با ناامن‌شدن مسیر ریل این قطارها در داخل ترکیه، سفر قطارهای رجا به ترکیه متوقف شد. دولت ترکیه به تازگی اعلام کرده است این قطارها سفرهای خود را به این کشور آغاز کنند اما تا زمانی که اطمینان حاصل نکنیم قطارهای بین‌المللی ما با این کشور سفر نخواهند کرد.

**تغییر آرم رجا
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا درباره تغییر آرم شرکت رجا نیز گفت: کارگروهی در شرکت رجا برای انجام برخی تغییرات، پروژه هویت بصری را در این شرکت اجرا کرد تا آرم جدید رجا و مبلمان واگن‌های ما نیز متناسب با آن تغییر رنگ داده شود تا بتوانیم هویت بصری جدیدی به آرم، لباس‌های فرم و واگن‌های شرکت رجا بدهیم.
موسوی‌نژاد در پایان با اشاره به تاثیر ظرفیت‌های صنعت گردشگری در رشد و اقتصاد ملی اظهار داشت: بدون شک صنعت گردشگری در رشد اقتصاد ملی بسیار تاثیرگذار است و باید با سونامی گردشگری در ایران بتوانیم صنعت حمل و نقل ریلی را به جایگاه واقعی آن برسانیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار