کد خبر: ۳۳۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲
بازار امروز در شرایطی بازگشایی شد که شاهد اتفاق های تاثیر گذاری در بازار سرمایه هستیم شاید یکی از مهمترین اتفاقات چند روز گذشته را تغییر در مدیریت سازمان بورس اوراق بهادار دانست همچنین اختلاف نظر در باب گزارشات سه ماهه نیز وجود دارد.
بازار امروز در شرایطی بازگشایی شد که شاهد اتفاق های تاثیر گذاری در بازار سرمایه هستیم شاید یکی از مهمترین اتفاقات چند روز گذشته را تغییر در مدیریت سازمان بورس اوراق بهادار دانست همچنین اختلاف نظر در باب گزارشات سه ماهه نیز وجود دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری مهرآفرین، برخی این گزارشات را نامطلوب و ادامه وضع موجود ارزیابی کرده اند و گروه مقابل گزارشات سه ماهه را فراتر از انتظارات و برگشت به سمت دوران پیش از تحریم خوانده اند.
یک نگاه میانه نشان می دهد که تولید شرکتها در سه ماهه بهتر از انتظارات بوده است و در برخی شرکت ها هم فروش بالاتر از دوره مشابه سال قبل قرار گرفته اند. از طرفی چند روزی از آغاز روند رو به رشد بازار می‌گذرد و سهامداران را تا حدودی خوش‌بین و امیدوار کرده است. با این حال با توجه به نبود پشتوانه محکمی برای این رشد، اعتماد به آن اندکی دشوار بوده و سرمایه‌گذار را به حرکات محتاطانه دعوت می‌کند.
به طور کلی انتظار سرمایه گذاران از بازار روندی مثبت و رو به رشد ارزیابی می شود.
گروه سیمانی که امروز را متعادل و مثبت پشت سر گذاشت و اکثر نماد های این گروه با معاملات کم رمق و مثبت متوقف شدند بطوری که تنها نمادهای منفی این گروه نمادهای سفارسح، سفار، سبجنو، سکرد، سخوز، سدور، ساراب بود در حالی که بقیه نمادها با افزایش قیمت بکار خود پایان دادند.
در گروه رایانه نمادهای مداران و سیستم با افزایش تقاضا و استقبال خوب سهامداران حقیقی خود با معاملات مثبت مواجه شدند. معاملات این گروه به طور کلی بصورت متعادل دنبال شدند.
درگروه خودرو و ساخت قطعات نمادهای خودرو و خپارس متعادل و منفی معامله شدند. نمادهای خچرخش و خمحرکه صف خرید داشتند . خکاوه، خساپا، خزامیا، خفنر، خگستر، خمحور، ورنا، ختراک، نزدیک به حاشیه قیمتی منفی امروز در حال انجام معامله بودند. نماد خساپا پس از جابجایی نزدیک به 125 میلیون معامله، در قیمت 123 تومان صف فروش تشکیل داد. در اواسط ساعت معاملات توقف شرکت سایپا را نظاره گر بودیم، دلیل آن بعد از بررسی های لازم مشخص شد که رویداد با اهمیتی در شرکت سایپا و اطلاعات ارایه شده رخ نداده و دوباره نماد آن مورد بازگشایی قرار گرفت. همچنین نماد خکار پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی 25 ریالی به ازای هر سهم، در حاشیه قیمتی صفر تابلو و با قیمت 139 تومان بازگشایی شد.
گروه بانک ها و موسسات اعتباری در غیاب بزرگان این صنعت شاهد معاملات مثبت و جابجایی 2 بلوک بودیم. همچین بانک کارآفرین نیز 295 تومان بازگشایی و تا 309 (+9%) تومان هم معامله شد. ونوین، وپاسار و وخاور تا درصدهای مثبت معامله شدند. وپست و وپارس نیز متعادل منفی بودند. یک بلوک 80 میلیونی درقیمت 110 تومان نیز در بانک آینده جابجا شد. همچنین نماد وار پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی 20 تومانی به ازای هر سهم، در قیمت 295 تومان با رشد 3.4 درصدی به گردونه معاملات بازگشت.
در گروه محصولات شیمیایی نمادهای این گروه روز خوبی را پشت سر نگذاشتند و اکثرا در سطوح منفی معامله شدند. نماد جنجالی شتوکا نیز بار دیگر پس از معامله 1.7 میلیون سهم به صف خرید رسید. روز گذشته شاهد انتشار آگهی بلوک 6.7 درصدی پترول در قیمت 143 تومان بودیم، اما در تابلوی معاملات با وجود نسبت خریدار مناسب سهم نتوانست رشد کند. شنیده می شود این معامله بلوکی انجام خواهد شد. بیشترین ارزش معاملات این گروه برای نمادهای پترول، شتوکا و پترول بود.
در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز نماد غسالم باقی نمادها در درصدهای منفی معامله شدند و شاهد ریزش دسته جمعی این گروه بودیم. غپاک که در روزهای گذشته صف های خرید سنگینی تشکیل داده بود طی معاملات امروز به صف فروش نیز رسید. غفارس، غگرجی، غشهد و غشاذر نیز در آستانه صف فروش قرار گرفتند. غاذر و غبشهر نیز متعادل و منفی معامله شدند. بیشترین ارزش معاملات این گروه مربوط به وبشهر، غمارگ و غپاک بود.
در گروه های فلزات اساسی که همچنان جز گروه های پیشتاز بوده از ابتدای سال تا کنون در برخی از نماد ها شاهد رشد یکصد درصدی قیمت بودیم امروز را نیز با استقبال خریداران روبرو شد در این گروه نماد های فخاس، فاسمین، فخوز، زنگان، فسرب، فلوله، فباهنر،کیمیا، ارفع و فرآور با افزایش قیمت و نمادهای فجر، فسپا، فپنتا، فروس، فولاد، فولاژ، فولای، فملی، فنوال، ذوب با کاهش قیمت مواجه شدند. همچنین نماد فخوز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی 138 ریالی به ازای هر سهم ، با رشد 5 درصدی و با قیمت 238 تومان و نماد ارفع پس از تغییر ۱۶ ریالی زیان هر سهم در گزارش قبلی به ۶ ریال سود هر سهم در گزارش 3 ماهه منتهی به 30 اسفند 95، در قیمت 400 تومان و با رشد 1 درصدی بازگشایی شد .
 
در گروه استخراج کانه های فلزی نماد های کبافق،کاما،کروی با افزایش قیمت سعی در افزایش شاخص این صنعت داشتند به طوریکه نمادهای کچاد، ومعادن،کگل،کنور وکمنگنز با کاهش قیمت متوقف شدند. همچنین نماد کبافق پس از شفاف سازی در خصوص شایعه خرید سهام نیروگاه تجارت فارس و شفاف سازی در خصوص دلایل تعدیل درآمد پیش بینی شده هر سهم، در قیمت 533 تومان با رشد 4 درصدی به گردونه معاملات بازگشت.
گروه فرآورده های نفتی که با توجه به کاهش قیمت نفت در بازار های جهانی کمتر مورد استقبال خریداران قرار گرفت بطوریکه تنها نماد های مثبت این گروه را نماد های شپاس، شراز و شرانل تشکیل می دادند و بقیه نماد های این گروه با نزول قیمت بکار خود پایان دادند.
در گروه قند و شکر که چند روزی است بخاطر خبر افزایش نرخ شکر در بازار می چرخد مورد استقبال سرمایه گذاران بود و امروز را نیز متعادل و مثبت پشت سر گذاشت بطوریکه نمادهای قنقش، قپیرا، قزوین، قنیشا، قشکر، قصفها و قشیر با افزایش قیمت و نماد های قهکمت، قمرو، قشرین، قچار، قشهد، قثابت و قلرست با کاهش قیمت بکار خود پایان دادند.
در پی درج ماه گذشته نماد شرکت آتیه داده پرداز، این شرکت ۳۰ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه سهام شد. این شرکت با نماد "اپرداز" در گروه مخابرات درج شده است شرکت آتیه داده پرداز با سرمایه 300 میلیارد ریالی، سود هر سهم سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 را 708 ریال پیش بینی کرد. شرکت3 ماهه منتهی به 31 ، مبلغ 246 ریال سود به ازای هر سهم محقق و 35 درصد از پیش بینی سال 95 را پوشش داد.
فردا سه شنبه مورخ 12 مرداد 1395 تعداد 27 میلیون سهم از سهام شرکت آتیه داده پرداز (سهامی عام) برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران در نماد اپرداز عرضه می شود.
شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، با 67  واحد صعود در ارتفاع 76 هزار و 647  واحدی ایستاد. حجم معاملات بورس به استثنای معاملات بلوکی به 923 میلیون سهم، ارزش معاملات 169.6 میلیارد تومان و ارزش بازار به 316 هزار میلیارد تومان رسید . بیشترین تاثیر مثبت در شاخص بورس را نماد های فخوز، اخابر، همراه، وپاسار و دعبید و بیشترین تاثیر منفی در شاخص بورس را نماد خساپا و شبندر داشت. بیش از 37 % از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند.
شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز، با 1.79  واحد کاهش نسبت به روز گذشته در رقم 799 واحد جای گرفت. بیش از 50 % از نمادهای فرابورسی امروز را با رشد قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنای معاملات بلوکی به 98 میلیون سهم، ارزش معاملات به 27/4 میلیارد تومان و ارزش بازار به 52  هزار میلیارد تومان رسید. بیشترین تاثیر مثبت در شاخص فرابورس را نماد های زاگرس و بیشترین تاثیر منفی در شاخص را نماد های شتران، شاوان، دماوند، سمگا، وگردش و چکاپا داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر: