کد خبر: ۳۶۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰
با تلاش چشمگیر چینی‌ها در تولید ادوات عزاداری
بازار لوازم و وسایل عزاداری ماه محرم با شروع این ماه داغ شده و با رفت و آمد مردم و هیات های عزاداری برای تهیه وسایل مورد نیاز شان همراه شده است؛ بازاری که بخش قابل توجهی از آن برندهای خارجی (عمدتا چینی) هستند و برندهای ایرانی هم در کنار خارجی‌ها مشتریان خود را دارد و قیمت‌ها بسته به برندها و کیفیت‌های مختلف، متفاوت است

کورش شرفشاهی - هرکشوری بنابر مقتضیات فرهنگی و مذهبی که دارد، از شرایط خاصی برخوردار می شود که در این شرایط خاص، بخشی از مشکلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اجتماعی آن کشورها حل می شود. در ایران نیز مناسبتهای گوناگونی داریم که بنابر اهمیتی که برای مردم دارد، رونق و رکود را در برخی از بخشها به وجود می آورد. به عنوان مثال در ایام عید نوروز که زمان جشن و شادی است، بازار برخی ها دچار رکود می شود و بازار برخی از صنوف رونق می یابد. در ایام محرم و ماه مبارک رمضان نیز، بازار جشن و شادی تعطیل می شود و در نتیجه تالارهای عروسی، طلافروشی ها و اصنافی که مرتبط با جشن می شود،‌ دچار رکود می شوند و در ازای آن، فروشگاههایی همچون حلیم و آش فروشی در ماه مبارک رمضان و فروشگاههای اداوات مذهبی در ماه محرم رونق میگیرند. اما نکته مهم در این ماجرا، هوشیاری مسوولان است که بازارهای ایجاد شده را از دست ندهند و برای آن برنامه ریزی داشته باشند. این در حالی است که با کمال تاسف از این فرصت غافل می شویم. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد، آن است که زمان ماه مبارک رمضان یا ماه محرم مشخص است و هیچ تغییر و تحولی نمی تواند در نظرات مردم تاثیر بگذارد. به نوعی که در سالهای گذشته شاهد بودیم که جنگ تحمیلی نتوانست مانع برگزار این مراسم شود و بی شک بزرگترین اتفاقات کشورمان نمی تواند تاثیری در دیدگاه مردم نسبت به ایام محرم و ماه رمضان داشت باشد. اکنون نیز بازار لوازم و وسایل عزاداری ماه محرم با شروع این ماه داغ شده و با رفت و آمد مردم و هیات های عزاداری برای تهیه وسایل مورد نیاز شان همراه شده است؛ بازاری که بخش قابل توجهی از آن برندهای خارجی (عمدتا چینی) هستند و برندهای ایرانی هم در کنار خارجی‌ها مشتریان خود را دارد و قیمت‌ها بسته به برندها و کیفیت‌های مختلف، متفاوت است.

به گزارش ایسنا، بازار بزرگ تهران و خیابان ناصر خسرو یکی از محل‌های اصلی برای فروش لوازم عزاداری مردم در هیات‌ها و موسسه‌های مذهبی است. انواع پرچم، بیرق، زنجیر، طبل، علامت، سنج و سایدروم از جمله مهمترین این لوازم محسوب می‌شوند؛ وسایلی که با برندهای مختلف از جمله ایرانی، چینی، ژاپنی، ترکیه ای و ... در این بازار دیده می شود و بررسی قیمت‌ها نشان دهنده بالاتر بودن قیمت برندهای خارجی نسبت به برندهای ایرانی دارد.

همچنین با عبور از مغازه های فروش لوازم و ادوات عزاداری با پارچه‌های عزاداری در طرح ها و رنگ های مختلفی که آویزان شده اند، مواجه می شویم؛ پارچه هایی که قیمت های متنوعی دارند. این پرچم ها که انواع و مدل های مختلفی دارند قیمت‌هایشان از حدود ۵۰ هزار تومان آغاز می شود و تا حدود یک میلیون تومان ادامه دارد. همچنین خیمه‌های عزاداری بین ۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

انواع طبل نیز در مغازه‌ها بسته به برند و جنس، رنج قیمتی از ۱۸۰ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان دارد. بررسی ها نشان می دهد که سایدروم های ایرانی و چینی با رنج قیمتی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان ارزان ترین سایدروم ها هستند و برخی برندهای خارجی که تعدادشان کمتر است قیمت هایشان بیش از یک میلیون تومان است. دوقل نیز که از سازهای کوبه‌ای در دسته‌های عزاداری است، رنج قیمتی از ۱۰۰ تا حدود ۳۰۰ هزار تومان دارد.

انواع سنج که از دیگر وسایل هیات های عزاداری محرم است، رنج قیمتی متفاوتی دارد. سنج های ایرانی حدود ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارند و سنج های خارجی در سایزهای بزرگ تر بیش از ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارند.

زنجیر نیز که از پر مصرف ترین وسایل دسته های عزاداری است با دو نوع طلایی و نقره ای رنگ عرضه می شوند. قیمت طلایی آن ۱۴ هزار تومان و قیمت نقره ای آن ۱۰ هزار تومان است.

اما علامت که یکی دیگر اصلی ترین و زیباترین لوازم دسته های عزاداری ماه محرم محسوب و به صورت سمبلیک در مراسم عزاداری امام حسین (ع) استفاده می شود، بر اساس اندازه و وزن آن قیمت متفاوتی دارند.

علامت ها شامل ادوات خاص خود می شوند. کمربند علامت در انواع مختلف بین ۶۰ تا ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد. پر علامت نیز از ۷۰۰۰ تا ۲۰ هزار تومان و شال علامت از حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان عرضه می شود.

به گفته برخی فروشندگان، بخش قابل توجهی از این وسایل برندهای خارجی هستند و برندهای ایرانی هم در کنار خارجی ها مشتریان خود را دارد. اما به گفته آن ها کیفیت، طراحی و زیبایی، اصلی‌ترین عامل در تعیین قیمت این لوازم است.

به غیر از این لوازم، پیراهن مشکلی در انواع مردانه، زنانه و بچه‌گانه از پر فروش‌ترین‌ها اقلام در بازار محصولات فرهنگی محرم است. پیراهن های مشکی مردانه با برندهای ایرانی رنج قیمتی از ۱۵ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان دارند. همچنین پیراهن‌ها با دوخت‌های خارجی بیش از ۳۵ هزار تومان قیمت دارند. همچنین لباس‌های خاصی که برای مراسم تعزیه‌خوانی در این ایام استفاده می‌شود و مشتریان خود را دارد از حدود ۱۸۰ تا ۲۳۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسند.

برچسب ها: محرم ، چین ، عزاداری
نام:
ایمیل:
* نظر: