کد خبر: ۳۵۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
واکنش‌ها به انتشار خبر معافیت‌های ایران؛
در پی انتشار گزارش موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در خصوص برخی معافیت‌های اعطا شده به ایران در خلال مذاکرات کمیسیون مشترک برجام با ایران، جمهوری‌خواهان آمریکایی واکنش‌های تندی نشان داده‌اند.

واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: در دولت اوباما ابعاد تازه‌ای از  توافق هسته‌ای ایران روشن شده که در این ابعاد تازه شاهد بندهایی به نفع ایران هستیم. دولت از پذیرش این مسئله خودداری کرده، جمهوری‌خواهان سر و صدایشان بالا رفته و وزارت امور خارجه گفته مشکل خاصی نبوده و اگر هم بوده، مهم نبوده است.

مایکل فلین مشاور دونالد ترامپ در گفت‌وگو با رویترز گفت: اوباما این معافیت‌ها را برای ایران قائل شده تا از توافق هسته‌ای حفاظت کند.

سناتور رابرت مندز رهبر منتقدان توافق هسته‌ای و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز در این‌باره به خبرنگار رویترز گفت: اطلاعی در این‌باره ندارم و تا الان هم هیچ گزارشی در باره این معافیت‌ها دریافت نکرده‌ام.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه در واکنش به این گزارش گفته بود: برداشته شدن تحریم‌ها همواره به پایبندی ایران به توافق هسته‌ای وابسته بوده  است. اجرایی شدن برجام بعد از تایید آژانس انرژی اتمی مبنی بر برداشته شدن همه قدم هایی که ایران قول داده بود بردارد صورت گرفت. از آن زمان ایران به طور کامل به تعهداتش در برجام پایبند بوده است.

یکی از مقام‌های آمریکایی که خواسته ناشناس بماند با اشاره به گزارش به رویترز گفت: اگر کمیسیون مشترک این معافیت‌ها را در نظر نگرفته بود برخی از تاسیسات هسته‌ای ایران  در توافق ۱۶ ژانویه و قبل از برداشته شدن تحریم‌ها به تعهداتشان پایبند نبودند.

رویترز در گزارشی تاکید کرد دولت اوباما گفته کشورهای ۵+۱ هیچ ترتیب مخفیانه‌ای نداشته و یکی از مقام‌های کاخ سفید در این‌باره بدون اشاره اشاره به معافیت‌های یادشده در گزارش اظهار داشت: کمیسیون مشترک و نقش آن بر هیچ‌کس پوشیده نبوده است.

دیپلمات‌های کشورهای ۵+۱ در سازمان ملل نیز به سوال خبرگزاری رویترز درباره گزارش موسسه علوم و امنیت بین‌الملل پاسخ ندادند و مقام‌های ایران نیز در این‌باره تا کنون موضعی نگرفته‌اند.

به گزارش رویترز یکی از مقام‌های کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، گفت: دولت اوباما باید به سوال‌های کنگره به‌طور صریح و جامع درباره کارکرد کمیسیون مشترک توضیح دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار