کد خبر: ۳۴۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲
در روزهاي اخير سياست‌هاي پولي دولت، تغييرات در سازمان بورس، اخبار منتشره پيرامون برخي صنايع همچون خودرو‌سازي و نهايتا سخنان اميدبخش رييس‌جمهور در روزهاي پاياني هفته گذشته سبب رشد شاخص و ديگر نماگرهاي بازار سرمايه شد.


اتاق خبر: در روزهاي اخير سياست‌هاي پولي دولت، تغييرات در سازمان بورس، اخبار منتشره پيرامون برخي صنايع همچون خودرو‌سازي و نهايتا سخنان اميدبخش رييس‌جمهور در روزهاي پاياني هفته گذشته سبب رشد شاخص و ديگر نماگرهاي بازار سرمايه شد.
تحولات جديد در سازمان بورس در هفته گذشته توانست به بازار سرمايه تهران رمق بيشتري دهد، تا جايي كه سبب رشد 2.12درصد شاخص در  4روز كاري هفته گذشته شده و تيپكس را با افزايش 1657واحدي از رقم 76هزار و 225واحد به ارتفاع 77هزار و 882واحد رساند.

همچنين در اين دوره 4روزه كه شاخص كل رشد قابل توجهي داشت ارزش بازار نيز با رشد 2.49درصدي معادل 8000ميليارد تومان از رقم 313هزار ميليارد تومان به رقم 321هزار ميليارد تومان رسيد كه نشان از تقويت بازار سرمايه طي هفته گذشته دارد. همچنين شاخص آزاد شناور در طول هفته معاملاتي گذشته با بيش از دو‌هزار واحد رشد رقم ۸۷‌هزار و ۵۳۷‌واحدي را تجربه كرد. شاخص بازار اول نيز ‌هزار و ۴۹۷واحد افزايش يافت و به رقم ۵۵‌هزار و ۲۶۶‌واحدي رسيد. همچنين شاخص بازار دوم توانست با ‌هزار و ۶۴۹‌واحدي در تراز ۱۶۵‌هزار و ۸۲۰‌واحدي بايستد.

 البته سياست‌هاي پولي مانند كاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهيلات بانكي كه از ماه‌هاي گذشته صورت گرفته و در حال اجراست را مي‌توان از دلايل رشد اين روزهاي بازار سرمايه به حساب آورد، چراكه هرچند اين كاهش‌ها چندان افراد ريسك گريز را به سرمايه‌گذاري در بورس تهران راغب نمي‌كند، ولي باعث ايجاد جو مثبتي در بازار شده و همين جو مثبت، شرايط به ظاهر بهتري براي بورس تهران به همراه داشته است؛ هرچند دير يا زود بازار خود را براي شرايط اصلاحي آماده خواهد كرد.

علاوه بر اين، فروش نفت و ميعانات گازي ايران بعد از برجام به مقدار قابل توجهي رشد كرده و به دو و نيم ‌ميليون بشكه در روز نزديك شد آنگونه كه بيژن نامدار زنگنه گفته، پول‌هاي فروش نفت از خريداران به يورو دريافت مي‌شود. اين موضوع مي‌تواند مقدار خوش‌بيني‌ها را به آينده اقتصاد و بورس ايران بيشتر كند و افراد بيشتري را به سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه سوق دهد.

 خوش‌بيني بازار به تحولات

درخصوص رشد فزاينده نماگرهاي بازار فردين آقابزرگي معتقد است كه در حال حاضر به دليل شرايط اقتصادي، قاعدتا نبايد انتظار داشت شاخص بورس اوراق بهادار روزي ۷۰۰ تا ۱۰۰۰واحد در جهت مثبت بالا رود، چراكه اگر اين طور باشد شرايط غيرطبيعي خواهد بود، اما معتقدم تبعات سياست پولي اتخاذ شده توسط دولت دير يا زود خود را نشان خواهد داد و سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه جذاب‌تر خواهد شد.

 اين كارشناس بازار سرمايه درباره علل عمده رشد نماگر بازار در اين روزها تصريح كرد: جابه‌جايي مديريت سازمان بورس و اوراق بهادار اگر در جهت مثبت باشد، واكنش مثبت اهالي بازار را در پي دارد و اين موضوع در برهه زماني كوتاه‌مدت در روند صعودي شاخص تاثير خواهد داشت، اما از ديدگاه من عمده چرخش بازار به موضوع سياست‌هاي پولي دولت برمي‌گردد. در يك سال گذشته اين تصميمات در بازار سرمايه رويت شده و فعالان بازار سرمايه انتظار داشتند رفته‌رفته اثرات مثبت سياست‌هاي پولي اتخاذ شده در بورس ظهور كند. آقابزرگي ادامه داد: شاخص بورس همچنان بالا نخواهد رفت و تعديل خواهد شد، البته نه به اين معني كه بورس به روند منفي گذشته برمي‌گردد، بلكه به اين معنا كه تعادل، ذات بازار سرمايه است و نبايد انتظار داشته باشيم كه پي‌درپي شاخص رشد كند. وي اضافه كرد: عمده هيجاناتي كه در سال‌هاي گذشته چه در جهت مثبت و چه در جهت منفي در بورس تهران حاكم بود به علت اثرات تصميمات سياسي در حوزه بين‌الملل، برجام و موفقيت‌آميز بودن يا نبودن تصميمات مرتبط با بحث هسته‌يي بود. از ديدگاه من اتكاي بيش از حد به اين موضوعات نوسانات و ريسك بازار را افزايش مي‌دهد. به نظر من با توجه به نامگذاري امسال با نام «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» توجه‌مان در اين موارد بايد بيشتر به اتخاذ سياست‌هاي اقتصادي مناسب باشد و اتكاي بيش از حد به مسائل بيان شده كاهش پيدا كند.

اين فعال قديمي بازار سرمايه درباره برنامه‌هاي رييس جديد سازمان بورس و اوراق بهادار ايران در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: توسعه ابزارهاي مالي به درستي و به‌جا در برنامه‌هاي شاپور محمدي قرار داشت، اما من فكر مي‌كنم بايد در توسعه اوراق بدهي دقت و بازنگري صورت گيرد. وي افزود: در هفته‌هاي گذشته بعضي اوراق بدهي كه سررسيد شده بودند، نكول (خودداري از پرداخت وجه حواله، برات و نظاير آن) شدند و اين كار ممكن است در بازار سرمايه تسري پيدا كند. علاوه بر اين امكان دارد انتقال بخشي از بدهي بازار پول به بازار سرمايه و آحاد سرمايه‌گذاران در آينده به دغدغه بزرگي تبديل شود.

اين فعال بازار سرمايه با اشاره به سمت پيشين شاپور محمدي خاطرنشان كرد: فكر مي‌كنم شناخت و تجربه‌يي كه رييس و هيات‌مديره جديد سازمان بورس دارد، مي‌تواند نقطه قوتي براي بازار سرمايه باشد. علاوه بر اين كاهش سود سپرده‌ها و تسهيلات بانكي به رونق بازار سرمايه كمك مي‌كند كه اين دو مورد در كنار هم مي‌تواند شرايط مساعدتري را براي بورس تهران فراهم كند.

آقابزرگي در پاسخ به اينكه رييس جديد سازمان بورس براي عملي كردن برنامه‌هايش چقدر زمان نياز دارد؟ گفت: برنامه‌هايي كه شاپور محمدي مطرح كرد نكاتي نيست كه از اين تاريخ به بعد بخواهيم آنها را پيگيري كنيم. از گذشته هم دنبال اين موضوعات بوديم؛ درنتيجه بستر تحقيقاتي و مطالعاتي آن فراهم است. انتظار داريم همانطور كه در قانون ديده شده در پنج سال آتي اين برنامه‌ها محقق شود. من اعتقاد دارم چنانچه اراده جدي براي تحقيقات اين برنامه‌ها وجود داشته باشد پنج سال زمان، مدت مناسبي است.


 شوك‌هاي وارده به بازار

هفته گذشته دو شوك سنگين به بازار در آخرين روز معاملاتي وارد شد. ابتدا به هم ريختن سيستم بازار سرمايه بود كه سبب به وجود آمدن ترديدهايي براي ظرفيت نرم‌افزاري و سخت‌افزاري سازمان به وجود آورد و اين سوال را تقويت كرد كه با وجود دعوت سرمايه‌گذاران خارجي براي تزريق مستقيم نقدينگي در بازار سرمايه چرا مسوولان نسبت به تقويت بنيه انفورماتيكي بازار، فكري نمي‌كنند. زيرا به عقيده كارشناسان اين سامانه از يك درد قديمي و مزمن رنج مي‌برد، مواقعي كه ترافيك معاملاتي يك‌باره افزايش مي‌يابد، نمي‌تواند به‌درستي ايفاي نقش كند.

شوك بعدي رشد 832واحدي شاخص بود كه متاسفانه به دليل خرابي سيستم كمي از ارتفاع شاخص در اين روز كم شد اما مي‌رفت كه ركورد جديدي را ثبت كند. نكته مهم معاملات روز چهارشنبه افزايش حجم معاملات بود در صورتي كه اين مقدار حجم معاملات در شرايط عادي مي‌توانست بيش از رقم‌هاي چند وقت اخير باشد و به حجم معاملات انتهاي سال گذشته نزديك شود اما اين مهم به دليل نقص سامانه معاملات رخ نداد ولي مي‌توان به آينده اميدوارتر بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: