کد خبر: ۳۳۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور با بیان اینکه بانک‌ها بیمار هستند و مشکل‌ دارند و باید از نظام بانکی رفع مشکل کنیم، گفت: دولت 42 هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکار است.
محمدباقر نوبخت  در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه سه سال از فعالیت دولت گذشت و یک سال باقی مانده افزود: وقتی مجریان برنامه‌های دولت یازدهم گرد هم می‌آیند فرصتی فراهم می‌شود تا مدیران ارشد کشور سیاست‌های دولت را به مدیران استانی تبیین کنند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خاطرنشان کرد: همه مساعی ما برای رفع تحریم‌ها و شرایط سختی که وجود داشت به این انجامید که در شرایط جدیدی قرار گیریم و فضا برای فعالیت بخش خصوصی داخلی فراهم شد و هیأت‌های تجاری خارجی را برای حضور و سرمایه‌گذاری در کشور تشویق کرد.
وی بابیان اینکه مقرر است از منابع بودجه عمومی استفاده کرده و از طریق به جریان انداختن طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام حرکتی به چرخ‌های اقتصادی بدهیم، افزود: این استان میزبان رئیس‌جمهور بود و توافقاتی انجام گرفت که برای تسریع توسعه استان تعدادی از طرح‌ها موردتوجه قرار گرفت و عمده طرح‌ها باید در این دوره دولت باید به فرجام رسد.
معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور ادامه داد: ما اعتبارات را به دو بخش تقسیم کردیم که یک بخش در سال 94 تخصیص یافت و بخش دیگر باید در سال 95 اختصاص یافت.
تخصیص 696 میلیارد تومان به آذربایجان شرقی برای 23 طرح سفر رئیس‌جمهور
وی یادآور شد: طرح‌های استان آذربایجان شرقی 23 طرح و پروژه است که بخشی باید در سال 94 پرداخت می‌شد که انجام دادیم ولی به جهت محدودیت منابع در 6 ماهه دوم موفق نشدیم اعتبارات طرح‌ها را تزریق کنیم و فقط توانستیم پرداخت حقوق و دستمزدها را انجام دهیم و تا 28 اسفند برای معاوقت پرداخت حقوق بازنشستگان اقدام کنیم.
نوبخت بابیان اینکه چون این طرح‌ها باید امسال صورت گیرد ما از سال گذشته که در حدود 280 هزار میلیارد تومان پرداخت نشد مصمم هستیم امسال پرداخت کنیم و از هشتم تیرماه جاری پرداخت طرح‌ها را شروع کردیم و 4 هزار و 500 میلیارد تومان به‌صورت اسناد خزانه و مابقی به‌صورت نقدی برای آب‌های مرزی پرداخت شد.
6 هزار و 20 میلیارد تومان برای طرح های عمرانی کشور
وی تصریح کرد: امسال 6 هزار و 200 میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی جاری دادیم که آذربایجان شرقی علاوه بر یک هزار و 200 میلیارد تومان، 416 میلیارد و 140 میلیون تومان برای سال 95 دارد و درمجموع 696 میلیارد تومان باید به آذربایجان شرقی برای 23 طرح سفر اختصاص دهیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اذعان داشت: ما از محل منابع عمومی برای طرح‌های عمرانی این سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهیم که منجر به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی شود و در مسیر دیگر توسط بخش خصوصی با مساعدت نظام بانکی انجام می‌شود.
نوبخت ابراز داشت: ما در سطح کشور 7 هزار و 500 واحد بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی را شناسایی کردیم و سرمایه در گردشی حدود 16 هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم که بخشی از این رقم متعلق به استان آذربایجان شرقی است.
وی بابیان اینکه فصل مشترک انتظارات از نظام بانکی این است که بیشتر و مؤثرتر کار کند اما بانک‌ها بیمار هستند و مشکل‌دارند و ما باید رفع مشکل از نظام بانکی کنیم، افزود: مقدار سرمایه بانک‌ها متناسب با نیاز نیست و سپرده‌هایی که واگذار کرده به بانک‌ها هنوز بازنگشته است و دولت برای حمایت از بانک‌ها باید خود را مهیا و تعهدات خود را بازپرداخت کند.
نوبخت متذکر شد: در سال 92 وقتی دولت یازدهم آغاز به کارکرد 38 هزار میلیارد تومان به‌نظام بانکی بدهکار بود و برای تسویه از ظرفیت بند ب ماده 26 خواست استفاده کند که اجازه ندادند و دولت نتوانست بدهی خود را صاف کند که حالا به 42 هزار میلیارد تومان رسیده است.
معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور درعین‌حال خاطرنشان کرد: دولت با الحاق دو تبصره 35 و 36 در قانون بودجه می‌تواند تعدیه بدهی خود و پیمانکاران را به انجام رساند.
نام:
ایمیل:
* نظر: