کد خبر: ۳۵۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸
همه چیز آماده برخورد با قاچاقچیان است
مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح رجیستری موبایل، گفت: در حال حاضر مراحل مربوط به تست‌های این طرح در مرحله پایلوت در حال انجام است.
کورش شرفشاهی – مشکلات یک باره پدید نمی آید اما مدتها باقی می ماند تا مسوولان بیدار شوند و راهکاری برای آن بیندیشند. یکی از این معضلات، قاچاق انواع کالاست و بدترین نوع قاچاق کالا، شامل آن دسته از کالاهایی می شود که امکان تولید آن در داخل کشور وجود ندارد. بی شک برای حمایت از تولید داخل، نباید اجازه ورود کالاهایی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد، داده شود و همین قانون باعث می شود تا دولت تعرفه های سنگینی برای این قبیل کالاها وضع کند و همین رویکرد زمینه ساز این میشود که عده ای به فکر واردات این قبیل کالاها از طریق غیر قانونی و قاچاق باشند. یکی از این کالاها که امکان تولید آن در داخل وجود ندارد و برای واردات نیز تعرفه ناچیز 5 تا 7 درصدی وضع شده، گوشی های تلفن همراه است. اما با کمال تاسف شاهد این هستیم که واردکنندگان به اندازه ای بی رحم هستند که این درصد ناچیز را هم به دولت نمیدهند و گوشی ها را به صورت قاچاق وارد می کنند تا منفعتهای کلانی ببرند. به همین دلیل با هماهنگی اپراتورهای تلفن همراه، طرح رجیستری کلید خورد و بر اساس اعلانیه‌ای که پیش‌ازاین توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ شد، از نخستین روز مردادماه، گوشی‌های جدیدی که IMEI (شماره‌سریال) ثبت‌شده‌ای در سامانه ندارد، در شبکه‌های اپراتور فعال نخواهند شد. البته این شرایط، برای گوشی‌هایی که قبل از این تاریخ به هر شکلی وارد کشور شده‌اند، تصدیق نکرده و شماره‌سریال آن‌ها ثبت می‌شود اما گوشی‌هایی که از این به بعد وارد کشور می‌شوند، به دلیل طرح مبارزه با قاچاق، مبانی سخت‌تری را برای ثبت IMEI سپری خواهند کرد.کمیته‌ای متشکل از نمایندگان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت، رگولاتوری و اپراتورهای تلفن همراه به‌منظور بررسی نحوه‌ی اجرای مجدد طرح رجیستری گوشی‌های موبایل راه‌اندازی شده که درنهایت دو طرح در نظر گرفته‌شده است.طبق سناریوی نخست، سیم‌کارت روی گوشی‌های قاچاق کاملا قطع خواهد شد که این طرح مورد موافقت قرار نگرفت و طرح رجیستری گوشی‌های موبایل، دومین طرح برگزیده شد کهIMEI گوشی‌های وارداتی در سامانه‌ای در وزارت صنعت ثبت و توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و اپراتورهای موبایل بررسی‌شده و مورد تطبیق قرار می‌گیرد. اما به دلایلی این طرح متوقف و برای اجرای آن مهلت تعیین کردند. از سوی دیگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در واکنش به شائبه‌های بالا رفتن قیمت گوشی‌های موبایل پس از اجرای طرح رجیستری، اطمینان داده که رجیستری هزینه جدیدی را به مصرف‌کننده، فروشنده یا توزیع‌کننده کالا تحمیل نخواهد کرد.

رجیستری در چه مرحله ای است

اما مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح رجیستری موبایل، گفت: در حال حاضر مراحل مربوط به تست‌های این طرح در مرحله پایلوت در حال انجام است. حمیدرضا دهقانی نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح رجیستری در بخش های فنی از آذر سال گذشته آغاز شد. وی ادامه داد: زمانی که کار بر اساس جداول زمانبندی شروع می شود، قرار است که نتیجه اولین پایلوت در شهریور ماه امسال احصاء شود. دهقانی نیا درباره جزئیات اجرای طرح رجیستری به صورت آزمایشی و پایلوت عنوان کرد: اولین پایلوت این طرح به معنی برگزاری آزمون های تست سیگنالینگ، ارتباط بین اپراتورها و ارتباط بین اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است که باید تست های مربوط به آن ها برقرار شود، پس از انجام این تست ها قرار است نتایج آن در انتهای شهریور احصاء شود.مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: به دلیل برخی ریزه‌کاری ها و جزئیات بسیار زیاد تا حدودی طرح رجیستری کند پیش می رود اما کار در حال انجام است و آزمون ها و تست ها در حال انجام و پیاده سازی است و بعد از این مرحله و بر اساس نتایج آزمون های پایلوت، برای گسترده کردن طرح گام دوم آزمون ها را برداریم.به گفته وی، تا کنون نتایج تست های پایلوت انجام شده مثبت و موفقیت آمیر بوده است؛ هر چند هنوز تمامی تست ها انجام نشده است.دهقانی نیا همچنین تصریح کرد: یک اصل کلی در اجرای طرح رجیستری وجود دارد و آن این است که اجرای این طرح با کمترین اصطحکاک و زحمت برای مصرف کننده پیش رود و مشکلی برای مصرف کنندگان گوشی تلفن همراه به وجود نیاید و این اصل در بخش های مختلف اجرای این طرح رعایت خواهد شد.

سامانه استعلام سریال گوشی‌های تلفن همراه آماده شد

از سوی دیگر مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران گفت: سامانه استعلام شماره سریال گوشی‌های تلفن همراه وارداتی (IMEI) آماده بهره برداری است. باقری پور افزود: گمرک ایران از سال گذشته مراحل مقدماتی سامانه ثبت و دریافت شماره شناسه گوشی‌های تلفن همراه (IMEI) را آماده‌سازی و واردکنندگان را ملزم کرد تا شماره سریال گوشی‌های تلفن همراه وارداتی را در سامانه جامع گمرکی ثبت کنند و هم‌اکنون بانک اطلاعاتی ثبت شماره سریال گوشی‌های تلفن همراه وارداتی به مراحل نهایی و تکمیلی نزدیک شده است. مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران تاکید کرد، مراحل آماده‌سازی این سامانه از سال گذشته با کمک متخصصان و دانش‌پژوهان پژوهشکده سامانه‌های هوشمند دانشگاه تهران آغاز شد و به‌زودی برای دسترسی عموم وارد فاز اجرایی می‌شود و عموم مردم می‌توانند با ارسال شماره سریال گوشی‌های تلفن همراه وارداتی به شماره پیامک 30008887 استعلام کنند و گوشی‌های قاچاق را از غیرقاچاق تشخیص دهند. باقری پور گفت : این سامانه بخشی از سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی و از برنامه‌های اصلی و عملیاتی گمرک در امر مبارزه با قاچاق کالا است و گام بزرگی در مبارزه با ورود کالای قاچاق به کشور محسوب می شود. وی اظهار داشت : سامانه ثبت و دریافت شماره سریال گوشی‌های تلفن وارداتی گام مهمی در اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و قدم بزرگی در مبارزه با قاچاق کالا برداشته خواهد شد. باقری پور گفت : هوشمندسازی اطلاعات کالاهای وارداتی و کدگذاری کالاها از لحظه ورود تا عرضه بهترین روش در امر مبارزه با قاچاق کالا به‌شمار می‌رود و امید است با کمک بانک اطلاعات گمرک ایران و حمایت مسئولان و رسانه‌ها گام‌های مهم دیگری در امر مبارزه با قاچاق کالا برداشته شود. وی افزود : بهره‌گیری گمرک از توانمندی دانش‌پژوهان داخلی برای هوشمندسازی رویه‌های گمرکی امروزه این امید را افزایش داده است که با تکیه بر دانش بومی و تلاش و پشتکار می‌توان قدم‌های بزرگی در امر مبارزه با قاچاق کالا برداشت که نمونه آن کشف کالاهای قاچاق کانتینری در هفته‌های اخیر به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی بوده است.

برچسب ها: قاچاق ، موبایل ، مبارزه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار