کد خبر: ۳۶۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
محمد آقازاده

ارائه کارتهاي اعتباري قرار است رکود وخيم موجود در کشور را پس بزند و رونق را به آن بازگرداند . ولي گزارش‌هايي که از بانکها مي‌رسد نشانه آشفتگي، هرج و مرج و سليقه زد گي در دادن اين کارتها به مردم است و همين امر در همان قدم اول موجب اعتراض گسترده مردم مي‌شود و راه حل يک مشکل خود مشکلات رواني و اجتماعي ديگر ايجاد مي‌کند .
به نظر مي‌رسد قبل هر از چيز در درمان اقتصاد بحران زده بايد مشکل سيستم مديريتي و اداري کشور از نو سامان يابد و اگر اين اتفاق نيفتد هيچ مشکل ديگري قابل حل نيست.
وقتي تصميمي‌گرفته مي‌شود و قرار است طرحي اجرا شود بايد همه ابعاد اجرايي و فني آن مورد واکاوي و پيشاپيش براي آنها تدابيري اتخاذ شود ، در همين مورد هر شعبه بانک، سازي مخالف مي‌زند. يکي از نيامدن بخشنامه سخن مي‌گويد، ديگري از نبود منابع سخن مي‌گويد و... گويي در عمل ما با ارکستري روبرو هستيم که هيچکس نگاهي به دست رهبر ارکستر نمي‌کند و هر کس نت مورد علاقه اش را مي‌زند و بعضي‌ها هم از زدن ساز خودداري مي‌کنند!اگر همه بانکها متحد و هماهنگ براي اجراي اين طرح اقناع مي‌شدند و منابع کافي را تجهيز مي‌کردند و مردم هم دقيق و حساب شده مي‌فهميدند براي گرفتن اين وام چه بايد بکنند همه چيز طبق روال پيش مي‌رود . ولي در کشور ما بانک مرکزي اعلام مي‌کند از اول مهر کارتهاي اعتباري بين مردم توزيع مي‌شود و مردم تازه مي‌فهمند که چه مدرک و وثيقه اي نياز دارند تا شامل دريافت اين کارت شوند . هيچکس پيشاپيش نگفته است ماهانه چقدر از حقوق شان کم مي‌شود تا تصميم بگيرند تا اين کارت‌ها را بگيرند و يا نگيرند و اين بي خبري ايجاد آشفتگي مي‌کند و امور جاري بانکها را مختل و وقت مردم را هدر مي‌دهد.توقع داريم بانک مرکزي مي‌توانست بدون شتاب ده روز ديرتر اقدام به ارائه اين كارت‌ها كند. تا در اين مدت يقين پيدا کند به همه شعب بخشنامه‌هاي مورد نظر رسيده است و ديگر هيچ شعبه اي در اجراي آن تعلل نمي‌کند و تا آن روز مردم را هم از طريق رسانه‌ها مي‌شد با پيش شرط‌هاي دريافت کارت اعتباري آشنا کرد . اين شتابزد گي حاصل آنست بانکها فاقد هماهنگي لازم هستند و بانک مرکزي مي‌خواهد کار خود را زود انجام دهد و مشکلات را بر گردن ديگران بياندازد و در اين ميان هيچ کس به نارضايتي مردم و گره خوردن طرح نمي‌انديشد . قبل از طرحي بايد سيستم اداري خود را متناسب با زمانه بازسازي کند و در غير اين صورت هر راه حلي خود بجاي حل بحران باعث فربه تر شدن آن مي‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار