کد خبر: ۳۳۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
با اجرای قرارداد مشترك سايپا و سيتروئن؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: با آغاز دوره اجراي برجام بخش‌هاي مختلف اقتصاد ايران فرصت همکاري با خارجي‌ها را پيدا کرده‌اند که تاکنون نيز در بخش‌هايي قراردادهاي همکاري منعقد شده است.
يکي از اين بخش‌ها هم خودروسازان ايراني بوده‌اند که به دنبال همکاري با شرکاي خارجي بودند. پيش از اين تنها قرارداد همكاري ميان ايران‌خودرو و پژو،‌ خودروساز فرانسوي قطعي شده بود. با اين حال طي ماه‌هاي گذشته مسئولان خودروسازي كشور بارها از ادامه‌دار بودن مذاكرات با خودروسازان بين‌المللي خبر داده‌اند. همين چند روز قبل بود كه‌هاشم يكه‌زارع،‌ مديرعامل گروه خودروسازي ايران‌خودرو اعلام كرد كه اين بزرگترين واحد خودروسازي كشورمان در حال حاضر با كمپاني‌هايي از شش كشور جهان در حال مذاكره هستند. پيش‌تر نيز نام رنو به عنوان يكي از شركاي احتمالي خودروسازان داخلي مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود. با اين حال در آخرين روز كاري هفته گذشته بود كه قرار نهايي ميان گروه خودروسازي سايپا و سيتروئن به‌امضا رسيد تا دومين خودروساز بين‌المللي كه حضورش در دوران پسابرجام قطعي مي‌شود هم از فرانسه باشد. بر اين اساس قرارداد تاسيس شرکت مشترک سايپا و سيتروين با حضور محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت توسط مهدي جمالي، مديرعامل گروه خودروسازي سايپا، سيدمحمدعلي سيد ابريشمي‌رئيس هيات مديره سايپا و عضو هيات مديره سيتروئن و به‌امضا رسيد. براساس گزارش‌هاي منتشر شده اين همکاري ميان خودروساز فرانسوي و ايراني به صورت 50-50 خواهد بود. براساس اين قرارداد، شرکت مشترک بين سايپا و سيتروين داراي هيات مديره اي شش نفره متشکل از سه نفر از سايپا و سه نفر از سيتروئن است.

امضاي قرارداد نهايي تا دو ماه آينده
محمدرضا نعمت‌زاده در اين مراسم گفته است: قرارداد شرکت‌هاي سيتروئن و سايپا زير نظر شرکا امضا شده و ما به‌عنوان وزارت صنعت، معدن وتجارت سياست‌ها را مطرح کرده‌ايم و در اين قرارداد همه نکات از جمله انتقال تکنولوژي، طراحي، مهندسي و صادرات ديده شده است. همچنين چارچوب قرارداد مشارکت بين گروه سايپا و سيتروئن سايپا امضا شده و قرارداد نهايي ظرف دو ماه تکميل و امضا خواهد شد. آنطور که خبرگزاري‌ها گزارش داده‌اند، وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اين مشارکت دومين همکاري شرکت‌هاي ايراني و فرانسوي بعد از اجراي برجام است و اميدواريم اين همکاري‌ها بصورت طولاني مدت ادامه داشته باشد. همچنين خودروهاي جديد در اين همکاري توليد خواهد شد و اميدواريم اين مشارکت کمتر از دو سال خودروي جديد را به بازار عرضه کند. در اين مورد سه محصول پيش‌بيني شده است.

سرمايه‌گذاري مشترك بهترين راه خودروسازان
نعمت‌زاده با بيان اينکه ما بر همکاري درازمدت و پايدار که بهترين راه سرمايه‌گذاري مشترک است، تأکيد داريم، اظهار کرد: ما معتقديم همان‌طور که کشور ما بازار خود را در اختيار سرمايه‌گذاران خارجي قرار مي‌دهد، آنها هم بايد بازارشان را در اختيار کالاهاي مشترک توليد شده قرار دهند که بر پايه توافقات اوليه پيش‌بيني شده که ۳۰ درصد از محصولات مشترک توليد شده در ۵ سال اول با تعهد طرف فرانسوي و بعد از ۵ سال به صورت توافقي صادر شود. به گفته نعمت‌زاده، برنامه کاملاً مشخصي براي انتقال آموزش‌هاي لازم در سطوح مختلف توليد خودرو و قطعات از سوي طرف فرانسوي در قرارداد مربوطه پيش‌بيني شده است که سازندگان قطعات سيتروئن با قطعه‌سازان ايراني همکاري خواهند داشت؛ ضمن اينکه ساخت موتور جديد در اين قرارداد ديده شده است و موتور جديدي که در شرکت سيتروئن در حال بهبود است در ايران توليد خواهد شد که شروع آن از سال ۲۰۱۹ خواهد بود و به تدريج در سال ۲۰۲۰ اغلب قطعات اين موتور در ايران به توليد مي‌رسد. وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين يادآور شد: پيش‌بيني شده که به جز خودروي اول که از طراحي‌هاي موجود در آن استفاده مي‌شود، ساير خودروها به صورت جديد طراحي شود که اين امر نيز در حال پيگيري است تا بتوانيم خودروهاي با استاندارد کشورهاي اروپايي توليد و عرضه کنيم.

محصولات جديد جايگزين پرايد و تيبا
در همين حال مديرعامل سايپا ميزان سرمايه‌گذاري در قرارداد مشترک با شرکت سيتروئن را 300 ميليون يورو براي شروع کار عنوان کرد و گفت محصولات توليدي شرکت سايپاي کاشان شامل «تيبا2» و «پرايد» طي 5 سال آينده توسط خودروهاي مشترک توليد شده جايگزين مي‌شوند. 
مهدي جمالي در مراسم امضاي قرارداد مشترک شرکت سايپا و سيتروئن درباره اين قرارداد اظهار کرد: پس از يک سال مذاکره بين دو شرکت امروز آخرين مذاکرات انجام و قرار شد شرکت مشترکي با سرمايه 50-50 ايجاد کنيم. بر اين اساس 50 درصد از سهام شرکت سايپاي کاشان به قيمت کارشناسي شده رسمي‌کشور براي اين قرارداد مورد استفاده قرار مي‌گيرد و به همين ميزان نيز طرف مقابل متعهد است که آورده وارد ايران کند. مديرعامل سايپا ادامه داد: در اين قرارداد زنجيره ارزش از قطعه‌سازي تا فروش مدل‌سازي شده که براساس آن انتقال تکنولوژي، توسعه صنعت قطعه‌سازي و صادرات پيش‌بيني شده است.

شروع كار با 40 درصد داخلي‌سازي
به گفته جمالي شرايط قرارداد بايد برد، برد باشد و شرکت سيتروئن نيز در طي مذاکرات اين موضوع را پذيرفته است. وي با بيان اينکه براساس طرح اقتصادي پيش‌بيني شده اولين محصول مشترک اين همکاري تا پايان سال 2017 روانه بازار خواهد شد، گفت: حجم سرمايه‌گذاري اوليه براي ايجاد شرکت مشترک 300 ميليون يورو است که به تدريج با پيشرفت همکاري قاعدتاً سرمايه نيز افزايش پيدا مي‌کند. مديرعامل سايپا تصريح کرد: قرار ما اين است که محصولاتي که توليد و عرضه مي‌شود، آخرين محصولات توليدي شرکت سيتروئن باشد و خودروهايي نيز براي ايران توليد شده و در اين شبکه عرضه مي‌شود که هنوز طرح آن نهايي نشده است. جمالي با بيان اينکه براي شروع کار، محصولات توليدي بايد تا 40 درصد داخلي باشند، اظهار کرد: پس از سه سال بايد ميزان توليد داخل در محصولات را به 70 درصد برسانيم که براي اين موضوع با مرکز تحقيقات و قطعه‌سازي نيز هماهنگ هستيم و توليد قطعات در قالب استانداردهاي شرکت سيتروئن انجام مي‌شود.

مذاكره سايپا با رنو، نسان و كيا 
جمالي درباره اينکه توليد محصولات فعلي سايپاي کاشان ادامه خواهد داشت يا خير خاطرنشان کرد: توليد محصولات فعلي اين شرکت تا 5 سال ادامه دارد و به تدريج و همزمان با ورود خودروهاي توليدي مشترک از چرخه خارج مي‌شوند که اين خودروها «تيبا2» و «پرايد» هستند. 
مديرعامل سايپا همچنين از انجام مذاکرات با شرکت‌هاي رنو، نيسان و کيا خبر داد و گفت: کار مشترکي که با اين سه شرکت انجام مي‌داديم قابل ارتقا است و شرايط پس از برجام به گونه‌اي شده که بسياري از طرف‌هاي خارجي آماده مذاکره با ما هستند و بايد از اين شرايط استفاده کنيم. جمالي گروه خودروسازي سايپا را بزرگترين خودروسازي خاورميانه عنوان کرد و گفت: ما فرصت‌هاي خود را مي‌شناسيم و طرف خارجي هم متوجه است که در شرايط جديد به راحتي مي‌تواند از ظرفيت‌هاي موجود در ايران استفاده کند. 
وي با بيان اينکه مذاکرات با شرکت رنو شرايط خوبي دارد تصريح کرد: مذاکراتي با شرکت کيا نيز اخيراً شروع شده که در سفري که تا چند هفته آينده به کره جنوبي خواهم داشت اين مذاکرات دنبال مي‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: