کد خبر: ۳۴۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۹
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به قابلیت‌های سامانه های جامع الکترونیکی مانند گمرک و... گفت: با استفاده از این سامانه‌ها امسال به اندازه تمام سال گذشته کشفیات قاچاق داشتیم
قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: مجموعه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در چند حوزه اقدامات و برنامه های خودش را تدوین و به دستگاه‌های عضو ابلاغ کرده است.

وی افزود: یکی از حوزه‌های اصلی مد نظر ما پیشگیری از قاچاق است که در مورد آن باید چندین اقدام مشخص انجام بدهیم. ما در این ستاد معتقد هستیم دولت الکترونیک باید به شکل حقیقی در دستگاه‌های اجرایی کشور شکل بگیرد که منجر به پیشگیری از قاچاق کالا و ارز در کشور شود.

وی با اشاره به کارایی این سامانه‌ها گفت: این سامانه‌های الکترونیکی کمک می‌کنند گردش کالا و گردش پول در کشور کاملا شفاف و شیشه‌ای و قابل رهگیری باشد.

وی تاید کرد: موضوع مهم در فرایند کشف قاچاق کالا قابلیت رهگیری آن است. بر اساس این محور می‌بایست مجموعه سامانه‌ها، قواعد، مقررات و رویه ها و  فرایندها نیز باید اصلاح شود به نحوی که تسهیل کننده فعالیت سامانه‌های الکترونیکی در کشور باشند.

خورشیدی در ادامه با تشریح زیرساخت‌های اسن سامانه‌های الکترونیکی گفت: بر اساس مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در مجموع ۸ سامانه اصلی در کشور باید شکل بگیرد و بیش از ۳۰ زیرسامانه هم باید راه اندازی و فعال شود تا نهایتا در نتیجه تبادل اطلاعات بین این سامانه‌ها و تقاطع‌گیری از این اطلاعات امکان رهگیری و کشف کالاهای قاچاق کاملا میسر شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان ساخت:‌ در شرایط کنونی برخی از این سامانه‌ها در کشور شکل گرفته و مستقر شده مانند سامانه جامع امور گمرکی ، پرتال ارزی، پرتال دارویی، پرتال جامع تجاری کشور ، سامانه جامع انبارها. اینها در مراحلی از اجرا هستند و نوعا از مرحله شناخت و تدوین پورتکل های اولیه گذشته اند و تبدیل به مدل‌های مفهومی شده اند . در مورد برخی از سامانه‌ها هم نرم افزارها نوشته شده و در مرحله پایلوت بوده و برخی دیگر هم در حال اتمام مراحل آخر هستند.

وی با تاکید بر ارتباط یکپارچه بین این سامانه‌ها گفت:  بعد از اتمام مراحل شکل‌گیری و اجرای کامل این سامانه‌ها نکته مهم اشتراک‌گذاری و لینک شدن آنها با یکدیگر است. تبادل دیتا بین این سامانه‌ها و زیرسامانه‌ها و سامانه های هم عرض منجر به عملکرد بسیار دقیق می‌شود.

وی معتقد است صرفنظر از نوع کالای قاچاق شده مجموعه فرآیند تجارت فرامرزی کشور، به واسطه این سامانه‌های الکترونیکی قابل رهگیری خواهد شد.

وی در تشریح نقش این سامانه‌ها در رشد کشفیات امسال گفت: تا همین اندازه هم که تاکنون این سامانه‌ها اجرا و پیاده سازی شده است به افزایش چشمگیر ضریب نفوذ کشفیات کمک کرده است. به نحوی که در ۴.۵ ماهه نخست سال جاری به نسبت کل سال قبل ۲۰ درصد رشد کشفیات داشتیم.

خورشیدی با ارائه آمار کشفیات قاچاق سال جاری گفت: در کل سال 1394 ارزش ریالی مجموع کشفیات قاچاق ۵ هزار میلیارد تومان بوده است اما در 4.5 ماه نخست سال 95 مجموعه کشفیات بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان شده است. این رشد ۲۰ درصدی در ارزش کشفیات نشان دهنده این است که مجموعه فعلی سامانه‌ها توانسته‌اند قابلیت های اولیه خود را بروز بدهند.

وی درادامه با هشدار به افرادی که مبادرت به قاچاق کالا به داخل کشور می‌کنند گفت: عناصری که مبادرت به قاچاق کالا به داخل کشور می‌کنند باید بدانند حتی اگر کالای قاچاق شده را وارد کشور کنند و به بازار هم عرضه کنند و حتی به فروش برسانند، اصلا خوشحال نباشند که موفق شده‌اند و از چنگ قانون گریخته‌اند. چرا که از نتیجه تقاطع‌گیری داده‌های این سامانه‌ها با یکدیگر شاید از ۳ ماه تا یک سال بعد از اینکه قاچاق انجام شده و کالا فروش رفته اند اقدام فرد یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به قاچاق کشف شده و به مجازات مقرر در قانون برسد.

وی در مورد اظهاراتی مبنی بر عرضه قاچاق در پایتخت گفت: این به نظر من نوعی فرافکنی غیرهوشمندانه است. اساسا قاچاق یعنی چه؟ یعنی ورود کالا به کشور از مبادی مرزی کشور بدون طی مراحل و تشریفات قانونی . لذا قاچاق کالا ممکن است از مبادی رسمی باشد یا معابر غیرقانونی و غیر رسمی یا اینکه ممکن است از راه مناطق آزاد یا مناطق ویژه و یا سواحل آبی کشور. این در اصل ماجرا تفاوتی ندارد و مهم این است که به هر نحور کالای قاچاق وارد کشور شده است. حال اینکه بگوییم بازار مصرف کالای قاچاق کجاست طبیعتا بازار مصرف این نوع کالا جایی است که تقاضا وجود داشته باشد. این طبیعتا در استان‌های پرجمعیتی مانند تهران و خراسان و اصفهان و فارس و آذربایجان شرقی که جزء کلانشهرها و استان های پرجمعیت کشور بیشتر است. پس بهتر این است که به جای جستجوی محل عرضه دقت بیشتری در حفظ و حراست و نظارت بر مرزها داشته باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار