کد خبر: ۳۶۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
کورش شرفشاهي

معمولا دير از خواب بيدار مي‌شويم و هنگامي‌بيدار مي‌شويم، تشت رسوايي بر زمين افتاده است. مدتهاست که قمار با عناوين شرط بندي صورت مي‌گيرد. در گذشته شرط بندي "تو تو" براي مسابقات فوتبال داخلي و خارجي در استانهاي شمالي کشور فراگير شده بود و کار به جايي رسيده بود که عده اي در قالب شرايط گذار، به پولهاي کلاني رسيدند. آنها که مي‌باختند، مبلغ زيادي نباخته بودند و آنهايي که مي‌بردند، پول خوبي نصيب شان مي‌شد. پس از آنکه مدتها گذشت و عنوان شرط بندي در فوتبال به قمار تبديل شد، آقايان با جديت پيگير اين مساله شدند و برگه‌هاي " تو تو" از کوچه و بازار جمع شد. اما قمار مانند بسياري از تخلفات ديگر، براي برخي جذابيت دارد و شايد مانند اعتياد، قبل از آنکه جرم باشد، يک بيماري است. نکته مهمي‌که در خصوص شرط بندي وجود دارد، تهيه فضايي مناسب براي شرط بندي است.
 اگر بخواهيم قمارخانه‌ها را که از سالها قبل تا کنون در سراسر جهان مشتري خاص خودش را دارد، ناديده بگيريم، در گذشته که‌امکانات وسيعي نبود، شرط بندي و قمار به اشکال مختلف صورت مي‌گرفت به نوعي که رانندگان اتوبوس و کاميون روي شماره پلاک ماشينهايي که از رو به رو مي‌آمد، شرط مي‌بستند، يا عده اي در ورزشگاهها فقط براي شرط بندي حاضر مي‌شدند و اولين کرنر، اولين افسايد، اولين گل و صدها بهانه ديگر براي شرط بندي پيدا مي‌کردند. بنابراين مي‌بينيم که شرط بندي در گذشته مشکلات خاص خودش را داشت. اما امروزه فضاي مجازي زمينه ساز هر اقدامي‌شده است. امروزه مي‌توان در فضاي مجازي هر تخلفي را انجام داد و براي يافتن متخلف بايد امکانات گسترده اي را بسيج کرد تا عوامل جرم، شناسايي و دستگير شوند. اخباري که رسانه‌ها به تازگي به آن پرداخته‌اند، شرط بندي در فضاي مجازي است که گويا به معضلي تبديل شده که صداي مسوولان را درآورده است.
در حال حاضر به سادگي شرط بندي مي‌شود و تيم‌هاي ورزشي با هر نتيجه اي که به دست بياورند، بازار گرم قماربازان را داغ مي‌کنند. بنابراين لازم است در بحث شرط بندي در فضاي مجازي به دو تهديد توجه شود. اول اينکه عده اي دست به قمار مي‌زنند و دوم اينکه فضاي مجازي مي‌تواند در بخشهاي گوناگون تهديد باشد. نتيجه آنکه علم روز هم تهديد و هم فرصت است و افراد با توجه به سلايق و علاقه‌هايي که دارند، از اين فضا استفاده مي‌کنند.
 شايد امروز بتوانيم شرط بندي را از فضاي مجازي جمع کنيم، اما بايد نگران روزي باشيم از اين فضا به صورت ديگري استفاده شود. بنابر اين عقل حکم مي‌کند که به جاي فيلتر کردن اينترنت و تحديد فضاي مجازي، به فکر راهکار استفاده درست از اين فرصت باشيم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار