کد خبر: ۳۶۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
چالشهایی که مدتهاست ادامه دارد
کورش شرفشاهی - در حالی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای و پاساژهای بزرگ در سراسر کشور به خصوص در شهرهای بزرگ در حال گسترش هستند و با تخفیف‌های چشمگیر و برگزاری مسابقات و قرعه کشی‌ها توانسته‌اند مصرف کنندگان را جذب کنند. اصناف گوناگون به خصوص در شهرستان‌ها اقدام به برخورد‌های قانونی و طرح شکایت از فروشگاه‌های بزرگ به مراجع مختلف نظارتی کرده‌اند.
کورش شرفشاهی - در حالی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای و پاساژهای بزرگ در سراسر کشور به خصوص در شهرهای بزرگ در حال گسترش هستند و با تخفیف‌های چشمگیر و برگزاری مسابقات و قرعه کشی‌ها توانسته‌اند مصرف کنندگان را جذب کنند. اصناف گوناگون به خصوص در شهرستان‌ها اقدام به برخورد‌های قانونی و طرح شکایت از فروشگاه‌های بزرگ به مراجع مختلف نظارتی کرده‌اند.

آنها با این استدلال که این فروشگاه‌ها فاقد مجوز از اصناف هستند و بدون هماهنگی با اصناف اقدام به برگزاری جشنواره‌ها و اعمال تخفیف می‌کنند، خواستار برخورد با این فروشگاه‌ها شده‌اند و در برخی از شهرستان‌ها نیز موفق شده‌اند. همین امر سبب شد تا سرپرست معاونت بازرگانی داخلی به این اتفاقات واکنش نشان دهد.

در این رابطه سرپرست معاونت بازرگانی وزارت صنعت،معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایلنا گفت: متاسفانه دعوای صنوف و فروشگاه‌های زنجیره ای یک معضل برای ما شده به طوری که هر روز اصناف گوناگون در حال موضع‌گیری در برابر فروشگاه‌ها هستند. یدالله صادقی ادامه داد: حتی در برخی از شهرها اصناف از نیروی انتظامی خواسته‌اند که این فروشگاه‌ها را به دلیل نداشتن مجوز تعطیل کنند و یا به سبب اعمال تخفیف با آنها برخورد شود و در مواردی در برخی از شهرها از شورای تامین مجوز تعطیلی گرفته اند. وی تصریح کرد: وزارتخانه نمی‌تواند به دلیل این که این فروشگاه‌ها در برخی از اجناس به مشتری تخفیف می‌دهند و از قشر ضعیف جامعه حمایت می کنند با آنها برخورد کند. نکته جالب این است برخی از صنوف به قدری پیگیر این مسئله هستند که گویا صنف آنها هیچ مشکلی ندارد و فقط این فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند که مانع کسب آنها شده اند.صادقی افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مجازی واقعیت بازار ما است و باید آن را قبول و آنها را وارد ساختار کنیم. این فروشگاه‌ها دارای اتحادیه و تشکیلات هستند و اتاق اصناف ایران نیز از آن اطلاع دارد. اگر بخواهیم در تهران و شهرستان‌ها جلوی این گونه فعالیت‌ها را بگیریم آنها مانند شرکت‌های هرمی و گلدکوئیستی زیر زمینی عمل خواهند کرد و در آن صورت هیچ نظارتی بر روی آنها نخواهیم داشت.

نارضایتی اصناف و بازاریان از فروشگاه ها

در این رابطه مسئول سازمان بسیج اصناف خراسان شمالی گفت: فروشگاه های زنجیره ای بزرگ موجب نارضایتی خیلی از اصناف و بازاریان استان شده است. برات محرابی نژاد افزود: رئیس اتحادیه این فروشگاه های بزرگ توسط وزیر صنعت،معدن و تجارت تعیین می شود و اتاق اصناف هیچ نظارتی بر این فروشگاه ها ندارد اتحادیه این فروشگاه های زنجیره ای در تهران تشکیل شده و این فروشگاه ها در سراسر کشور تاسیس می شود. محرابی نژاد عنوان کرد: ما با بودن فروشگا های زنجیره ای مخالف نیستیم مشکلی که وجود دارد این است که تعداد این فروشگاه های زنجیره از ظرفیت استان ما بیشتر است. وی افزود: تعدادی از بازاریان و اصناف ما مغازه های خودشان را جمع کرده اند آماری که ما داریم 750 فروشگاه لغو پروانه شده اند و یا خودشان آمده اند پروانه خودشان را لغو کرده اند ظرفیت شهر بجنورد برای این فروشگاه های زنجیره ای حداکثر 4 فروشگاه می باشد .مسئول بسیج اصناف خراسان شمالی گفت: اعتراضات فراونی در سراسر کشور در این بابت شده است که متاسفانه گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات اصناف و بازاریان وجود ندارد استاندار خراسان شمالی اعلام کرد که اگر فروشگاهی بخواهد در استان افتتاح شود باید از استانداری مجوز بگیرد که متاسفانه این هم عملی نشده است .

بی اعتمادی مردم به کسبه

در این رابطه یکی از بازاریان گفت: وجود این فروشگا های زنجیره ای علاوه بر اینکه فروش ما کم شده ، بی اعتمادی مردم نسبت به ما را به همراه داشته است. وی افزود: کیفیت برای مردم اهمیت چندانی ندارد و مردم به قیمت ارزان این فروشگاه ها توجه می کنند ما مخالف این فروشگاه ها نیستیم فقط قیمت اجناس آن با بازار برابری نمی کند. همچنین یکی دیگر از بازاریان گفت: این فروشگاه های زنجیره ای با خرید خط تولید کارخانه ها قیمت های بازار را می شکنند. وی افزود: اگر مشتریان سابق خودم را نداشته باشم باید مغازه خودم را جمع کنم با وجود این فروشگاه ها بیکاری در شهر بجنورد بیشتر از قبل می شود. زارعی عنوان کرد: به نظر بنده این فروشگاه ها را دولت حمایت می کند سیاست آنها این است که مردم را به سمت فروشگاه های بزرگ سوق بدهند. وی ادامه داد: بنده 25 سال بیش لیسانس گرفتم با این وجود به این کار راضی شدم و با توجه این وجود اینچنین فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای این شغل خودم را هم از دست می دهم.

نبودِ فروشگاه های زنجیره ای به نفع سوداگری

در این رابطه رییس اتاق اصناف ایران با تاکید بر توسعه فروشگاه های زنجیره ای به عنوان یکی از ضروریات نظام اقتصادی بازار، گفت: انتظار و توقع ما این است که فروشگاه های زنجیره ای در حوزه ی شبکه های توزیع طی ۵ سال آینده حرف اول و آخر را به خود اختصاص دهد. علی فاضلی در تشریح علت تاکیدات خود برای توسعه فروشگاه های زنجیره ای گفت: با توسعه فروشگاه های زنجیره ای، جلوی بخش اعظمی از دلالی ها و سوداگری ها در سطح شهر گرفته خواهد شد ضمن اینکه دیگر کسی به نام نبودِ فروشگاه های زنجیره ای اقدام به دایر کردن نمایشگاه های عرضه کالا نخواهد کرد.رئیس اتاق اصناف ایران از اعضای هیات مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای درخواست کرد که برای رفع چالش های موجود بر سر راه توسعه فروشگاه های زنجیره ای، همّت خود را بکار بگیرند و از نهایت پتانسیل های موجود برای ارتقای سهم فروشگاه های زنجیره ای از بازار استفاده کنند.

اگر به تعداد بسیار زیاد مغازه های سطح شهر توجه کنیم، متوجه می شویم که در یک خیابان یا یک کوچه چه تعداد مغازه به خرده فروشی مشغول هستند که تمامی این مغازه ها ظرفیت خوب رفع بیکاری است. اما با رونق فروشگاههای زنجیره ای، بی شک تعداد بسیاری از این واحدها تعطیل خواهند شد و جای آنان را یک فروشگاه زنجیره ای خواهد گرفت و آن گاه باید نگران این بیکاری عظیم باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: