کد خبر: ۳۴۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸
با وجود همایشها و نشستهای تخصصی که در زمینه قاچاق برگزای می شود و در سایه وجود دستگاههای مرتبطی همچون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اقتصادی کشور همچنان تحت تاثیر این معضل اساسی قرار دارد و هنوز نتوانسته ایم به درستی با این معضل برخورد کنیم.

با وجود همایشها و نشستهای تخصصی که در زمینه قاچاق برگزای می شود و در سایه وجود دستگاههای مرتبطی همچون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اقتصادی کشور همچنان تحت تاثیر این معضل اساسی قرار دارد و هنوز نتوانسته ایم به درستی با این معضل برخورد کنیم. این در حالی است که بارها اعلام شده اقتصاد کشور از واردات و قاچاق کالا رنج می برد و تولید داخل را با مشکل رو به رو کرده است. در این رابطه رئیس اتاق اصناف ایران مدت زمان تحویل کالای قاچاق از مبدا به تهران و دست مصرف کننده را ۱۰ تا ۱۵ روز اعلام کرد. به گزارش صدا و سیما ؛ علی فاضلی در همایش مبارزه با قاچاق کالا در اصناف با اشاره به سازمان یافته بودن برخی از موارد قاچاق افزود: ضعف تولید داخل هم قاچاق را توجیه می کند و هم اکنون نظام پولی و مالی در خدمت تولید کشور نیست و تولید بدون پشتوانه و ضعیف شده و قاچاق رونق پیدا کرده است. وی با اشاره به بی تاثیر بودن نقش بنگاه های توزیعی و نقش حاکمیت در رونق قاچاق تصریح کرد : مردم محور نشدن اقتصاد ، عامل این روند است. رئیس اتاق اصناف با اشاره به جای خالی اصناف در کشف قاچاق ادامه داد : یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در شبکه توزیع کشور فعال است.

رئیس اتاق اصناف ایران ۷۵ درصد اقتصاد کشور را در دست دولت دانست و گفت :‌ اولین گام برای حذف سوداگری در اقتصاد ، سپردن اقتصاد به دست صاحبان آن یعنی مردم است.وی شبکه توزیع کشور را ناسالم دانست و افزود: ۷۰۰ هزار بنگاه صنفی بدون پروانه علت این فضای ناسالم است که تا پایان برنامه پنجم توسعه باید سازمان یافته می شد در حالی که اراده ای وجود ندارد.

فاضلی با اشاره به اینکه رواج دستفروشی نیز دلیل دیگر ناسالمی شبکه توزیعی کشور است ، ادامه داد : کالای بی کیفیت در این نظام به فروش می رسد در حالی که اصناف حتی قادر به مبارزه با واحدهای متخلف نیست.

وی جریمه نقدی تا پلمپ واحد صنفی متخلف را جریمه عرضه کالای قاچاق اعلام کرد و گفت: اصلاح نظام تعرفه نیز از راهکارهای مبارزه با قاچاق است.

رئیس اتاق اصناف ایران ، اصناف را در صف اول مبارزه با کالای قاچاق دانست و گفت:‌ تغییر یک شبه تعرفه از ۶ درصد به ۶۰ درصد و بازگشت آن به ۹ درصد پس از عبور کالای مورد نظر ، موضوعی است که ما متوجه آن هستیم و این روند باید متوقف شود.

برچسب ها: فاضلی ، قاچاق ، پروانه
نام:
ایمیل:
* نظر: