کد خبر: ۳۳۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
رئيس اتحاديه صادرکنندگان محصولات کشاورزي واردات موز مبتلا به نوعي بيماري ويروسي را غيرعلمي‌دانست و گفت: حدود 9 ماه زمان نياز دارد تا اين محصول برسد؛ توليدکنندگان اين محصول توانسته‌اند با مهارت خاصي موز قرمز را با رنگ و مزه خاصي توليد کنند که سرشار از ويتامين c و مقدار قابل توجهي پتاسيم است.

رئيس اتحاديه صادرکنندگان محصولات کشاورزي واردات موز مبتلا به نوعي بيماري ويروسي را غيرعلمي‌دانست و گفت: حدود 9 ماه زمان نياز دارد تا اين محصول برسد؛ توليدکنندگان اين محصول توانسته‌اند با مهارت خاصي موز قرمز را با رنگ و مزه خاصي توليد کنند که سرشار از ويتامين c و مقدار قابل توجهي پتاسيم است.سيدرضا نوراني در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: وجود موز قرمز يا رنگي جاي تعجب ندارد و مدتي است که اين محصول در کشورهاي تانزانيا، کاستاريکا، مکزيک و غيره در پيوند موز وانواع درخت‌هاي توت رنگي در حال توليد است. وي درباره شايعات مطرح شده در فضاي مجازي مبني بر واردات موزهاي قرمز آلوده به نوعي ويروس(ايدز) گفت: تاکنون با ميوه آلوده به يک ويروس بيماري زا از جمله‌ايدز مواجه نشده‌ام و تصور نمي‌شود اين موضوع از لحاظ علمي‌و پزشکي صحت داشته باشد.

وي تصريح کرد: همه کالاها زيرنظر سازمان حفظ نباتات کشور و وزارت بهداشت به کشور وارد مي‌شود که در صورت بروز چنين موضوعي به طور حتم از سوي اين سازمان موضوع اطلاع رساني مي‌شود؛ درعين حال کساني که چنين شايعاتي را براي آشفتگي اذهان مردم ترويج مي‌کنند بايد براي طرح چنين اخباري مستندات علمي‌داشته باشند.نوراني اضافه کرد: کشورهاي فيليپين، اکوادور و مکزيک از جمله مناطقي هستند که موز مورد نياز کشورمان را تامين مي‌کنند؛ فيليپين به همراه اکوادور در تامين اين محصول کشاورزي براي ايران، بيشترين سهم را دارند.

رئيس اتحاديه صادرکنندگان محصولات کشاورزي افزود: مطالعات نشان مي‌دهد در دنيا 70 گونه موز توليد مي‌شود که برخي از آنها ميوه‌هاي وحشي مناطق گرمسيري است و از لحاظ طعم، رنگ و قد مطالعات علمي‌روي آنها صورت مي‌گيرد. اين متخصص محصولات کشاورزي با يادآوري اينکه ساليانه بيش از 600 تا 700 ميليون دلار موز وارد کشور مي‌شود، افزود: با افزايش تعرفه صادراتي موز از ابتداي سال تاکنون در چارچوب حمايت از توليدکنندگان و صادرکنندگان سيب درختي، تعرفه اين محصول از سه درصد به 25 درصد تغيير يافته است.

نوراني افزود: تاکنون مبلغي از مابه التفاوت تعرفه 25 درصدي موز به دست صادرکنندگان سيب نرسيده، درحالي که اين اقدام رانت و سوء استفاده برخي را براي واردات موز ايجاد کرده است. وي گفت: با تعرفه 25 درصدي، قيمت تمام شده براي هرکيلوگرم موز حدود 35 تا 36 هزار ريال است؛ در صورت کاهش تعرفه، قيمت واقعي هر کيلوگرم موز به حدود 30 هزار ريال خواهد رسيد که در تابستان نيز اين محصول ارزان تر عرضه مي‌شود.

برچسب ها: موز ، قرمز ، ایدز
نام:
ایمیل:
* نظر: