کد خبر: ۳۵۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
تجارت آنلاین - با درگذشت اسلام کریموف، ازبکستان مقامی برای جانشینی وی را انتخاب نکرده و نگرانی درباره بی ثباتی در این کشور افزایش یافته است .
فاطمه مهتدی:  دولت ازبکستان درابتدا خبر درگذشت کریموف را به صورت ضد و نقیض اعلام کرد تا این که در اواخر روز جمعه دولت در بیانیه ای مرگ رئیس جمهور 78 ساله را تایید نمود. به گزارش گاردین، مراسم تدفین کریموف در سمرقند برگزار خواهد شد.به سفرای خارجی در تاشکند اطلاع داده شده بود تا شنبه صبح در ایستگاه قطار حاضر شوند و فرودگاه سمرقند نیز بسته شد و تنها پروازهای دولتی و رسمی اجازه عبور داشتند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مرگ کریموف را ضایعه ای بزرگ برای مردم ازبکستان خواند و دیمیتری مدودف به نمایندگی از روسیه در مراسم تشیع جنازه شرکت خواهد داشت. رئیس جمهور کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان و هیئت هایی از قرقیزستان، قزاقستان، بلاروس نخست وزیرهای خود را به سمرقند می فرستند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در مراسم شرکت خواهد کرد پیشتر نیز حسن روحانی رئیس جمهور پیام تسلیت ارسال کرد.

میخائیل گورباچف که رهبر سابق اتحادجماهیر شوروی که کریموف را در سال 1989 برای رهبری ازبکستان انتخاب کرده بود او را مردی لایق با شخصیتی قوی توصیف کرد. کریموف هیچ جانشین رسمی ندارد و شوکت میرزیوف نامزد احتمالی است که جایگزین وی خواهد شد که گفته شده از حمایت رستم انویاتوف ریاست وزارت اطلاعات ازبکستان برخوردار است. مقامات ازبک نشانه های اندکی را درباره انتخاب رهبر تازه از خود ابرازکردند. به نظر می رسد نخبگان سیاسی کشور برسرانتخاب رئیس جمهور جدید باید به توافق برسند که با منافع اقتصادی و تجاری آنها موازی باشد. میرزیونوف برای در دست گرفتن مدیریت مراسم تشییع جنازه به سمرقند پرواز کرده که باعث شده موقعیت خود را در ارجعیت قرار دهد. اما به نظر نمی رسد که جمعیت 31 میلیونی ازبکستان به زودی با فضای باز و دموکراسی روبرو شوند. در زمان حمله آمریکا به افغانستان ، روابط میان تاشکند و واشنگتن از سال 2007 بهبود یافت که به دلیل استقرار نیروهای آمریکایی در پایگاههای ازبکستان بود . روابط فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی با مسکو نیز همیشه نزدیک اما همزمان با شک و تردید همراه بوده است. اطلاعاتی درباره وضعیت کنونی دختر بزرگ کریموف گلنارا در دست نیست. پیشتر به مدت زیادی تصور میشد او جانشین پدر خواهد شد. پسر گلنارا کریموف که در دانشگاه آکسفورد تحصیل می کند در گذشته در مصاحبه با گاردین نسبت به وضعیت و امنیت جانی مادرش ابراز نگرانی کرده بود. کارشناسان منطقه ای معتقدند نتیجه درگذشت کریموف در شرایط مرزی بین قرقیزستان و ازبکستان قابل مشاهده خواهد بود که تنش های قومی ازبک  های ساکن در قرقیزستان بالا است . مقامات قرقیز نگرانند رئیس جمهور تازه ازبکستان می تواند با سواستفاده از مسئله قومیتی جنگ به راه بیاندازد. کاهش درآمدها و دستگیریهای گسترده باعث شده حس آزادی و بی اعتمادی افزایش یافته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار