کد خبر: ۳۴۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
پرونده های احمدی‌نژاد در دادگاه خاک می‌خورد
کورش شرفشاهی – همه چیز از آنجا شروع شد که گمان می کردیم احمدی نژاد با فساد مخالف است و دایم از لیست مفسدانی سخن می گفت که در جیب دارد. این ادبیات تهدید آمیز برای برخی ها که مشکلی داشتند و تاکنون افشا نشده، به اندازه ای جدی بود که دست به عصا حرکت میکردند. اما آنهایی که ریگی به کفش نداشتند،‌ دایم فریاد می زدند که این لیست را منتشر کنید و احمدی نژاد هم دایم اعلام می کرد لیست را نگه داشته ام.
کورش شرفشاهی – همه چیز از آنجا شروع شد که گمان می کردیم احمدی نژاد با فساد مخالف است و دایم از لیست مفسدانی سخن می گفت که در جیب دارد. این ادبیات تهدید آمیز برای برخی ها که مشکلی داشتند و تاکنون افشا نشده، به اندازه ای جدی بود که دست به عصا حرکت میکردند. اما آنهایی که ریگی به کفش نداشتند،‌ دایم فریاد می زدند که این لیست را منتشر کنید و احمدی نژاد هم دایم اعلام می کرد لیست را نگه داشته ام. جالبتر اینکه در همان روزهایی که احمدی نژاد همگان را تهدید به افشای مدارک می کرد، اسنادی از نزدیکان و دولتمردان سالهای 84 تا 92 منتشر می شد و حتی قوه قضاییه بنای ورود به آن را داشت که احمدی نژاد به صراحت اعلام کرد اعضای دولت خط قرمز من هستند و کسانی که بنا داشتند نسبت به این افراد تصمیم قضایی بگیرند را تهدید کرد. غافل از اینکه عمر دولت دهم به پایان می رسد و احمدی نژاد دیگر نمی تواند کسی را به واسطه جایگاهی که دارد، تهدید کند. نتیجه آن شد که نزدیکان احمدی نژاد یکی پس از دیگری بازداشت شدند و معاون اول پاکدست ترین دولت تاریخ ایران، محاکمه و به زندان محکوم شد که دوران محکومیتش را می گذراند.

اکنون سوال اینجاست که آیا به درستی احمدی نژاد لیستی از مفسدان در اختیار داشته است؟ اگر چنین است، چرا آن را افشا نکرد؟ یکشنبه سیاه مجلس شورای اسلامی نشان می دهد که احمدی نژاد از ریختن آبروی هیچ کس ابایی ندارد. در این روز شاهد بودیم که فیلمی از برادر رییس مجلس در دفتر کار سعید مرتضوی که مدیرعامل تامین اجتماعی بود،‌ تهیه شده بود. این فیلم حکایت از معامله پشت پرده یکی از برادران لاریجانی با سعید مرتضوی می کرد و برای جلوگیری از استیضاح شیخ الاسلامی وزیر کار وقت تهیه شده بود. قبل از برگزاری جلسه استیضاح نیز علی لاریجانی تهدید شده بود که اگر استیضاح را متوقف نکند، این فیلم منتشر می شود که به دلیل مخالفت رییس مجلس، فیلم در صخن علنی مجلس منتشر شد. در آن جلسه علی لاریجانی جمله ای به محمود احمدی نژاد گفت که برای همیشه ماندگار می شود لاریجانی خطاب به احمدی نژاد گفت "اتفاقا خوب شد شما که دائم بگم بگم در کشور راه انداختید، امروز این فیلم را نشان دادید تا مردم شخصیت شما را بهتر بشناسند". با این وجود دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد پایان گرفت و طبق روال معمول، مردم داشتند فراموش می کردند که چه اتفاقاتی در دولت قبل رخ داده است که پرونده های فساد دولت احمدی نژاد یکی پس از دیگری برملا شد و مهمتر اینکه شکایتهایی از احمدی نژاد مطرح شد که مدتهاست به آنها رسیدگی نمی شود. البته خبرنگاران بارها و بارها در نشست خبری حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در مورد این پرونده سوال کرده اند که با پاسخ تکراری "هنوز هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده است" شکایتها از احمدی نژاد فراموش شد. تا آنکه مجلس نهم پایان گرفت و حسن نوروزی، نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی،‌ برای دوره دهم به مجلس راه یافت و در اولین مصاحبه جنجالی اش، از گم شدن 17 پرونده درکمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی خبر داد. شکایتهایی که مربوط به احمدی نژاد بود. اگرچه گم شدن این پرونده ها تکذیب شد، اما پاسخ ها به نوعی بود که دست کمی از گم شدن نداشت. اما در جدیدترین واکنش سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس، با بیان اینکه در شرایط کنونی ۳ پرونده شکایت از احمدی نژاد در دادگاه های ذی صلاح در جریان است، گفت: دستگاه قضا هرچه سریع تر براساس قانون، گزارش خود درباره پرونده تخلفات رئیس جمهور سابق را به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه کند، زیرا طبق قانون، قوه قضائیه بعد از یک ماه از ارجاع پرونده از سوی کمیسیون، باید پاسخ نهایی خود را بدهد.

بهرام پارسایی در گفت وگو با خانه ملت، با رد شایعات گم شدن پرونده در کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس گفت: از دوره قبل تاکنون پرونده ای مفقود نشده است. امکان دارد که پرونده ای مختومه شده و از روند بررسی خارج شود، اما تاکنون هیچ مورد مفقودی پرونده در کمیسیون مشاهده نشده است، از این رو عدم رسیدگی به یک پرونده به معنای گم شدن آن نیست.

نماینده شیراز ادامه داد: اخیرا یکی از نمایندگان شکایتی را مطرح کرده بودند که بر اساس آن برخی از پرونده ها از دوره قبل در کمیسیون اصل 90 مفقوده شده، البته باید بگویم که موضوع مورد ذکر این نماینده، یک پرونده در 17 بند بوده، که رئیس قبلی کمیسیون تصمیم بر مختومه کردن آن گرفته بوده، از این رو کمیسیون در نامه به نماینده شکایت کننده، ضمن رد موضوعات مطرح شده؛ این مسائل را توضیح داده است. وی ادامه داد: محورهای پرونده مذکور بیشتر درباره تخلفات دولت قبل از جمله در بحث تخلفات در یکی از جزایر و بروز تخلف در یکی از بانک های خصوصی بوده است.

این نماینده مجلس دهم، با اعلام اینکه در شرایط کنونی 3 پرونده شکایت از احمدی نژاد در دادگاه های ذی صلاح در جریان است، افزود: اما متأسفانه رئیس جمهور سابق به مراجع قضایی پاسخگو نیست و اصلا در دادگاه حاضر نمی شود، حال این سوال پیش می آید که آیا قانونی وجود دارد که وقتی افراد از حضور در دادگاه امتناع می کنند، با آن ها برخورد شود.پارسایی ادامه داد: بر اساس گزارش های واصله تاکنون دستگاه قضا سه مرتبه احمدی نژاد را برای حضور در دادگاه احضار کرده ولی وی تاکنون به این درخواست تن نداده است. حال اگر یکی از شهروندان این اقدام را انجام نمی داد، چه رفتاری با آن انجام می شد.سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس، افزود: دستگاه قضا باید هر چه سریع تر بر اساس قانون،گزارش خود درباره پرونده تخلفات رئیس جمهور سابق را به کمیسیون اصل 90 ارائه کند، زیرا طبق قانون، قوه قضائیه بعد از یک ماه از ارجاع پرونده از سوی کمیسیون، باید پاسخ نهایی خود را بدهد./

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار