کد خبر: ۳۴۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
روحانی:
رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت تدبیر و امید به دنبال رفع مبانی تحریم بود نه خود تحریم ها، که با مذاکرات هسته ای به آن دست پیدا کردیم .

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت تدبیر و امید به دنبال رفع مبانی تحریم بود نه خود تحریم ها، که با مذاکرات هسته ای به آن دست پیدا کردیم .

به گزارش ایرنا، حسن روحانی در نشست شورای اداری این استان در یاسوج افزود: ما در جریان مذاکرات خیلی سریعتر می توانستیم به نتیجه برسیم و کار را انجام دهیم اما به دنبال چیز دیگری بودیم.وی ادامه داد: مبانی تحریم شامل قطعنامه های شورای امنیت و پی ام دی بود یعنی دنیا معتقد بود که ما یک سری فعالیت هایی برای ساخت بمب هسته ای انجام داده ایم.

وی اظهار کرد: موضوع پی ام دی ازسوی آژانس مطرح شده بود اما ایران آن را در مذاکرات با 5+1 مطرح و در نهایت آن را برطرف کرد.دکتر روحانی بیان کرد: آژانس انرژی هسته ای هم اکنون به صورت رسمی اعلام کرده که ما هیچ سوالی نسبت به گذشته هسته ای ایران نداریم و سوال های اصلی ما مربوط به آینده و بحث برجام است.

وی بیان کرد: پذیرفتن این مساله از سوی آژانس و دنیا شبیه یک معجزه بود که هیچ کس آن را باور نمی کرد.دکتر روحانی عنوان کرد: هیچ دانشمند هسته ای ایران مورد توهین قرار نگرفت و کسی نتوانست از یک دانشمند هسته ای درباره فعالیت های هسته ای ایران سوالی بپرسد.وی اظهار کرد: 12 قطعنامه علیه ایران در یک روز لغو شد که باعث فخر ملت ایران و دیپلمات های آن است.

روحانی گفت: یکی دیگر از مبانی تحریم، قطعنامه های شورای امنیت است که شامل هفت قطعنامه فصل هفتم شورای امنیت می شد.وی افزود: برخی دوستان می گفتند که این تحریم ها نمی تواند یک روزه برداشته شود و شورای امنیت دنبال لغو تدریجی این تحریم ها بود اما ما آنها را یک روز و قبل از اجرای برجام لغو کردیم.روحانی بیان کرد: پرونده هر کشوری که به فصل هفت شورای امنیت رفت نتوانست از تبعات آن نجات پیدا کند.

وی عنوان کرد: کشورهایی که به فصل هفت شورای امنیت رفتند یا مانند عراق نابود شدند یا دچار جنگ و تحریم های نابود کننده شدند.روحانی گفت: خروج از فصل هفت به این معناست که ما با شورای امنیت مشکل نداریم که به معنای برداشتن یکی از مبانی تحریم هاست.وی ادامه داد: در جریان توافق هسته ای ما اجازه ندادیم که به هیچ یک از دانشمندان هسته ای ما توهین شود، 12 قطعنامه شورای امنیت و پنج تصمیم در یک روز لغو شد و همه این موفقیت ها فخر کشور و دیپلمات های ما ست.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز از ابتدا تاکید داشتند که تمام کارها و موارد باید به دقت پیش برود و انجام شود.رئیس جمهوری اضافه کرد: در این توافقات کشور از ذیل بند هفتم سازمان ملل خارج شد کاری که تاکنون هیچ کشوری تجربه نکرده و هر کشوری که در ذیل این بند قرار گرفته یا در آن آشوب و بلوا ایجاد شده یا با جنگ حکومت آن کشور را ساقط کرده اند.وی اظهار کرد: با توافق هسته ای سلامت مردم ما هم بهتر تضمین شده است.

روحانی گفت: در شرایط تحریم ناچار بودیم که از برخی کشورها سم غیرموثر برای کشاورزی بخریم که برای سلامت مردم هم مضر بود اما امروز ما سم استاندارد وارد کشور می کنیم تا محصولات کشاروزی ما موجب بیماری مردم نشود و کشاورز هم خیالش آسوده باشد.وی ادامه داد: ما داروهایی از کشورهای دیگر وارد می کردیم و مردم تزریق می کردند و موثر نبود، تجهیزاتی که در تشخیص دچار مشکل بود و درست عمل نمی کرد، اما امروز بهترین تجهیزات را از خریداری می کنیم.او افزود: برخی از تجهیزات پزشکی را ما امروز با 50 درصد قیمت قبل خریداری می کنیم، برخی از تجهیزات صنعت نفت را حتی با 10 درصد قیمت گذشته می خریم ، برخی از خدمات نفتی 40 تا 45 درصد کاهش یافته است.

دکتر روحانی اظهار کرد: برجام در روابط ما با دنیا هم بسیار موثر بود، با هر رهبر که در دنیا ملاقات می کردیم می گفتند که شما تحریم هستید و نمی شود، حتی در موارد انسانی از جمله تهیه دارو و تجهیزات پزشکی نیز به دلیل ممنوعیت فعالیت در نظام بانکی ، مشکل داشتیم.وی، با اشاره به عضویت ایران در اجلاس سازمان شانگهای به عنوان ناظر افزود: ما در زمان تحریم ها می خواستیم در این سازمان عضو شویم اما می گفتند چون تحریم هستید نمی توانید عضو شوید.

رئیس جمهوری قدرت و توان دفاعی ایران را یکی از موفقیت های برجام دانست و افزود: ما موفق شدیم تحریم نظامی ذیل فصل هفتم را تبدیل به تحریم کوتاه مدت چند ساله غیر فصل هفتمی کرده و امروز هر سلاحی را می توانیم با هماهنگی با کمیته مربوطه خریداری کنیم.

وی تصریح کرد: در مساله هسته ای و تحریم هدف نهایی غرب این بود که در ایران غنی سازی برچیده شود همان اتفاقی که در لیبی افتاد و در حقیقت هدف آنها تحریم نبود بلکه تحریم وسیله بود برای رسیدن به اهداف دیگر.او گفت: آنها چنان چیزی برای ایران خواب دیده بودند و می خواستند با وارد کردن فشار دولت را مجبور کنند که خواسته های آنها را بپذیرد.

وی ادامه داد: امروز نه تنها فعالیت هسته ای در ایران انجام می دهیم و نه تنها نطنز، اراک، اصفهان و فردو فعال است بلکه دنیا فعالیت هسته ای ما را به رسمیت شناخته و در قطعنامه 2231 تاکید کرده که کشورهای دنیا با ایران باید همکاری کنند.روحانی گفت: سرمایه گذاران داخلی و خارجی آماده فعالیت در ایران هستند و امروز مسابقه وارد شدن به ایران در بین کشورها شکل گرفته است.


برچسب ها: روحانی ، برجام ، تحریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار