کد خبر: ۳۴۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
آنچه کارگران در ایالات‌متحده از بلشویک‌ها آموختند در کتاب جک بارنز تشریح شد
کتاب «مبارزه طبقاتی و نبرد برای حقوق سیاهان» تالیف جک بارنز با ترجمه افشین صدرایی به تحول کمونیست‌های آمریکا در رابطه با حقوق سیاهان اختصاص دارد.

 آنچه کارگران در ایالات‌متحده از بلشویک‌ها آموختند در کتاب جک بارنز تشریح شد/ مبارزه طبقاتی و نبرد برای حقوق سیاهان

 به گزارش ایبنا، کتاب «مبارزه طبقاتی و نبرد برای حقوق سیاهان» با تیتر فرعی آنچه کارگران در ایالات‌متحده از بلشویک‌ها آموختند تالیف جک بارنز با ترجمه افشین صدرایی روایت تحولی در بینش و عملکردی است که پس از پیروزی انقلاب بلشویکی روسیه و در تقابل با آن بینش سوسیالیست‌ها در نفی حقوق سیاهان به وجود آمد.

 کتاب دارای دو سرفصل است که عبارتند از «آنچه انقلاب بلشویکی به ما آموخت» و «آنان که کلامشان سرنوشت‌ساز است».

در «یادداشت» ناشر آمده است: «کتاب مالکم ایکس، آزادی سیاهان و مسیر قدرت کارگران، اثر جک بارنز را انتشارات پاث فایندر در سال 2009 در نیویورک منتشر کرد و نشر طلایه پرسو آن را در چهار جلد منتشر کرده است. کتاب حاضر چهارمین جلد برگردان‌های این ناشر از آن کتاب است. سه جلد دیگر طلایه پرسو عبارتند از مالکم ایکس، نتایج و چشم‌انداز سیاهان در ایالات متحده؛ ختم دیکتاتوری سرمایه، ختم نژادپرستی؛ مالکم ایکس، رهبری انقلابی طبقه‌ی کارگر؛ و از انقلاب دوم آمریکا تا ریاست جمهوری کلینتون و اوباما، نقش پیشقراولی سیاهان در مسیر انقلابی در ایالات متحده.» (ص 11)

 درباره نویسنده می‌خوانیم: «جک بارنز دبیر سراسری حزب کارگران سوسیالیست است. از سال 1963 عضو کمیته‌ی سراسری و از سال 1969 یکی از مسئولین سراسری این حزب بوده است. او همچنین عضو هیأت تحریریه مجله‌ی نیواینترنشنال است.» (ص 13)

 ویراستاران کتاب این‌گونه معرفی شده‌اند: «استیو کلارک از سال 1977 یکی از اعضای کمیته‌ی سراسری حزب کارگران سوسیالیست بوده است. او مسئول هیأت تحریره‌ انتشارات پاث‌فایندر و مدیر هیأت تحریره‌ مجله‌ نیو اینترنشنال است. کلارک ویراستار کتاب «مالکم ایکس با جوانان سخن می‌گوید» و تعدادی دیگر از سخنرانی‌ها و نوشته‌های مالکم ایکس است

 «ماری ـ آلیس واترز از سال 1967 تاکنون عضو کمیته‌ی سراسری حزب کارگران سوسیالیست بوده است و همزمان صدرات انتشارات پاث فایندر را بر عهده‌ دارد و سردبیر مجله نیو اینترنشنال است. تحت تأثیر مبارزات در حال خیزش برای آزادی سیاهان در اوایل دهه‌ی 1960 و پیشروی انقلاب سوسیالیستی در کوبا، ماری ـ آلیس واترز به سیاست‌های انقلابی طبقه ـ کارگری جذب شد. در سال 1962 به اتحاد جوانان سوسیالیست پیوست و در سال 1964 عضو حزب کارگران سوسیالیست شد. او در هدایت فعالیت‌های حزب کارگران سوسیالیست در مبارزه برای آزادی زنان در ایالات متحده و در سطح بین‌المللی نقش رهبری داشته است.» (ص 16)

 در نوشته «آنچه انقلاب بلشویکی به ما آموخت» درباره مساله سیاهپوستان آمریکا آمده است: «به خودی خود، کمونیست‌های آمریکا در ارتباط با مسأله‌ سیاهپوستان هرگز چیزی به فکرشان نرسید که در قیاس با مواضع سنتی رادیکالیسم آمریکایی آنچنان جدید یا متفاوت باشد. آن مواضع نیز همان‌طور که در نقل‌قول‌های پیش گفته از زبان کیپنیس و تاریخ تألیف شانُن پیداست، در تئوری بسیار ضعیف بود و در عمل، ضعیف‌تر، آن فرمول ساده‌انگارانه که می‌گفت مسأله‌ سیاهپوستان صرفا یک مسأله‌ اقتصادی است و جزیی از مسأله‌ سرمایه (کار است، هرگز آتش سیاهان را شعله‌ور نمی‌کرد) گرچه این را به زبان نمی‌آوردند، اما خودشان خوب واقف بودند، چون هر روز و هر ساعت باید به تبعیضِ سبعانه زندگی می‌کردند.» (ص 27)

 در «آنان که کلامشان سرنوشت‌ساز است» با اشاره به آغاز کار حزب کمونیست آمریکا می‌خوانیم: «طی همین سال‌ها در احزاب کمونیست، در سراسر جهان، حامیان سیاست‌های استالین به همین شکل رهبران و کادرهایی را که برای پیشبرد خط مشی انترناسیونالیستی لنین داشتند سازماندهی می‌کردند اخراج کردند. در ایالات متحده نیز جیمز پی کانن، سوابک و عده‌ای دیگر، که در اکتبر 1928 از حزب کمونیست اخراج شده بودند، نخستین شماره‌ روزنامه‌ میلیتانت را در نوامبر همان سال منتشر کردند و در بهار سال بعد از آن نیز سازمان کمونیست آمریکا را بنیان نهادند.» (ص 32)

 

کتاب «مبارزه طبقاتی و نبرد برای حقوق سیاهان» در 128 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 8 هزار تومان از سوی نشر طلایه پرسو به چاپ رسیده است.

برچسب ها: کتاب ، مبارزه ، حقوق
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار