کد خبر: ۳۴۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳
اگرچه بانک پارسیان در یک سال اخیر با سه رویداد بزرگ شامل قبول عاملیت پرداخت سپرده‌های سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج، راه‌اندازی برنامه طراحی سیستم شعب با عنوان لوتوس در پایان سال 94 و اثر اجرای برجام مواجه بوده اما توان این بانک در بخش ارزی و بین‌المللی و گسترش فعالیت‌های ارزی با بیشترین کارگزاری‌ها و روابط با بانک‌های خارجی در بین بانک‌های کشور و در شرایط پسابرجام، فرصت و ظرفیت قابل‌توجهی برای توسعه فعالیت‌های ارزی و بین‌المللی و کسب درآمد و سود برای بانک پارسیان در حوزه ارزی ایجاد کرده است.
تفضلی معاون بین‌الملل بانک پارسیان با اعلام این مطلب در همایش توسعه فعالیت‌های ارزی که با حضور معاونین، مدیران، کارشناسان و معاونان ارزی شعب ارزی این بانک برگزار شد، گفت: قبول عاملیت پرداخت سپرده‌های سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج که زمان زیادی از وقت و توان کارکنان شعب را به خود اختصاص داد یکی از اتفاقات مهمی است که خوشبختانه تعداد زیادی از سپرده‌گذاران موفق شدند سپرده خود را دریافت و یا در بانک سپرده‌گذاری کنند.
وی افزود: راه‌اندازی و پیاده‌سازی لوتوس در پایان سال 94 دومین اتفاق مهمی است که بیشترین زمان شعب را به خود اختصاص داده و درعین‌حال بر بهبود روش‌های داخلی اثرگذار بوده است.  
معاون بین‌الملل بانک پارسیان از اجرایی شدن برجام به‌عنوان سومین اتفاق مهم یاد کرد و گفت: برجام در بخش بانکی تأثیرات زیادی داشته و دارد و اثر آن بخصوص در بخش ارزی بسیار مثبت بوده است. بر این اساس، ما باید بیشترین بهره -برداری را در راستای سودآوری خدمات و فعالیت‌های بانک پارسیان در بخش ارزی داشته باشیم
تفضلی افزود: راه‌اندازی گسترده‌ترین شبکه کارگزاری خارج از کشور در بین بانک‌های کشور، توسط بانک پارسیان یکی از تأثیرات عمده و مطلوب برجام است  که می‌تواند فرصت و ظرفیتی قابل‌توجه برای فعالیت‌های بانک پارسیان محسوب شود.
 معاون بین‌الملل بانک پارسیان افزود : امکان گشایش اعتبار اسنادی و صدور حوالجات مستقیم برای کشورهای هدف  در اروپا ماند سوییس،  اتریش، آلمان،ایتالیا،اسپانیا، بلژیک،  سوئد، دانمارک، چکسلواکی و چند کشور دیگر فراهم‌شده است. درحالی‌که درگذشته این پرداخت‌ها و کارها از طریق کارگزاری‌ها و شر کت صرافی انجام می‌شد.
تفضلی بابیان اینکه شاهد فراهم شدن تدریجی خطوط اعتباری از طریق بانک‌های خارجی هستیم و برخی از قرارداد -های فاینانس در حال نهایی شدن است افزود : برخی از این قراردادها بعضاً با مشکلاتی همراه بود که بانک مرکزی هم کاملاً موافق آن نبوده اما اکنون شاهد موفقیت در امضای پیمان‌نامه‌های تأمین مالی هستیم  و به‌تازگی هم دو قرارداد با کره جنوبی و هند بسته‌شده و انتظار داریم که قراردادهای بیشتری درراه باشد.
وی در خصوص افزایش سرمایه‌گذاری خارجی گفت: ما هر هفته شاهد سفر هیئت‌های خارجی به اتاق بارزگانی و بانک‌ها هستیم که نشان  می‌دهد این علاقه‌مندی برای سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد و لازم است که در این زمینه، بیشترین بهره‌برداری برای جذب مشتری به بانک را داشته باشیم.
معاون بین‌الملل بانک پارسیان در ادامه به افزایش قراردادهای مختلف و سرمایه‌گذاران خارجی و مشارکت آنان در پروژه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: با افزایش قراردادها،  ضمانت‌نامه ارزی نیز افزایش پیداکرده و در این خصوص هفته گذشته ضمانت‌نامه خارجی از بانک‌های خارجی را دریافت کردیم .
تفضلی همچنین به انعقاد قراردادها برای تأمین منابع ارزی با مؤسسات خارجی اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر در بانک پارسیان اداره فاینانس را دایر کردیم که به‌جرئت می‌توان گفت در هیچ‌یک از بانک‌های داخلی وجود ندارد. نماینده ما در نشست‌های بانک مرکزی و بانک‌های خارجی برای تعیین بانک عامل به‌منظور تأمین مالی منابع ارزی حضور می‌یابد و این موضوع به‌تدریج بر بهبود فعالیت‌ها و سودآوری بانک اثرگذار خواهد بود.
وی گفت: برنامه‌ریزی و ساماندهی فعالیت ارزی، کنترل و نظارت کلیه امور جاری ارزی، تدابیر لازم به‌منظور بهبود وضع کمی و کیفی کارها،  تهیه دستورالعمل‌های ارزی، راهنمایی و پشتیانی شعب ارزی،  انجام کلیه امور پرتالی ارزی بانک مرکزی، و امور مربوط به معاملات اتاق مبادلات ارزی  از دیگر وظایف در دست اجرای معاون بین‌الملل و ارزی بانک پارسیان است.
گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های گوناگون
صنعتی نژاد، معاون اجرایی بانک  پارسیان نیز به سه هدف بانک پارسیان در بخش مالی اشاره کرد و گفت: در کنار گسترش فعالیت‌های ارزی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ضمانت‌نامه‌ها و گشایش اعتبار اسنادی با استفاده از شبکه بزرگ کارگزاری‌های بانک پارسیان و استفاده از توان معاملات ارزی در بانک پارسیان برای بهبود درآمد و سود، این بانک سه هدف شامل شناسایی 50 شرکت بورسی در بازار هدف، برنامه‌ریزی در بخش دارویی و بازاریابی و مدیریت مشتریان ارزنده را از اهداف مالی خود معرفی کرده است.
وی به رقابت ناسالم سیستم بانکی به‌خصوص در تأمین منابع مالی و بالا رفتن بی‌رویه نرخ سود توسط برخی مؤسسات مالی اشاره کرد و گفت: من همواره چند راهکار را در این بازار سخت با رقابت‌های منفی، برای ارتقای کارمزد وهم  قیمت تمام‌شده پول  مطرح کرده‌ام که بحث محوری آن فعالیت‌های ارزی است.
 وی ادامه داد: اگر بتوانیم در این بخش‌بر نامه ریزی کنیم وجایگاه بهتری را به دست آوریم در ارتباط با جذب سپرده‌های ارزان‌قیمت بسیار مؤثر  خواهد بود و عملا جذب سپرده‌ها باقیمت تمام‌شده پایین خواهد بود.اکنون با توجه به نرخ‌های سود پرداختی و دریافتی از محل تسهیلات، مناسب‌ترین زمان برای پر کردن این شکاف است تا با افزایش فعالیت‌های سنجیده و اثربخش در بخش ارزی، بتوانیم فاصله درآمد و هزینه تسهیلات و سپرده‌ها را بهبود ببخشیم و با افزایش سپرده‌ها و ضمانت‌نامه‌های ارزی، هزینه‌های جذب سپرده را کاهش دهیم.
وی با تأکید بر برنامه‌ریزی بر روی ضمانت‌نامه‌ها گفت: دریافت ضمانت‌نامه که از سپرده‌های ارزان‌قیمت است بر روی کاهش قیمت تمام‌شده پول ما اثرگذار است و میانگین نرخ پرداختی به سود سپرده‌ها را کاهش می‌دهد و از طرفی کارمزدهای مربوط به آن نیز شکاف بین نرخ سود دریافتی و نرخ سود سپرده گداران را پوشش می‌دهد و متناسب خواهد ساخت بانک‌هایی در بخش سودآوری موفق خواهند بود که در بخش ارزی و ضمانت‌نامه‌ها با  برنامه‌ریزی حرکت کنند.
وی بابیان اینکه بهتر است بین شعب ارزی و غیر ارزی تعامل بیشتری صورت گیرد،  خواستار برگزاری همایش برای رتبه‌بندی شعب ارزی و برنامه‌ریزی، معرفی و ارائه جوایز و ایجاد انگیزه برای ارتقای فعالیت ارزی و ضمانت‌نامه‌ها شد.
پیشتازی بانک پارسیان در گسترش روابط کارگزاری
علایی مدیر امور بین‌الملل بانک پارسیان نیز با اشاره به مسائل پیش‌آمده در پسابرجام گفت : در دوره تحریم‌ها با مدیریت  تطبیق بانک‌های بزرگ و استانداردهای آن فاصله داشتیم و حالا این فرصت پیش‌آمده که مدیریت تطبیق بانک‌ها و استانداردسازی و مذاکره با بانک‌های بزرگ را باقدرت و توان و توجه بیشتری به‌پیش ببریم. علایی با اشاره به اینکه بانک پارسیان اکنون  253رابطه سوئیفتی با بانک‌های مختلف و35 هزار حساب  فعال در خارج از کشور دارد، اظهار کرد: ایجاد رابطه کارگزاری در 3 سال گذشته  با پرسش‌هایی در 5 صفحه تمام می‌شد اما اکنون با سؤالات 20 صفحه‌ای و  با حساسیت زیاد مواجه هستیم که شرایط را سخت‌تر از گذشته کرده است .
وی تصریح کرد : خوشبختانه بانک پارسیان جزو معدود بانک‌هایی است که جایگاه ارزی مثبتی دارد و ما می‌توانیم از این منابع و امکانات استفاده کنیم  بانک مرکزی این تخصیص را با تأخیر تأمین و تخصیص می‌دهد و ما با این حمایت که از سوی معاون ارزی شعبه و کمیته منابع و مصارف  می‌شود به مشتریان این خدمات را ارائه  می‌دهیم و ارز را زمانی که منابع خود را دریافت می‌کنند در اختیارشان قرار می‌دهیم .
وی اضافه کرد : برخی در مورد سقف گشایش سؤال می‌کنند این در حالی است که اعتبار اسنادی سقفی ندارد اگر با کارگزاری ارتباط داشته باشیم می‌توانیم در هر سقفی اعتبار بدهیم .
در ادامه آقای حاتمی مدیر عملیات ارزی نیز به ارائه گزارش و آماری از فعالیت های ارزی بانک پرداخت.

نام:
ایمیل:
* نظر: