کد خبر: ۳۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
سفر خانم «کولیندا گرابار کیتاروویچ» رئیس جمهوری کرواسی به تهران که از امروز (سه شنبه) آغاز شد، به منزله فصل نوینی از همکاریهای بین تهران - زاگرب به حساب می آید که سال گذشته بدلیل شرایط تحریمی، به پایین ترین سطح خود نزول کرد و اکنون انتظار می رود دو طرف دور جدیدی از همکاری ها را پایه گذاری کنند.
مراسم استقبال رسمی رئیس جمهوری کشورمان از کیتاروویچ امروز (چهارشنبه) در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد انجام می شود.
بعد از این مراسم قرار است چند موافقتنامه و تفاهم نامه در حضور رئیسان جمهوری اسلامی دو کشور توسط مسئولان ارشد دو طرف امضا شود.

** سیاست
براساس قانون اساسی مصوب سال 1990، نظام سیاسی کشور کرواسی جمهوری دموکراتیک تعیین شده که از سال 2000 با سیستم پارلمانی اداره می شود. رئیس جمهوری (Predsjednik) به عنوان رئیس کشور، با رأی مستقیم مردم و برای یک دوره پنج ساله انتخاب می شود و او برای دو دوره متوالی می تواند براین کرسی تکیه زند.
رئیس جمهوری کرواسی فرماندهی نیروهای مسلح این کشور را در کنار تعیین سیاست های خارجی این کشور برعهده دارد و معرفی و تعیین نخست وزیر با تایید پارلمان برعهده رئیس جمهوری است.

** پیشینه
کرواسی در 25 ژوئن 1991 حدود 25 سال قبل از یوگسلاوی جدا شد و اعلام استقلال کرد.
کروات(Hrvatska) با نام رسمی جمهوری کرواسی (Republika Hrvatska) کشوری است واقع در منطقه بالکان، جنوب مرکزی اروپا که از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال شرقی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگووین و از جنوب با مونته نگرو و دریای آدریاتیک هم مرز است. پایتخت کرواسی شهر زاگرب است. این کشور نامزد عضویت در اتحادیه اروپا بوده و از سال 1386 به عنوان عضو ناظر در شورای امنیت سازمان ملل حاضر است.

** اقتصاد
کرواسیکونا - واحد پول رسمی جمهوری کرواسی است و هر کونا به 100 لیپا (واحد جز) تقسیم می شود. هر 5.5 کونا برابر با یک دلار است. کارشناسان اقتصادی براین باورند وجود حدود 300 بندر کوچک و بزرگ در ساحل دریای آدریاتیک باعث رونق اقتصادی کرواسی و همچنین گسترش زیاد صنعت توریسم شده است.

** جمعیت
جمعیت کرواسی چهار و نیم میلیون نفر است که به خاطر رشد منفی یک دهم درصدی سالیانه کاهش می یابد و 60 درصد آنان کروات و به عنوان شهرنشین محسوب می شود. بررسی ها نشان می دهد امید به زندگی مردان این کشور 72 سال و زنان 70 سال ذکر شده و 90 درصد مردم دارای نژاد کروات، حدود پنج درصد صرب و بقیه بیشتر مجار، اسلوونی و ایتالیایی هستند.

** وضعیت رسانه ها
آژانس رسمی خبرگزاری کرواسی «هینا» نام دارد؛ این خبرگزاری با تصمیم دولت کرواسی در جولای(تیرماه) 1990 تشکیل شد و در اوایل سال 1993 «فاه» به عنوان آژانس عکاسی هینا شروع به کار کرد. همچنین آژانس خبری دیگری به نام آژانس اطلاعاتی کاتولیک (IKA) وابسته به کلیسای کاتولیک در این کشور فعالیت دارد.
خبرگزاری های خارجی نیز از جمله خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، رویتر، خبرگزاری ایتالیا (آسنا)، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا)، خبرگزاری صربستان (تانیوگ)، خبرگزاری آلمان (DPA)، ایتالیا (روما)، خبرگزاری اسپانیا (EFE)، خبرگزاری کویت (کونا)، خبرگزاری آمریکا (UPA)، خبرگزاری بوسنی و هرزگووین (تورا) و خبرگزاری فلسطین (وفا) در زاگرب دفتر دارند.
در کشور کرواسی هشت روزنامه به زبان کروات و یک روزنامه ورزشی به نام «اسپرسکو نوویستی» و یک روزنامه به نام «لاوس دپیل» به زبان ایتالیایی در بندر رییکا منتشر می شود. در مجموع 10 روزنامه سراسری به طور روزانه در کرواسی به چاپ می رسند که مجموع شمارگان آنها به حدود یک میلیون نسخه در روز می رسد.
پرتیراژترین و اصلی ترین روزنامه کرواسی «وچرنی لیست» نام دارد که در زاگرب منتشر می شود و تیراژ آن بیش از 200 هزار نسخه در روز است و به عنوان یک روزنامه عصرگاهی در این کشور انتشار می یابد.

** ادیان
مسیحیت، دین 93 درصد مردم کرواسی است و همچنین حدود دو درصد از کل جمعیت کرواسی مسلمان هستند که شامل مهاجران بوسنیایی و آلبانیایی ها می شود و جمعیت آنها بین 250 تا 300 هزار نفر است.

** زبان و خط
زبان رسمی کرواسی، کرواتی نام دارد که با الفبای لاتین همانند انگلیسی نوشته می شود. همچنین الفبای سیریلیک همانند روسی نیز در برخی نقاط استفاده می شود.

** فرهنگ و آموزش
98 درصد مردم این کشور باسوادند؛ تحصیل در دوره ابتدایی برای همه کودکان (6 تا 15 ساله) اجباری و رایگان است. این کشور 67 دانشگاه (مرکز آموزش تحصیلات تکمیلی) وجود دارد. دانشگاه زاگرب که قدیمی ترین دانشگاه ملی کرواسی به شمار می رود در سال 1669 تأسیس شده یعنی قدمتی نزدیک به سه قرن و نیم دارد.

** جغرافیا
پایتخت این کشور زاگرب بوده و دیگر شهرهای بزرگ ومهم کرواسی دوبرونیک، پولا، اسپلیت، واراژدین، رییکا، اوسییک، کارلواتس، زادار و سیساک هستند. زاگرب پایتخت و بزرگترین شهر کرواسی است. این شهر مرکز فرهنگی، علمی، اقتصادی و حکومتی جمهوری کرواسی است. جمعیت آن کمتر از یک میلیون نفر برآورد شده (حدود 800 هزار نفر) و بین دامنه های جنوبی کوه مدودنیکا و کرانه های شمالی و جنوبی رودخانه های ساوا بنا شده و حدود 122 متر از سطح دریاهای آزاد ارتفاع دارد.
اسپلیت دومین شهر بزرگ جمهوری کرواسی بعد از زاگرب است. جمعیت اسپلیت 221 هزار و 456 نفر اعلام شده و این شهر بندری در نیمه جنوبی کرواسی و در کرانه شرقی دریای آدریاتیک قرار دارد. اسپیلیت بزرگترین و مهمترین بندر کرواسی است. این شهر همچنین مرکز ایالت اسپلیت دالماتسیا است.
رووینی از شهرهای کرواسی است که در منطقه ایستریای این کشور واقع شده و رووینی از زیباترین بنادر دریای آدریاتیک به حساب می آید. کلیسای جامع سنت یوفمیا با برج 60 متری اش از جلوه های این شهر است. جزایر بسیاری در نزدیکی رووینی واقع شده اند که از آن به عنوان یک مرکز توریستی برای سفر به این جزایر یاد می شود.

** تقسیمات کشوری
کرواسی به هشت ایالت تقسیم بژلووارسکو (Bjelovarsko)، دوبروواکو (dDubrovacko)، کراپینسکو (Krapinsko)، نیکو (Nicko)، اوسییکو (Osjecko)، اسپلیتسکو (Splitsko)، زادارسکا (Zadarska) و زاگرب (Zagreb) تقسیم شده است.

** ارزش صادرات - واردات تهران - زاگرب
ارزش صادرات ایران به کروواسی در سال 1385 برابر با 700 هزار دلار بود که در سال 1386 به 600 هزار دلار کاهش یافت؛ در سال 1387 با سیری صعودی به چهار میلیون و 800 هزار دلار رسید.
براساس اعلام گمرک ایران، در سال 1389 صادرات کشورمان به کرواسی بیش از هشت میلیون و 400 هزار دلار بوده است.
اعمال تحریم ها و موانع دیگر سبب شد تا سال گذشته، ارزش صادرات ایران به این کشور به پایین ترین سطح در سال های یاد شده برسد و رقم 500 هزار دلار را ثبت کرد. همچنین ارزش واردات ایران از این کشور در سال های 90 - 89- 1388 در مجموع به کمتر از 10 میلیون دلار بود و سال 94 نیز حدود سه میلیون دلار اعلام شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار