کد خبر: ۳۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴
از گوشت سگ تا پوست مرغ و تاج خروس
کورش شرفشاهي
"هيچ گراني بي حکمت و هيچ ارزاني بي دليل نيست" اين ضرب المثل را بارها از زبان کسبه شنيده‌ايم اما هنوز براي ما ملموس نيست،‌ زيرا در جامعه اي که حداقل حقوق تعيين شده از سوي دولت 800 هزار تومان تعيين مي‌شود و بيش از 50 درصد مردم کشور حداقل بگير هستند، نبايد انتظار داشته باشيم که مردم ازگراني استقبال کنند. به راستي مردمي‌که درآمدي تا بدين اندازه ناچيز دارند مي‌توانند سراغ کالاهاي گران قيمت بروند. تاسف آور اينکه در اين شرايط عده اي فرصت طلب نان به نرخ روز بخور پيدا مي‌شوند که با توليد انواع محصولات بي کيفيت، غير استاندارد و البته زيان آور، جيبهاي خودشان را پر مي‌کنند. يکي از کالاهايي که همواره مورد انتقاد قرار داشته و دارد، سوسيس و کالباس است. امروزه قيمت انواع سوسيس و کالباس از کيلويي 6 هزار تومان تا کيلويي 150 هزار تومان شناور است و البته اگر سراغ انواع خارجي آن برويم، قيمت‌ها بسيار بالاتر است. اما مردم از همديگر سوال مي‌کنند هنگامي‌که قيمت يک کيلو گوشت حداقل 35 هزار تومان است، چگونه‌امکان دارد کالباس يا سوسيس گوشت کيلويي 10 هزار تومان باشد؟

در اين رابطه رئيس اتحاديه اغذيه فروشان گفت: مردم بايد در انتخاب فرآورده‌هاي گوشتي دقت لازم را به خرج دهند ونشان استاندارد، تاريخ مصرف و اطلاعات شرکت توليد‌کننده را در زمان خريد مورد توجه قرار دهند.اسداله شهريور در گفت وگو با ايلنا، در خصوص شايعات مطرح شده درباره استفاده از مواد غيرمجاز مانند تاج خروس در توليد سوسيس و کالباس بيان داشت: برخي کارخانه‌ها هستند که توليداتي خلاف موازين بهداشتي دارند و مسئوليت رسيدگي به اين مساله بهداشت و سازماني ديگر است؛ اما اين مساله را فراموش نکنيد که هيچ ارزاني بي‌علت نيست، کارگاه‌هايي هستند که فرمول خاص توليد را رعايت نمي‌کنند و محصولاتي را عرضه مي‌کنند که هيچگونه تاييد بهداشتي ندارد.

وي افزود: کارخانه‌‌هاي معتبر برند خود را خراب نمي‌کنند و محصولاتي که آناليز توليد شده است را عرضه مي‌کنند؛ در عوض کارگاه‌هاي زيرزميني بدون مجوز محصولاتي توليد مي‌کنند که براي سلامت انسان مضر است و محصولات کارخانه‌هاي معتبر را زير سوال مي‌برند.رئيس اتحاديه اغذيه فروشان با اشاره به هشدار مدير کل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي غذايي سازمان غذا و دارو مبني بر استفاده از بافت‌هاي غيرمجاز مانند تاج خروس و پوست مرغ در سوسيس و کالباس بيان داشت: ژامبون بيست هزار توماني را چگونه به قيمت 6 تا 10 هزار تومان عرضه مي‌کنند؟ بايد اين مساله بررسي شود،به اغذيه فروشي‌ها تاکيد کرده‌ايم که از کارخانه جات معتبر خريداري کنند تا مشکلي به وجود نيايد،اما تعداد زيادي اغذيه فروشي وجود دارد که در سطح شهر بدون پروانه فعاليت مي‌کنند که مشخص نيست چه محصولي را به مردم عرضه مي‌کنند، حدود 170 واحد به زودي پلمپ خواهند شد؛اما مکان‌هاي کوچک و زير پله‌اي هستند که غيرقانوني و فارغ از مسائل بهداشتي فعاليت مي‌کنند که مامورين بهداشت بايد بيشتر از گذشته به اين مساله رسيدگي کنند.

وي افزود: تهران يک کلان شهر است و نظارت بر سلامت مواد غذايي در آن آن کار سختي است،اتحاديه بصورت مستمر مساله رسيدگي به وضعيت اغذيه فروشي‌ها را بررسي کرده و در صورت نياز به پلمپ اقدام کرده است؛ اما دستور بهداشت در اين امر بازتر است و آن‌ها سريعتر از اتحاديه توان پلمپ دارند.رئيس اتحاديه اغذيه فروشان در پايان تاکيد کرد که مردم بايد در انتخاب فرآورده‌هاي گوشتي دقت لازم را به خرج دهند و نشان استاندارد، تاريخ مصرف و اطلاعات شرکت توليد‌کننده را در زمان خريد مورد توجه قرار دهند.

اما در عين حال شاهد تناقض گويي‌هايي از سوي دبير انجمن صنايع فرآورده‌هاي گوشتي هستيم. دبير انجمن صنايع فرآورده‌هاي گوشتي استفاده از بافت‌هاي غيرمجاز همچون تاج خروس و پوست مرغ در توليد سوسيس و کالباس را رد کرد و گفت: شايعاتي درباره استفاده از مواد غيرمجاز مانند استفاده از گوشت سگ در توليد سوسيس و کالباس در فضاي مجازي مطرح شده که براي مشخص شدن مسببان، موضوع از سوي پليس فتا در حال پيگيري است.مجيد افلاکي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که هيچ‌گونه تخلفي در استفاده از مواد اوليه در واحد‌هاي عضو اين اتحاديه وجود ندارد، اظهار کرد: نمي‌توان کل جامعه توليد در يک بخش را بدون ايراد دانست. اما قويا شايعاتي که مربوط به استفاده از مواد غيربهداشتي در محصولات سوسيس و کالباس است را رد مي‌کنم.

وي با اشاره به شايعاتي که در فضاي مجازي در اين باره به وجود مي‌آيد، افزود: حتي در مواردي که شايعاتي درباره‌ استفاده از مواد غيرمجاز در اين محصولات مانند استفاده از گوشت سگ که بازتاب گسترده در فضاي مجازي داشته است، براي پيگيري به پليس فتا مراجعه کرده تا مسببان اين شايعات که با افکار عمومي‌و اعتبار توليد‌کنندگان بازي مي‌کنند مورد پيگرد قانوني قرار گيرند.دبير انجمن صنايع فرآورده‌هاي گوشتي ايران با اشاره به فرآيندهاي نظارتي بر کارخانه‌هاي توليد‌کننده فرآورده‌هاي گوشتي گفت: عملا جاي تخلف در استفاده از مواد اوليه غيرمرغوب وجود ندارد، چرا که وضعيت نظارت در کارگاه‌ها و کارخانه‌هاي توليدي تحت پوشش اتحاديه بسيار سنگين است و سازمان استاندارد از استاندارد‌هاي اجباري براي توليد اينگونه محصولات غذايي استفاده مي‌کنند.

افلاکي درباره هشدار مدير کل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي غذايي سازمان غذا و دارو مبني بر استفاده از بافت‌هاي غيرمجاز مانند تاج خروس و پوست مرغ در سوسيس و کالباس، اظهار کرد: مردم بايد در انتخاب فرآورده‌هاي گوشتي دقت لازم را به خرج دهند. اطلاعات مربوط به مواد اوليه مصرف شده، نشان استاندارد، تاريخ مصرف و اطلاعات شرکت توليد‌کننده از جمله اطلاعاتي هستند که بايد در هنگام خريد مورد توجه مردم قرار بگيرند.دبير انجمن صنايع فرآورده‌هاي گوشتي ايران با اشاره به اين‌که سرانه مصرف فرآورده‌هاي گوشتي براي هر ايراني پنج کيلوگرم در سال است، ادامه داد: آمار مصرف در کشور آمار بسيار پايين است و براساس برنامه 10 ساله‌اي که تا سال 1404 تدوين شده بنا داريم سرانه مصرف را به 10 کيلوگرم در سال براي هر نفر برسانيم.

وي افزود: آمار صادرات فرآورده‌هاي گوشتي را در سال گذشته چهار تا پنج ميليون دلار بوده است که براساس برنامه‌ريزي‌ها و با افزايش مصرف داخلي و در نظر گرفتن ميزان توليد اين رقم تا پايان برنامه 10 ساله به 25 تا 30 ميليون دلار ارتقا پيدا خواهد کرد.افلاکي خاطر نشان کرد: حدود 170 توليد‌کننده فرآورده‌هاي گوشتي در کشور فعال هستند که کمتر از 100 توليد‌کننده عضو اين انجمن هستند.

برچسب ها: سوسيس ، کالباس ، مرغ ، گراني
نام:
ایمیل:
* نظر: