کد خبر: ۳۵۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
"تجارت" از برنامه جديد دولت براي رونق صنعت سيمان گزارش مي‌دهد
گروه صنعت، معدن و تجارت: باز از دست دادن بازارهاي صادراتي در كشورهاي منطقه، صنعت سيمان كشور يك گام بلند به سوي ركود برداشته است. از طرف ديگر راكد ماندن بازار ساخت و ساز و توقف پروژه‌هاي عمراني مسير ايجاد رونق در صنعت سيمان را دشوارتر از گذشته كرده است. اين در حالي است كه ایران رتبه نخست تولید سیمان در منطقه را دارد.
به گزارش تجارت آنلاين، وضعيت صنعت خاكستري كشورمان در حال حاضر به نحوي است كه هرچند مشكلاتي براي حضور در برخي بازارهاي كشورهاي همسايه دارد، اما  به دست آوردن جايگاه و سهم گذشته از این بازارها، چندان دور از دسترس نيست. آنطور كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد در حال حاضر تمام تلاش دولت جهت بازپس‌گیری بازار عراق انجام شده و شروع مجدد این معاملات سوددهی را برای هر دو طرف را به دنبال خواهد داشت. از طرف ديگر وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز به دنبال اين است تا وزارت راه و شهرسازي به تعهد خود براي خريد دو ميليون تن سيمان در سال‌جاري جامه عمل بپوشاند، تا از اين طريق واحدهاي توليد سيمان فعال در داخل كشور شاهد رونق باشند.

مشكلات ممنوعيت صادرات سيمان به عراق
دولت عراق در یک بازه زمانی مشخصی به دلیل برخی از ناامنی‌های سیاسی از جمله جنگ‌های داخلی با تروریست‌های تکفیری داعش و افت شدید قیمت نفت در عرصه جهانی با مشکلات مالی متعددی مواجه شد، به همين دليل هم بیشتر منابع ارزی خود را جهت خرید اقلام جنگی و ایجاد امنیت داخلی صرف کرد. تداوم این موضوع موجب شد تا فعالیت‌های عمرانی این کشور به صورت راکد باقی بماند و سیمان که عمده محصول مصرفی در این فعالیت‌ها محسوب می‌شود، با ممنوعیت واردات مواجه شود. از طرف ديگر دولت عراق با بهانه‌ای تحت عنوان افزایش کیفیت تولیدات داخلی، از ورود سیمان تولید ایران به بازارهاي آن كشور جلوگیری کرد. با اين حال و از آنجایی که در کشور ما، بخش اعظمی از تولیدات داخلی سیمان صادر و عمده آن توسط کشور عراق خریداری می‌شد لذا رخ دادن این اتفاقات سبب متضرر شدن تولیدکنندگان داخلی شده است. اين در حالي است که بازار آفریقا نیز بازار جذابی برای صادرات این محصول تلقی می‌شود، اما به دلیل مسافت طولانی و بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل گزینه مناسبی در حال حاضر محسوب نمی‌شود.

لزوم حمايت صندوق ضمانت از صادرات
در همين حال رئیس اتاق مشترک ایران و عراق توضيح داد: سیمان از طریق آسیاب کردن کلینکر تولید می‌شود لذا کشورها می‌توانند از دو طریق از این صنعت استفاده كنند؛ یکی اینکه کلینکر ما را خریداری کرده و سپس در داخل اقدام به فرآوری آن کند و یا اینکه کل خط تولید و دانش فنی را از ایران خریده و در آنجا خط تولید احداث كند. یحیی آل اسحاق در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص دلیل عمده ممنوعیت صادرات سیمان به عراق، گفت: دولت عراق از طریق بالا بردن تعرفه سعی در افزایش تولیدات داخلی خود دارد اما این مسئله نباید سدی در مقابل تولیدات کشورمان باشد چراکه در حال حاضر، سیمان باکیفیت، با قیمت مناسب در کشور تولید می‌شود و باید از طریق شرکت در مناقصات وارد عرصه رقابت شویم. وي در ادامه افزود: دولت عراق به دنبال یک سرمایه‌گذاری مناسب و مقرون به صرفه برای سرمایه‌گذاران حوزه صنعت سیمان است لذا مسئله تعرفه‌ها یکی از راهکارهایی است که می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد مزیت باشد و بهترین راه برای صادرکنندگان، شرکت در مناقصه‌ها و پروژه‌ها و ایجاد کارخانجات سیمان در عراق است. به گفته آل اسحاق مسئله تعرفه‌های ترجیحی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. وي در پایان گفت: صندوق ضمانت صادرات می‌تواند از طریق اعطای تسهیلات این سرمایه‌گذاری‌ها را تضمین كند.

برنامه جدید برای رونق بازار سیمان
با ادامه‌دار شدن شرابط رکود در بازار سیمان و اجرایی نشدن تعهد وزارت راه و شهرسازی براي خرید این محصول، معاون امور معادن و صنايع معدني وزیر صنعت، معدن و تجارت از تشکیل کمیته‌ای برای اجرای توافقنامه خرید دو میلیون تن سیمان توسط وزارت راه و شهرسازی در وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد. جعفر سرقینی در گفتگو با ایسنا گفت: با توجه به وضعیت تولید و انباشت سیمان در کارخانه‌ها صلاح نیست که کارخانه‌ جدیدی احداث شود اما طرح‌های توسعه سیمان که در حال اجراست مربوط به پروژه‌هایی است که در زمان رونق بازار سیمان کلید خورده‌اند و توقف آنها امکان‌پذیر نیست. وی با اشاره به تعهد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر خرید یک میلیون تن محصول سیمانی عنوان کرد: وزارت  راه و شهرسازی مقدار کمی از میزان تعهد شده خود را خرید کرد ولی امسال براساس توافق انجام شده مجددا تعهد کرده که تا دو میلیون تن خرید سیمان داشته باشد.
معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: براي اجرای این تعهد کمیته‌ای در وزارت صنعت با حضور نمایندگان وزارت راه تشکیل شده که در آن مصارف وزارت راه مربوط به کفپوش‌های بتنی، سازه‌ها و... نهایتا تا دو میلیون تن پیش‌بینی شده که قرار است درباره نحوه خرید آن توافق صورت بگیرد. سرقینی همچنين در خصوص موضوع تاخیر در قیمت‌گذاری سیمان، این موضوع را مربوط به بخش خصوص دانست و گفت: وزارت صنعت بیش از یک سال است که دیگر دخالتی در این زمینه نداشته و اظهار نظر درباره اين موضوع باید توسط انجمن کارفرمایان صنعت سیمان صورت گیرد.

امید به رونق با بازگشت به بازارهاي عراق
از طرف ديگر مهدی کرمی‌پور مقدم، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق مي‌گويد: در حال حاضر سیمان باکیفیت بالا و قیمت نازل در کشور تولید می‌شود و جزء صنایع صادراتی است، اما اخیرا شاهد ممنوعیت صادرات آن به کشور عراق بوده‌ایم. وی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان یکی از دلایل ممنوعیت صادرات سیمان به عراق را ناامنی داخلی این کشور برشمرد و گفت: در حال حاضر و با به وجود آمدن درگیری‌های متعدد داخلي در عراق موجب شده تا فعالیت‌های عمرانی در این کشور رونق نداشته باشد. کرمی‌پور مقدم با بیان اینکه با متوقف شدن پروژه‌های عمرانی، میزان مصرف سیمان که اساسی‌ترین کالای مصرفی فعالیت عمرانی است، کاهش می‌یابد، گفت: تداوم این امر سبب شد تا از ورود سیمان به این کشور جلوگیری  به عمل آید و به دنبال آن عمده تولیدات داخلی کشور ما که حول محور صادرات می‌چرخد، با یک وضعیت رکودی مواجه شود. دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق ادامه داد: این اتفاقات سبب شد تا یک پرونده دامپینگ علیه صنعت سیمان ایران به وجود بیاید که این صنعت را به دلیل لطمه وارد کردن به بازار داخل کشور عراق محکوم ساخته است. كرمي‌پور مقدم در پایان بیان کرد: باید نسبت به این امر امیدوار بود که کشور عراق با برخورداری از جمعیت 40 میلیون نفری و نیاز به بازسازی پروژه‌های عمرانی، مجددا دروازه را به روی واردات سیمان ایرانی که در حال حاضر از کیفیت بالایی در منطقه برخوردار است، بگشاید. همچنین دولت ایران با ادامه رایزنی‌ها با مسئولان عراقی می‌تواند این مشکل را حل كند، البته بهبود اوضاع موجود نیازمند زمان است.

نام:
ایمیل:
* نظر: