کد خبر: ۳۶۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۷
رییس اتاق اصناف ایران:
رییس اتاق اصناف ایران اعلام کرد: از حدود ۶۶۰ هزار واحد صنفی تولیدی کشور، تولیدات حداقل ۵۰ هزار واحد قابلیت برند شدن دارند

هم اندیشی "تحلیل جایگاه مجتمع های چند منظوره در فرهنگ سازی و ترویج الگوهای رفتاری و مصرفی اصناف و مردم منطبق با موازین اسلامی- ایرانی” با حضور حداد عادل مشاور مقام معظم رهبری، آل اسحاق پیشکسوت بخش بازرگانی و تجارت و همچنین شماری از مدیران دانشگاه ها و صاحبان مجتمع های تجاری برگزار شد. در این مراسم رییس اتاق اصناف ایران اعلام کرد: از حدود ۶۶۰ هزار واحد صنفی تولیدی کشور، تولیدات حداقل ۵۰ هزار واحد قابلیت برند شدن دارند.

علی فاضلی بر لزوم حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط تاکید کرد. وی در این هم اندیشی که با محوریت الگوی مصرف ایرانی و اسلامی برگزار شد، با اشاره به گسترش ساخت مجتمع های تجاری در کشور گفت: هر چند مجتمع های تجاری ساخته شده در سال های گذشته با الگوهای جهانی فاصله دارد اما در چهار سال گذشته در راستای اهداف تعریف شده در حال ساخت است ضمن اینکه گسترش شهرنشینی ایجاب می کند که این ساختار را بپذیریم.

فاضلی با بیان اینکه مجتمع های تجاری می توانند به نمایشگاه های دائمی تولیدات بنگاه های صنفی تولیدی تبدیل شوند، تصریح کرد: رشد مجتمع های تجاری سبب تعطیلی واحدهای کوچک نخواهد شد.

وی افزود: مجموعه تولیدکننده، توزیع کننده و مصرف کننده از گسترش مجتمع های تجاری سود خواهد برد اما علمی کردن فعالیت آنها با ایجاد مراکز آموزشی، کمبودها را برطرف خواهد کرد.

فاضلی اظهار کرد: چنانچه ایجاد مجتمع های تجاری مبتنی بر اصول علمی باشد، حتی ذائقه مصرف کنندگان را به سمت استفاده از تولیدات داخلی سوق خواهد داد.

رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه یکی از کمبودهای اصناف موضوع آموزش است ، گفت: نظام آموزشی در تمام واحدهای صنفی بخصوص بنگاه های تولیدی و خدماتی تقویت و گسترش خواهد یافت.

فاضلی افزود: بحث آموزش در حدود ۸۰۰ هزار بنگاه صنفی در بخش تعمیر و نگهداری نیاز جدی دارد اما به دلیل وجود نگاه سنتی حاکم بر این بخش، تاکنون نتوانسته ایم نظام آموزشی را در این بخش عملی کنیم.

به گفته وی، در حال حاضر برای بخشی از صنوف از طریق اتحادیه های مربوطه، مراکز علمی کاربردی به منظور ارتقاء سطح علمی اعضای صنف ایجاد شده است.

وی اصناف کشور را یک مجموعه عظیم اقتصادی ذکر کرد و گفت: حدود ۹۰ درصد تولیدات داخلی کشور و ۷۵ درصد کالاهای وارداتی از طریق شبکه اصناف توزیع می شود.

رییس اتاق اصناف ایران در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ی ۱۱ هزار شهید اصناف افزود: آسایش، رفاه و آرامش کنونی کشور مدیون خون شهیدان و سربازان گمنام امام زمان (عج) بوده و هست.

رقابتهای جهانی بر پایه کیفیت

همچنین محمدرضا نظری دبیر انجمن مجتمع های تجاری و چندمنظوره نیز در این همایش گفت: امروز رقابت های جهانی برپایه کیفیت خدمت رسانی و به عبارتی نرم افزاری کالا و خدمات شکل گرفته است نه سخت افزاری آن.

وی افزود: تجربه چند سال اخیر ایران در تغییر الگوی مصرف مردم از کالاهای خارجی به محصولات ایرانی نشان می دهد که استقبال مشتریان از تولیدات داخلی به دیل ارتقاء سطح کیفیت کالاها نبود، بلکه مجتمع های تجاری فاخر که محل عرضه کالاهای اصناف شد، این حقیقت را رقم زد.

نظری با بیان اینکه برای استقرار اقتصاد مقاومتی و تعامل با دنیا باید به مزیت های خود تکیه کنیم، یادآور شد: دنیا ایرانیان را به میهمان نوازی می شناسد، ایران در فضای کسب و کار جهانی صرفا نمی تواند با تکیه بر توسعه سخت افزاری موفق باشد و باید بر عرضه خدمات و تکریم مشتریان برنامه ریزی کند چون مردم تشنه خدمات رسانی و احترام هستند.

تبدیل مجتمع های تجاری به الگوی درست مصرف

پس از آن غلامعلی حداد عادل مشاور مقام معظم رهبری و رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این همایش از آمادگی فرهنگستان با همکاری سازندگان مجتمع های تجاری برای نامگذای آنها خبر داد و گفت: کارگروهی برای این منظور تشکیل و تصویب و ابلاغ واژگان جدید را در دستور کار قرار می دهد.

وی افزود: امروز رهبری از ملت برای تحقق اندیشه اقتصاد مقاومتی درخواست همکاری دارد و همه ما که در گروه تولیدکننده و یا مصرف کننده هستیم، در این مسیر وظیفه داریم.

حداد عادل ادامه داد: نخستین فروشگاه بزرگ ایران در سال ۱۳۳۶ به نام فردوسی افتتاح شد و آنقدر مهم بود که وزارت پست و تلگراف آن زمان برایش یک تمبر یادبود منتشر کرد.

حداد عادل ابراز امیدواری کرد بهره برداری از مجتمع های بزرگ تجاری و چند منظوره منجر به تحقق اقتصاد مقاومتی و استقرار الگوی درست مصرف ایرانی – اسلامی در خانواده ها شود چون مدیریت متمرکز مجتمع های تجاری بزرگ می تواند باعث شکل گیری فرهنگ صحیح شود.

ضرورت توجه به واحدهای کوچک و متوسط

پس از آن یحیی آل اسحاق پیشکسوت بخش تجارت و بازرگانی گفت: برگزار کنندگان این مراسم به خوبی توانسته اند با تلفیقی از مباحث تخصصی اقتصادی در حوزه کار و اصناف با بحث آموزش و پرورش، فضایی معنوی با ادبیات متناسب جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنند.

وی افزود: شاید در بدو ورود دیدن اصناف در کنار مجتمع سازی تجاری حکایت از تضاد منافع داشته باشد، اما این همایش می خواهد تضاد موجود را به تفاهم و همکاری تبدیل کند.

آل اسحاق ادامه داد: سهم صنایع کوچک و متوسط از واحدهایی که از وزارت صنعت مجوز بهره برداری گرفته اند، حدود ۹۶ درصد است و بیش از ۵۳ درصد از اشتغال کشور و ۵۰ درصد از سرمایه گذاری های کشور و ۳۳ درصد تولید ناخالص داخلی کشور به همین واحدهای تولیدی است اما سهم آنها از تسهیلات نظام بانکی کمتر از ۱۰ درصد است. لذا توجه به واحدهای کوچک و متوسط تولیدی یک ضرورت در واقعیت های اقتصادی کشور است.

برچسب ها: اتاق اصناف ، برند ، تولیدی
نام:
ایمیل:
* نظر: