کد خبر: ۳۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹
رییس اتاق اصناف:
رییس اتاق اصناف گفت: متأسفانه ایران در غیاب ترک‌ها در روسیه نتوانست بازاری دست و پا کند که اکنون آن را با روان‌سازی روابط دو کشور از دست بدهد.
کورش شرفشاهی - از هنگامی که ترکیه هواپیمای نظامی روسیه را در آسمان سوریه سرنگون کرد، روابط دو کشور تیره شد و کار به جایی رسید که پوتین رییس جمهور روسیه دستور داد به هیچیک از روسها برای سفر به ترکیه ویزا داده نشود. از سوی دیگر به مرور زمان میزان واردات محصولات از جمله محصولات کشاورزی را از ترکیه ممنوع کرد. این ممنوعیت ها بهترین فرصت برای ایران بود تا بتواند بازارهای روسیه را مال خود کند، اما به اندازه ای دیر جنبیدیم که اردوغان رییس جمهور ترکیه به صورت رسمی از پوتین عذر خواهی کرد وحتی حاضر شد زیان ناشی از سقوط هواپیما را نیز بپردازد. همین عذر خواهی باعث شد تا پوتین بار دیگر دستور از سر گیری روابط با ترکیه را صادر کند و این کشور توانست بازاری که سالها دراختیار داشت،‌ بار دیگر و تنها با یک عذرخواهی ساده مال خود کند. دراین رابطه رئیس اتاق اصناف کشور می گوید که ایران بازاری در روسیه نداشت که با روان‌سازی روابط مسکو و آنکارا آن را از دست بدهد و همچنان به برجسته شدن مشکلات ساختاری و هموار شدن صادرات فرصت برای توسعه صادرات غیرنفتی ایران در روسیه و بازارهای بین‌المللی به قوت خود باقی است. علی فاضلی در گفت‌وگو با ایانا گفت: متأسفانه ایران در غیاب ترک‌ها در روسیه نتوانست بازاری دست و پا کند که اکنون آن را با روان‌سازی روابط دو کشور از دست بدهد.

افزود: اتفاق مثبت صورت‌گرفته مشخص شدن عمق مشکلات در حوزه بازرگانی و لزوم توجه و تجهیز فنی و زیرساختی بود.وی خاطرنشان کرد: نبود شبکه ریلی و تصمیم‌گیری برای ارتقاء آن، نبود سیستم بسته‌بندی و برندسازی از معضلاتی است که اگر به بهانه ورود به بازار روسیه برجسته شد می‌تواند اثر مفید خود را در اقتصاد کشور به‌جا بگذارد.

فاضلی ادامه داد: معضلات سیستم بانکی و لزوم تطبیق آن با سیستم جهانی همچنین ضرورت کاهش نرخ سود بانکی از حوادث مثبتی بود که در جریان تلاش برای جاگیری در بازار روسیه به مدیران تصمیم‌گیر کشور محرز شد.رئیس اتاق اصناف کشور تصریح کرد: بخش کشاورزی برای ورود به بازارهای بین‌المللی نیازمند بازمهندسی چندمنظوره است، به این معنا که حذف واسطه‌های غیرمفید و کاهش قیمت تمام‌شده باید در اولویت قرار گیرد.وی یادآور شد: واردات غیرمتعارف و قاچاق باید متوقف شود و نمی‌توان با فرافکنی انتظار توسعه سرمایه‌گذاری داشت.فاضلی در پایان تأکید کرد: نمی‌توان با قاطعیت گفت فرصت ایران برای به‌دست آوردن روسیه به‌طور کلی از دست رفته است، با شناسایی مشکلات اقتصادی و حل آن ورود ؟ بازارهای بین‌المللی ازجمله روسیه همواره می‌شود./

برچسب ها: روسیه ، غیاب ترکها ، بازار
نام:
ایمیل:
* نظر: