کد خبر: ۳۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
اتحادیه اروپا پس از 35 سال پای میز مذاکرات نشست
رییس سازمان هواپیمایی کشوری از امضای یک توافق نامه حمل و نقل هوایی با پرتغال خبرداده، قراردادی که در صورت نهایی شدن پس از 35 سال نخستین تبادل هوایی اقتصادی بین ایران و اتحادیه اروپا است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛ جهانگیریان اخیرا از پایان مذاکرات هیات ایرانی اعزامی به لیسبون پرتغال خبر داده که با هدف گسترش روابط و امضای توافق نامه حمل و نقل هوایی بین دو کشور به این عضو اتحادیه اروپا سفر کرده بودند.

این سفر که به نظر می رسد حداقل به شکلی موقت یک نتیجه محسوس در بر داشته بناست با اجرای یک موافقت نامه 25 ماده‌ای حمل و نقل هوایی ایران را پس از بیش از سه دهه با اتحادیه اروپا پیوند بزند. طبق این موافقت نامه که 25 بند مجزا دارد شرکت‌های هواپیمایی طرفین مجازند تا سقف هفت پرواز برنامه‌ای هفتگی و پروازهای غیر برنامه‌ای نامحدود با موافقت سازمان‌های هواپیمایی دو طرف به انجام برساند.

همچنین طبق این قرارداد شرکت هواپیمایی ایران ایر از سوی ایران و شرکت هواپیمایی یورو آتلانتیک از طرف پرتغال این پروازها را مدیریت و اجرایی خواهند کرد.

این توافق نامه که پس از امضای موافقت نامه ژنو در یک سال گذشته نخستین پیشروی رسمی ایران در صنعت حمل و نقل هوایی اروپا است در حالی به امضا رسیده که به نظر می‌رسد با نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای آینده این توافقات مثبت تر از گذشته نیز باشد.

طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری امضای این توافقنامه با پرتغال که یکی از 28 عضو اتحادیه اروپا به حساب می آید طی 45 سال اخیر بی سابقه بوده و می‌تواند نتیجه بسیار مثبت در مراودات هوایی ایران در آینده داشته باشد.

بنا بر گزارش؛ در سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران صنعت هواپیمایی کشور یکی از نخستین صنایعی بود که مورد تحریم‌های یک یا چندجانبه بین المللی قرار گرفت در طول تمام این سال‌ها کشورهای غربی از فروش هواپیماهای جدید و بسیاری از قطعات مورد نیاز هواپیماهای ایران خودداری کردند که این موضوع مستقیما امنیت پروازهای ایران را هدف قرار گرفت.

پس از امضای موافقت نامه ژنو بنا شد صنعت هواپیمایی ایران حداقل به شکلی محدود از قید تحریم‌ها خارج شده و بتواند امکان مذاکره و خرید تجهیزات جدید را از شرکت‌های خارجی داشته باشد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: