کد خبر: ۳۷۶۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۶
رئیس اتاق اصناف ایران:
رئیس اتاق اصناف ایران در همایش سراسری مدیران تعزیرات حکومتی کشور با بیان اینکه برخی از دوستان در حوزه رسانه و بعضا در بین مدیران به بهانه مبارزه با قاچاق کالا به جای پرداختن به ریشه ها و مهره های اصلی، به اصناف و بنگاههای کوچک اقتصادی کم لطفی می کنند گفت:به رسانه ها به عنوان رکن چهارم دمکراسی توصیه می کنم با بیان حقایق افکار عمومی را از دستهای پشت پرده قاچاق منحرف نکرده و ازبیان واقعیت پرهیز نکنند و اگر اختلافی هم وجود دارد، به این روش تسویه حساب نشود.

رئیس اتاق اصناف ایران در همایش سراسری مدیران تعزیرات حکومتی کشور با بیان اینکه برخی از دوستان در حوزه رسانه و بعضا در بین مدیران به بهانه مبارزه با قاچاق کالا به جای پرداختن به ریشه ها و مهره های اصلی، به اصناف و بنگاههای کوچک اقتصادی کم لطفی می کنند گفت:به رسانه ها به عنوان رکن چهارم دمکراسی توصیه می کنم با بیان حقایق افکار عمومی را از دستهای پشت پرده قاچاق منحرف نکرده و ازبیان واقعیت پرهیز نکنند و اگر اختلافی هم وجود دارد، به این روش تسویه حساب نشود.

علی فاضلی با طرح این سوال که آیا آن کالایی که جزء محرمات است و مصرف آن در کشور ما با امریکا برابری می کند، در شبکه اصناف توزیع می شود؟ گفت: در بحث مبارزه با قاچاق وارونه جلوه دادن واقعیت و آدرس اشتباه دادن کمکی به حل اساسی این مسئله نمی کند.

وی به فعالیت بیش از ۶۰۰ هزار بنگاه های صنفی تولیدی در کشور اشاره کرد و افزود: در ۵ برنامه توسعه ای کشور دولت مکلف به سازماندهی بنگاه های صنفی بدون پروانه کسب شده اما واقعیت آن است که دولت می خواهد قانون را اجرا کند اما برای اجرای این مهم همه همکاری نمی کنند و شرایط برای اجرای قانون فراهم نیست.

رئیس اتاق اصناف ایران با انتقاد از ایجاد نظام به هم ریخته دستفروشی در کنار فعالیت سه میلیون واحد صنفی در کشور و عارضه برگزاری روز بازارها توسط شهرداریها گفت: متاسفانه با توجه به مجموع موارد گفته شده، شرایط برای ساماندهی و سازماندهی مجموعه اصناف کشور فراهم نبوده است.

وی با بیان اینکه نسبت بنگاه های تولیدی به توزیعی در سال ۶۱ در حدود ۴۲ به ۵۸ درصد بود گفت: اکنون این نسبت ۲۳ به ۷۷ درصد است ؛ من به دنبال مقصر و مسبب این وضع نیستم اما این آمارها نشاندهنده نهادینه شدن سوداگری در اقتصاد است.

فاضلی به آمار ۶ میلیاردی قاچاق کالا در سال ۸۵ اشاره کرد و ضمن یادآوری این مطلب که قاچاق کالا در سال ۹۱ و ۹۲ به ۲۳.۵ میلیارد دلار افزایش یافت، افزود: هم اکنون دوستان می گویند که امار قاچاق کالا بین ۱۵ تا ۱۷ میلیارد دلار است که این رقم نیز فوق العاده بالاست و با فروش نفت در کشور برابری می کند.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود: با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری بر تقویت تولید داخلی متاسفانه در دهه گذشته نه تنها تولید تقویت نشد بلکه ذائقه مصرف کنندگان نیز به سمت کالاهای وارداتی سوق داده شد، و نوسازی و بهسازی در بنگاه های اقتصادی نیز صورت نگرفت. از سوی دیگر به واسطه فشارهای بین المللی و سوء مدیریت، قیمت ارز سه برابر شد و سرمایه بنگاهها به کمتراز یک سوم تقلیل پیدا کرد.

وی توقف بخش تولید در فضای سنتی و به دور از نیازها و ضرورتهای امروز اقتصاد جهانی را از عارضه های دیگر اقتصاد کشور عنوان کرد و ادامه داد: در سه دهه اخیر نه تنها دولتها کمترین کمک را به بنگاههای کوچک اقتصادی برای نوسازی و ورود به بازارهای جهانی داشته اند بلکه نابسامانی در مبارزه با قاچاق سازمان یافته و ورود ۲۰ میلیاردی قاچاق هم باعث شد تا بنگاههای اقتصادی زمینگیر شوند.

وی تصریح کرد: قاچاق سازمان یافته سرمایه های مادی و معنوی اصناف را نابود کرده است.

وی ضمن اعلام آنکه با برخورد قهری با بازار مواجه با رکود و نگرانی مخالف است، گفت: بازار امروز که به شدت از مجموعه بی توجهی ما لطمه دیده ، تاب و توان برخورد قهر آمیز را ندارد، و اگر بناست برخورد قهر آمیزی صورت گیرد باید با قاچاقچیان حرفه ای برخورد شود.

فاضلی با انتقاد از برخورد قهر آمیز با اصناف به بهانه مبارزه با قاچاق کالا اظهار داشت: ما در طی این سالها نتوانستیم در محیط کسب و کار رونق ایجاد کنیم، کوچکترین تسهیلاتی هم به این بخش ندادیم حالا در بازار می ریزیم و آنها را قاچاق فروش معرفی می کنیم.

وی متذکر شد: اگر قرار است وارد بحث برخورد با تخلفاتِ بازار هم شویم، باید از خود اصناف در این امر استفاده کنیم؛ من نمی گویم که همه اصنافی ها درست عمل می کنند ، بعضی بنگاههای صنفی نیز در درون بازار ممکن است متخلف باشند اما چنین شیوه و نوع برخوردی را هم نمی پسندم.

وی با تاکید بر اینکه ما آماده برخورد و مبارزه با کالای قاچاق هستیم، گفت: در همین سه چهار هفته ای که با آن شیوه برای برخورد با کالای قاچاق وارد شدند، کالای قاچاق از دید عموم حذف و با بهای بیشتر به مردم فروخته شد و عملا بازهم منافع قاچاقچیان حرفه ای تامین گردید.

رئیس اتاق اصناف ایران خاطر نشان کرد: ۲۱ ماه است که دولت پول ما را نمی دهد و ما با بودجه نداشته بازرسان اتحادیه های صنفی را اداره می کنیم ضمن اینکه طرح تشدید هم به طور کامل در اختیار ما نیست و تنها تعامل بین اصناف با وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان تعزیرات موجب شد تا بازار دچار تنش نشود.

فاضلی متذکر شد: متاسفانه در جایی که می خواهیم اصناف را متناسب با شرایط اقتصادی جهان و ضرورتهای پیش رو بازسازی کنیم، یک باره عده ای می گویند که مصلحت نیست چون حسن از من است و تقی از دیگری است! خب در این شرایط چه کاری باید انجام داد؟

وی با اظهار تاسف از این که امروز ما به ابزارِ دستِ صاحبانِ سود تبدیل شدیم، گفت: اگر بازار موبایل کشور را بررسی کنید، به این نکته پی می برید که هیچ یک از موبایل فروشان کشور واردکننده موبایل به کشور نیستند.

وی با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم که تولید ملی در کشور توجیه پیدا کند، اضافه کرد: امروز با بهره ۲۲ درصد تولید کشور توجیه ندارد و حمایت از تولید با این اظهارات ،تنها یک شعار است مگر یک بنگاه اقتصادی چقدر می تواند به سود برسد که بهره بانکی ۲۲ درصدی را پرداخت نماید؟

برچسب ها: فاضلی ، قاچاق ، اصناف
نام:
ایمیل:
* نظر: