کد خبر: ۳۳۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸
نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: به منظور حمایت از صادرات براساس مصوبه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت 10 هزار میلیارد ریال یارانه برای حمل و نقل در این بخش اختصاص یافت.
 «مرتضی لطفی» افزود: صدور دستور اجرایی شدن این یارانه موجب تسهیل صادرات سیمان می شود.
وی اضافه کرد: چنانچه این یارانه اختصاص پیدا کند، امکان رقابت در صادرات ایجاد می شود و واحدهای تولیدی می توانند به بازارهایی مانند کشورهای آفریقایی که به سیمان نیاز دارند و از ظرفیت بالایی برخوردارند، صادرات داشته باشند.
لطفی از شناسایی بازارهای جدید صادراتی توسط واحدهای تولیدکننده سیمان کشور خبر داد و گفت: کشورهای آفریقایی به منزله فرصت های جدید محسوب می شوند و توافقنامه هایی هم در این زمینه به امضا رسیده و صادرات آغاز شده است.
وی افزود: محدودیت های تعرفه ای دولت عراق برای صادرات سیمان موجب گزینش بازارهای جدید توسط تولیدکنندگان سیمان شد.
لطفی گفت: محموله هایی به دو کشور آفریقایی صادر شده و توافقنامه هایی هم با برخی کشورهای منطقه داشته ایم اما هزینه های حمل و نقل شرایط را برای آفریقا دشوار می سازد.
نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اضافه کرد: درباره آفریقا هزینه های حمل ونقل حدود 40 درصد از کل را دربر می گیرد و صادرات را غیراقتصادی می سازد، بنابراین در مذاکراتی که با معاون اول رییس جمهوری صورت گرفت، قرار شد دولت یارانه صادرات سیمان اختصاص دهد.
این متخصص صنعت سیمان اضافه کرد: قرار است یارانه به صورت مستقیم به شرکت های کشتیرانی جمهوری اسلامی یا راه آهن جمهوری اسلامی در مقابل وزنی که سیمان و کلینکر را حمل می کنند، پرداخت شود.
لطفی گفت: راه آهن اعلام کرده است چنانچه دولت 30 درصد کرایه حمل را پرداخت کند آنها آماده اندبه میزان 30 درصد کرایه، تخفیف قایل شوند تا سیمان را از کارخانه تا نقاط مرزی و حتی کشورهایی مانند ترکیه، قزاقستان و... که ایران به شبکه راه آهن آنها متصل است، حمل کنند.

** مشکل صادرات سیمان به عراق همچنان ادامه دارد/ صدور کلینکر مشکلی ندارد
به گفته نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، مشکل صادرات این ماده به عراق همچنان ادامه دارد و دولت این کشور به دلیل حمایت از تولیدات داخلی، برای سیمان ایران تعرفه 12 و 13 دلاری تعیین کرده است.
وی یادآور شد: تعرفه عراق برای سیمان ایران سه دلار بود و اکنون شرکت های ایرانی امکان رقابت پذیری خود را از دست داده اند و با مشکلات جدی روبرو شده اند.
به گفته لطفی، کاهش قیمت نفت باعث شده است پروژه های عمرانی در عراق به شدت افت پیدا کند. از سوی دیگر جنگ های داخلی مشکلات جدی برای آنها فراهم کرده و نیاز به سیمان کاهش یافته است. در این شرایط دولت عراق به فکر حمایت از تولیدات داخلی افتاده و تعرفه سیمان را افزایش داده است اما کلینکر مشکلی ندارد.
بر پایه آمارهای غیررسمی، میزان صادرات سیمان و کلینکر کشور در چهارماه گذشته نزدیک 20 درصد نسبت به چهار ماه نخست 1394 کاهش یافت.
با وجود ادامه صادرات سیمان و کلینکر به عراق میزان آن با گذشته تفاوت زیادی دارد. سال 1393 صادرات سیمان و کلینکر ایران نزدیک 18 میلیون تن بود که نزدیک به 60 درصد آن را عراق جذب کرد.
با توجه به شرایط تعرفه ای پیش آمده در سال 1394، ایران نزدیک 15 میلیون تن صادرات سیمان و کلینکر داشت.
ایران اکنون ظرفیت تولید سیمان و کلینکر را به 80 میلیون تن رسانده است و انتظار می رود تا افق 1404( سند چشم انداز ) به رقم 120 میلیون تن برسد.
جمهوری اسلامی ایران با بیش از 70 واحد تولیدی در بخش سیمان چهارمین تولیدکننده این محصول است اما پارسال جایگاه آن با تولید نزدیک 60 میلیون تن، اندکی تنزل یافت. 
نام:
ایمیل:
* نظر: