کد خبر: ۳۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
کارشناسان معتقدند در چند سال اخیر مصرف کالای لوکس در بین مردم اوج گرفته است به همین منظور باید کالای لوکس تولید داخل را با نوع وارداتی آن جایگزین کنیم.
واردات کالاهای لوکس همواره منابع ارزی زیادی را به خود اختصاص می دهد از این رو به اقتضای شرایط اقتصادی جامعه واکنش های متفاوتی نسبت به ورود آن به کشور از سوی کارشناسان، مسئولان و ... نشان داده شده است.
برهمین اساس برخی کارشناسان معتقدند که اگر کالایی در کشور متقاضی دارد، باید از راه قانونی وارد شود این درحالی است که برخی دیگر براین باورند که اقتصاد کشور بیش از هر چیزی به استفاده از ظرفیت‌های داخلی نیاز دارد و مسیر پیشرفت آن با ممنوعیت واردات کالاهای لوکس گره خورده است؛ البته راه حل دیگری هم در برخورد با واردات این نوع کالاها ارائه می دهند که آن دیوار بلند تعرفه است تا دیگر برای وارد‌کننده صرفه اقتصادی وجود نداشته باشد.
دولت واردات کالای لوکس را حفظ کند
مهدی پورقاضی عضو شورای مشورتی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه افراد سرمایه دار به کالاهای لوکس گرایش دارند، افزود:اگر واردات این نوع کالا محدود شود مسیر دیگری جایگزین واردات قانونی آن می شود.
وی ادامه داد: دولت مسیر واردات این نواع کالاها را نباید مسدود کند بلکه با دریافت عوارض بالا درآمدهای خود از ورود کالاهای لوکس را بالا ببرد.
پورقاضی در ادامه افزود: ممنوعیت واردات کالا برای افراد حساسیت ایجاد می کند.
تعرفه ها باید کنترل شود
سید حامد واحدی عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و ایران نیز گفت: اگر قصد ورود به WTO را داشته باشیم واردات کالا را نمی توان محدود کرد بلکه باید تعرفه ورود کالا را کنترل کنیم.
وی با اشاره به اینکه واردات کالای لوکس  چندان چشمگیر نیست، گفت:مسیر مصرف کالا در بین مردم در حال تغییراست بطوریکه تمایل به استفاده از کالاهای لوکس و با کیفیت به شدت بالا گرفته و باید به سمت جایگزینی کالای لوکس تولید داخل با نوع وارداتی آن حرکت کنیم.
آزاد سازی واردات کالای لوکس چیزی شببیه شعار است
همچنین سید رضی حاجی آقامیری رئیس صادرات کمیسیون اتاق بازرگانی ایران گفت: آزاد شدن واردات کالاهای لوکس در شرایط فعلی بیشتر شبیه شعار است و با تعرفه این واردات محدود می شود.
وی در ادامه اذعان داشت: اصل آزاد سازی واردات کالای لوکس از لحاظ روانی در اقتصاد عمل مثبتی محسوب می شود زیرا در صورت اعمال ممنوعیت، واردات کالاها از طریق قاچاق رشد می یابد و این امر راهی برای پیشگیری از یک بلای اقتصادی است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
نام:
ایمیل:
* نظر: