کد خبر: ۳۳۵۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸
روحانی تاکید کرد:
رییس جمهوری گفت: بعد از برجام و توافق هسته ای در شرایطی قرار گرفته ایم که ارتباط میان ایران اسلامی و کشورهای دیگر از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی آسان تر و نزدیکتر شده است.

نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 با حضور رئیس جمهوری، وزیر کشور، وزیر ارتباطات، وزیر راه، شهرداران خارجی و سرمایه گذاران بین المللی در سالن همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رییس جمهوری گفت: بعد از برجام و توافق هسته ای در شرایطی قرار گرفته ایم که ارتباط میان ایران اسلامی و کشورهای دیگر از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی آسان تر و نزدیکتر شده است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حسن روحانی افزود: باید از فضای بعد از برجام و از تجربه یکدیگر به خوبی استفاده و بهره برداری کنیم.

وی یادآور شد: امروز اگر بخواهیم در جهان به یک ثبات و آرامش قابل قبول برسیم، باید تحمل و بردباری ها را افزایش داده و افکار و فرهنگ های گوناگون را قبول کنیم.

روحانی ادامه داد: اگر می خواهیم از خشونت، افراطی گری و تروریسم فاصله بگیریم و به یک صلح پایدار در جهان دست پیدا کنیم، راهش بالابردن بردباری و احترام به فرهنگ یکدیگر و نزدیک تر شدن جوامع مختلف از لحاظ فرهنگی و سبک زندگی است.

رئیس جمهوری گفت: همانطور که اتکای اداره کشور به درآمد نفتی مضر است، وابستگی درآمد شهرداری به تراکم مضرتر از آن است. همانطور که باید قدم به قدم بودجه کشور را از درآمد نفتی جدا کنیم و به دنبال سرمایه گذاری های ماندگار برای کشور باشیم، از آن سو هم برای اداره شهری باید راهی بیابیم و یک درآمد پایدار و سالم در این زمینه داشته باشیم.

روحانی با بیان اینکه باید از تجربه کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کنیم، اظهار داشت: بسیاری از شهرها و مناطق کشور ما با بحران های مختلفی همچون سیل، زلزله و اخیرا مهمان ناخوانده ریز گردها مواجه است.

روحانی اضافه کرد: برای چنین مواردی در شهرها و کشورهای پیشرفته اقدامات بازدارنده انجام شده، ممکن است آنجا زلزله و سیل رخ دهد اما مقدار خسارت آن به دلیل پیش بینی ها و پیشگیری ها کم است. حتی اگر آنجا ریزگرد بیاید ساختمان ها به گونه ای است که اگر درها و پنجره ها بسته شود، فرد می تواند خودش را در برابر ریزگردها حفاظت کند.

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به مسائل محیط زیست گفت: اگر این موضوع در ذهن برخی تا دیروز یک مسئله تجملاتی تلقی می شد، امروز تبدیل به موضوعی ضروری در زندگی شده است. اگر توسعه پایدار و هماهنگ با مسئله زیست محیطی نباشد، نمی توانیم زندگی و سلامت مردم را به خوبی تضمین کنیم.

رییس شورای عالی محیط زیست گفت: خوشحالم که امروز دریاچه ارومیه را به نقطه تثبیت رساندیم و بخشی از غرب کشور را از یک خطر بزرگ دور کردیم. خوشحالیم که بنزین یورو 4 از 2.1 میلیون لیتر قبل از دولت یازدهم به تولید بیش از 25 میلیون لیتر رسیده است.

روحانی افزود: خوشحالم توانستیم تولید گاز را در طول این سه سال، روزانه 140 ملیون لیتر مکعب اضافه کنیم و بهمین دلیل بسیاری از سوخت نیروگاه ها که با مازوت بود و آلودگی ایجاد می کرد، کاهش یافت. تا آخر سال هم درصددیم تنها 9 درصد سوخت نیروگاه ها، سوخت مایع باشد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اگرمی خواهیم از خشونت، افراطی گری و تروریسم فاصله بگیریم و به یک صلح پایدار در جهان دست یابیم؛ راه آن افزایش بردباری، احترام به فرهنگ یکدیگر و نزدیک شدن جوامع مختلف از لحاظ فرهنگی و سبک زندگی است.

روحانی گفت: نداشتن درآمد پایدار برای شهرها، مشکلات فراوانی را برای کلانشهرها، شهرها و حتی روستاها بوجود خواهد آورد. امروز با وجود اینکه در شهرهای ما کارهای بزرگی انجام شده و اقدامات بسیار خوبی در همین تهران داشته ایم، اما آن احساسی که مردم باید در برابر این همه کار بزرگ داشته باشند، ندارند.

زیرا هنگامی که می خواهیم بزرگراه، پل، تونل و مترو احداث کنیم گاهی از تراکم یا تغییر کاربری ارضی استفاده می کنیم یعنی هم عمودی و هم افقی و در واقع ما مشکلاتی را برای شهر بوجود می آوریم.

رییس جمهوری با تاکید بر توجه به معماری شهری گفت: معماری، سبک زندگی را بوجود می آورد و می تواند هدایتگر جامعه در مسیر برنامه های روزمره باشد، همانطور که در گذشته در شهرهای بزرگ از جمله اصفهان، این موضوع مورد توجه قرار گرفت، اما امروز متأسفانه نوعی بهم ریختگی در معماری و آلودگی بصری در این حوزه مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه توسعه شبکه های ریلی و قطار شهری و بین شهری بهترین راه برای حل مشکلات موجود در زمینه حمل و نقل در کشور است، گفت: متاسفانه سهم بخش ریلی از حمل و نقل کشور اندک است، به همین جهت دولت یازدهم سرمایه گذاری بزرگی روی حمل و نقل ریلی انجام داده و آن را ادامه خواهد داد.

اهمیت مشارکت مردم درحاکمیت

در ادامه این مراسم رحمانی فضلی وزیر کشور با اشاره به موضوع مشارکت مردم در حاکمیت به عنوان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب ، گفت : نحوه تعامل و ارتباط با مردم یکی از موضوعات و مسائل مهمی است که می‌بایست در حوزه شهرداری‌ها لحاظ گردد ، مردم باید محور اصلی مشارکت شهرداری‌ها باشند و به عنوان محور اصلی کار در شهرها و روستاها مورد توجه قرار گیرند.وی افزود : در این خصوص باید مسیرها ، شیوه ها و دستور العمل‌هایی را داشته باشیم که بتوان تعامل و مشارکت با مردم را آسان‌تر ، عینی‌تر و واقعی‌تر کنیم و شهرداری‌ها و شوراها باید در جایگاه پاسخگویی ، کاملاً شفاف و مردم کاملاً از زوایای تصمیم گیری‌ها مطلع باشند .وزیر کشور گفت : وقتی محوریت برنامه‌ای را بر اساس برنامه‌های کلان بخشی متمرکز در نظر بگیریم و توانمندی‌ها و پتانسیل‌های منطقه‌ای را در نظر نمی‌گیریم ، نهایتاً متناسب با آن برنامه ، نظام بودجه‌ریزی که مبتنی بر فعالیت و جمعیت است ، با عدم توازن و تعادل در اقصی نقاط کشور مواجه می‌شویم که ناشی از نظام بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی است .وی ادامه داد : این عدم توازن و عدم تعادل منجر به تشکیل شکل نامتقارن و نامتعادل سلسله مراتبی شهرها ، ایجاد شهرهای ۱۰ ، ۵ و ۳ میلیون نفر جمعیت و در کنار آن مناطقی خالی از جمعیت و شهرهای خردی که بنا به ضرورت‌های منطقه‌ای و شرایط اقلیمی و مهاجرت‌ها شکل گرفته‌اند،خواهد شد که نهایتاً به هیچ مدل سلسله مراتبی در این شهرها نمی‌توان عمل کرد .وزیر کشور انواع مهاجرت‌ها ،تشکیل شهرهای بزرگ، مباحث حاشیه نشینی ، بزهکاری ، جرم و جنایت را از ویژگی‌های این نوع شهرها برشمرد و افزود : علیرغم انباشت ثروت ، سرمایه و فعالیت در کلان شهرها این نوع مسائل موجب آسایش جمعیت نخواهد شد بلکه این نوع پیوند شهرها و شکل‌گیری آنها با مجموعه قوانین ، سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها از دیگر مسائلی است که حتماً باید در نظر گرفته شود .

حقوق شهروندان به بهانه توسعه شهری تضییع نشود

وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: نباید به بهانه توسعه شهری، حقوق شهروندان را تضییع کنیم و فقط با نگاه درآمدی شهرها را به سوداگران بفروشیم. به گزارش ایرنا، عباس آخوندی افزود: فروش شهرها به سوداگران با نگاه درآمدی باعث می شود نه محیط زیست، نه حمل و نقل و نه حتی فضای بانشاط شهری داشته باشیم و این وضعیت آشفته بازاری که در تهران و سایر کلانشهرها مشاهده می کنید نتیجه این اقدام است. وی اضافه کرد: مدتی است بحث کسب درآمد پایدار شهری مطرح است زیرا مدیریت شهری در کسب درآمد دچار مشکل است. قصد ما کسب درآمد پایدار بود اما به نظر می رسد سیر معکوسی را طی می کنیم و شهرها محل جولان شماری از سوداگران شده است.آخوندی گفت: باید با کیفیت بخشی به مسائل اجتماعی و شهرها، شاهد بهبود کیفیت زندگی در شهرها باشیم نه اینکه به بهانه توسعه شهری دیگر حقوق شهروندان را تضییع کنیم.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به اعضای شوراهای شهر که از سراسر کشور در این مراسم حضور داشتند، گفت: باید با صراحت و صداقت بگویم از یک جا باید تصمیم بگیریم تا وضعیت موجود متوقف شود.وزیر راه و شهرسازی گفت: همه ما اعتقاد داریم شهر بدون فعالیت بخش خصوصی امکان توسعه ندارد اما فعال کردن بخش خصوصی به معنای نادیده گرفتن حقوق تمام شهروندان، همسایگان، تبعیض گسترده شهری، قطبی کردن شهرها به بالاشهر و پایین شهر و وضعیت نابهنجار موجود نیست.

وی اضافه کرد: بخش خصوصی نباید بر جایگاه قانونگذار تکیه کند و باید در کنار سایر بخش ها در راستای تامین منافع تمام شهر فعالیت کنند.این مسئول افزود: اگر رژیم قدرت در شهر بر عهده عده ای سوداگر قرار گیرد به منزله آغاز تسلط اشراف و سوداگران بر شهر خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بدون شک اگر شوراها ابزار دست سوداگران قرار گیرند هیچ کس از آنها حمایت نخواهد کرد.به گفته آخوندی با بیان اینکه طبق برآوردها تهران هشت میلیون و 600 هزار نفر جمعیت دارد و 15میلیون نفر اطراف تهران زندگی می کنند.وی یادآورشد: ساخت 250 هزار واحد مسکونی در اطراف شهرها برای جذب یک میلیون جمعیت جدید آغاز شد اما آیا به راستی به عدالت جغرافیایی و توزیع عادلانه جمعیت در سرزمین ایران کمک کرد؟

آخوندی اضافه کرد: راهکار اصلی، سیاست بازآفرینی شهرهاست و اینکه چگونه می توان شهرها را از نو تعریف کرد. به همین دلیل باید مسائلی را که باعث گسترش جمعیت و از بین رفتن شهرهای میانی می شود کنار بگذاریم و اقدام هایی انجام دهیم که جمعیت به زندگی در همان شهر علاقه مند شود و توانایی جذب جمعیت جدید را کسب کند.وزیر راه و شهرسازی درباره وقوع 30 درصد تلفات ناشی از تصادف در 30 کیلومتری شهرها گفت: دلیل این ضایعه فقدان همکاری حمل و نقل در بیرون و دورن شهر است.

در نقش اپوزیسیون حرف نزنیم

در ادامه این مراسم شهردار تهران گفت: بعضی از روستاها و شهرهای ما حقوق کارمندان خود را هم ندارند و نمی‌توانند زباله‌ها را جمع کند؛ در این شرایط می‌خواهیم حرف از توسعه بزنیم. محمد باقر قالیباف، با اشاره به نکات مطرح شده در این همایش، ابراز داشت: همه این نکات مطرح شده نکات درستی است اما توقع می رود که ببینیم برای این کارها چه کارنامه‌ای داریم و چه کاری را انجام داده ایم.شهردار تهران عنوان داشت: بیان مشکل دردی را دوا نمی کند بلکه باید بگوییم ما چه کردیم و چه کاری را باید بکنیم؟وی در ادامه به موضوع فضای سبز اشاره کرد و گفت: روزی که شهر تهران را تحویل گرفتیم سرانه فضای سبز ۹.۲ متر مربع بود اما امروز این سرانه ۱۵.۵ متر به ازای هر نفر است؛ همچنین تعداد پارک های شهر تهران در این مدت به ۲۳۰۰ پارک افزایش پیدا کرده است.قالیباف با اشاره به مسئله ساخت و ساز در پایتخت، تصریح کرد: تهران در ۵۰ سال گذشته طرح جامعی در حوزه شهرسازی نداشته و حتی آن زمانی که در دهه ۷۰ طرح جامعی برای شهر نوشتند، آن را داخل کشو گذاشتند و درش را بستند؛ اما افتخار شهرداری تهران این است که در ۱۰ سال گذشته برای شهر طرح جامع نوشته شده و مراحل قانونی را طی کرد؛ به نحوی که طرح جامع به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید و بر اساس آن طرح تفصیلی تهیه و پیاده سازی شده است.قالیباف تاکید کرد: همه حرف‌های گفته شده محترم است، اما این عادت را کنار بگذاریم که بعد از نزدیک به چهار دهه مسئولیت در سطوح مختلف، به عنوان یک مسئول در نقش اپوزوسیون حرف بزنیم بلکه باید در نقش پاسخگویی حرف بزنیم و بگوییم چه کرده ایم؟وی ادامه داد: واقعیت تلخ این است که از زمان تصویب قانون شوراها در ابتدای دهه شصت، خصوصا بعد از دوران دفاع مقدس و از ابتدای دهه ۷۰ که کشور به سمت سازندگی حرکت کرد تا امروز هر چه دیدیم در عمل جز تضعیف شوراها دهیاری ها و شهرداری ها، چیز دیگری نبوده است؛ در این میان فرقی هم نمی کند که کدام دولت بوده اما اگر روند را نگاه کنیم، شاهد هستیم هر روز اختیارات شوراها و شهرداری ها را کاهش داده اند و مدیریت شهری تضیعف شده است.قالیباف تصریح کرد: هر روز سهم شهرها و مدیریت شهری و روستاها از انفال و بودجه عمومی کشور رو به کاهش بوده است؛ نتیجه این می شود که بعضی از روستاها و شهرهای ما حقوق کارمندان خود را هم ندارند و نمی توانند زباله ها را جمع کند؛ در این شرایط می خواهیم حرف از توسعه بزنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار