کد خبر: ۳۳۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲
جعفر سرقینی روز دوشنبه در چهاردهمین اجلاس هیات رئیسه نظام مهندسی معدن کشور در مشهد افزود: در سه ماه ابتدای امسال دو میلیارد دلار صادرات در حوزه معدن انجام گرفته است.


وی بیان کرد: همچنین در سه سال گذشته برای تکمیل زنجیره فرآوری مواد معدنی بویژه فولاد، 24 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد ایجاد شده که طی سه سال آینده 30 میلیون تن دیگر نیز به این میزان افزوده می شود.
وی گفت: سالانه 17.5 میلیون تن کنستانتره و 17.5 میلیون تن گندله که بخشی از زنجیره فولاد هستند، در کشور تولید می شود که سرمایه گذاری در آنها مربوط به بخش خصوصی است.
سرقینی آزادسازی محدوده های معدنی بلاتکلیف یا بلوکه شده را از دیگر اقدامات مهم دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: تلاش دولت تدبیر و امید تکمیل زیرساخت ها در تولید صنایع معدنی، تکمیل زنجیره تولید و کاهش خام فروشی است.
وی شفاف سازی قوانین معدنی و تلاش برای آگاهی معدن کاران از قوانین معدنی را از دیگر اقدامات دولت یازدهم در رفع نواقص و مشکلات حوزه معدن برشمرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: مجوزهای صادره در حوزه کشف و بهره برداری از معادن کشور تاکنون 7.5 درصد از کل مساحت کشور را شامل می شود که با اجرای صحیح برنامه های پهنه بندی بلوک های معدنی و تکمیل مطالعات ژئوفیزیک با رشد چهار برابری در حوزه فعالیتهای معدنی مواجه خواهیم شد.
وی گفت: به منظور کاهش آسیب زیست محیطی، بهره وری بهتر و صرفه جویی در هزینه ها، به جای فعالیت در 200 معدن کوچک فعالیتها در 10 معدن بزرگ سازماندهی شده و عملیات اجرایی در حوزه پهنه بندی بلوک های معدنی گسترش یافته است.  
سرقینی تهیه اطلاعات پایه و جامع در مورد محدوده های معدنی در کشور را اقدام قابل توجه دولت یازدهم دانست و افزود: طی سه سال گذشته 250 هزار کیلومتر پرواز خطی برای تهیه اطلاعات پایه به منظور کشف ذخایر معدنی در کشور انجام شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پایان شناسایی پهنه های معدنی در کشور اظهار کرد: تلاش می کنیم نیمه دوم امسال واگذاری پهنه های معدنی به انجام برسد.
وی ادامه داد: خراسان رضوی بیشتر با حوزه سنگ های زینتی در کشور شناخته می شد اما مدتی است که با فعال سازی حوزه سنگان و بهره برداری از ذخایر قابل توجه سنگ آهن در این منطقه، سرمایه گذاری و تحول قابل توجهی در این حوزه صورت گرفته تا خراسان رضوی به عنوان یک استان فعال در حوزه فرآوری مواد معدنی و تکمیل زنجیره فولاد شناخته شود.
وی گفت: اکنون علاوه بر 35 میلیون تن تولید فولاد در سنگان شهرستان خواف، استخراج از معادن کوچک مس و طلا نیز در خراسان رضوی رونق گرفته و برخی از این مواد معدنی به خارج از کشور نیز صادر می شود.
حدود 9 هزار معدن در کشور وجود دارد که 6 هزار معدن از این تعداد فعال است.  
این معادن برای 120 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.
استان خراسان رضوی با 764 معدن و 46 نوع ماده معدنی دارای پروانه بهره برداری با 2.8 میلیارد تن ذخیره معدنی، از نظر تعداد معادن رتبه سوم کشور را دارد و ظرفیت اسمی استخراج معادن فعال این استان 31.7 میلیون تن در سال است.
چهاردهمین اجلاس هیات رئیسه نظام مهندسی معدن کشور با حضور روسای سازمان های نظام مهندسی مدت دو روز در مشهد ادامه دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: