کد خبر: ۳۷۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
درحالی موضوع ادعای آزادشدن مبادلات دلاری بانک‌های خارجی با ایران مطرح شده است که شواهد امر نشان می‌دهد تغییر محسوسی در مبادلات بانکی ایران در عرصه بین المللی ایجاد نشده است.
به گزارش مهر، با وجود توافقات ایران با کشورهای ۱+۵ و وعده‌هایی که غرب برای برداشتن تحریم‌ها به ایران داده بود، هنوز این تحریم‌ها بطور کامل برداشته نشده است و تجار و  شرکت‌های ایرانی همچنان برای مبادلات بانکی با مشکل جدی مواجه هستند.

از سوی دیگر در بخش‌هایی هم که به ظاهر تحریم‌ها حذف شده است به دلیل پیوسته بودن این تحریم‌ها به یکدیگر عملا امکان فعالیت وجود ندارد. این موضوع بخصوص در تحریم مبادلات بانکی به چشم می‌خورد که عملا امکان سایر فعالیت‌ها را از تجار و شرکت‌های ایرانی گرفته است.

هرچند که به تازگی گفته شده که مبادلات دلاری ایران با سایر بانک‌هابه جز بانک‌های آمریکایی آزاد شده است، اما هنوز مشخص نیست که این گشایش‌ها چه زمانی عملیاتی خواهد شد زیرا آثار عملی سایر اقدامات برای برداشته شدن تحریم‌ها هم هنوز قابل مشاهده نیست.

البته فعالان بخش خصوصی معتقدند که همین موضوعات می‌تواند در آینده گشایش‌هایی را در مبادلات میان ایران و کشورهای اروپایی به وجود بیاورد که این موضوع بطور حتم منجر به تسهیل ارتباط ایران و این کشورها می‌شود.

 در این رابطه محسن بهرامی ارض اقدس در گفتگو با مهر در خصوص دستورالعمل جدید وزارت خزانه داری آمریکا در رابطه با تحریم‌های مالی ایران، گفت: در گذشته بانک مرکزی آمریکا معاملات غیردلاری را با بانک‌های دیگر آزاد کرده و اعلام کرده بود که تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران برداشته شده است زیرا در گذشته قبل از لغو تحریم‌ها، بانک‌های بزرگی از جمله بانک‌های اروپایی به دلیل معامله با ایران جریمه می‌شدند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی آمریکا، بانک‌های اروپایی را که با ایران مبادلات مالی انجام داده بودند با جریمه‌های سنگین روبرو کرد، افزود: پس از لغو تحریم‌ها بسیاری از بانک‌های اروپایی برای معاملات غیردلاری با ما نگران بودند که درصورت همکاری با ایران بازهم با خسارت و جریمه مواجه شوند.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با اعلام اینکه پس از آن، بانک مرکزی در دستورالعمل جدیدی اعلام کرد که معاملات با سایر ارزها به استثنای معاملات دلاری آزاد است، افزود: بازهم به دلیل اینکه تعداد زیادی از پرداخت‌ها باید به دلار انجام شود، هزینه نقل و انتقال سایرارزها سنگین بود و همچنان بانک‌ها با بی میلی این معاملات را انجام می‌دادند.

بهرامی ارض اقدس ادامه داد: در حال حاضر نیز شاهد اجرای بخش دیگری از توافقات برجام هستیم.

وی با بیان اینکه مطابق با دستورالعمل جدید معاملات همه بانک‌ها به جز بانک مرکزی آمریکا که نیاز به پیش زمینه‌های بیشتری دارد با دلار بلامانع است، افزود: این یک مانع برای جذب سرمایه گذاری خارجی و تجارت ایران با کشورهای دیگر بود که خوشبختانه این مانع هم برداشته شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، افزود: برخی تحریم‌ها مربوط به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران بود که در گذشته بهانه‌ای به دست آمریکایی‌ها داده بود که منجر به تحریم‌های غرب بر علیه ایران شد، اما الان این تحریم‌ها لغو شده است. ضمن آنکه تحت تاثیر این تحریم‌ها، کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی هم به این تحریم‌ها بر علیه ایران دامن زده بودند.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با تاکید براینکه به دنبال دستورالعمل جدید، معاملات دلاری با کشورهای غیرآمریکایی آزاد شده است، افزود: البته هر موضوعی تا به اجرا برسد و آثار خود را بگذارد زمان می‌برد بنابراین این موضوع هم به تدریج در فضای مالی جهان اتفاق می‌افتد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار