کد خبر: ۳۷۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد:
معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ورود شرکت های تعاونی سهامی عام به بورس را خدمتی به تعاونی ها توصیف کرد و گفت: با توجه به سهم اندک تعاونی ها در اقتصاد کشور قطعاً نه تنها نتیجه و منفعت این عملیات بیشتر برای تعاونی ها است بلکه بورس به بازوی کمکی برای این بخش از اقتصاد تبدیل می شود پس این ارتباط نباید خدمت به بورس تلقی شود.
حمید کلانتری، معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی درباره آماده بودن بسترهای بازار سرمایه برای میزبانی از شرکت های تعاونی عام گفت:  طبق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، شرکت های تعاونی سهامی عام از شهریور ماه مجاز شدند که در بازار سرمایه وارد شوند .
کلانتری در خصوص آمادگی زیر ساخت های بازار سرمایه جهت ورود تعاونی های سهامی عام خاطر نشان کرد: براساس قانون، شرکت های تعاونی متعارف اصولا نمی توانستند در بازار سرمایه ورود کنند که با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت های تعاونی سهامی عام ایجاد شدند که بر اساس چارچوب تعیین شده مجوز ورود به بازار سرمایه را دریافت کردند.
وی با اشاره به تأسیس 14 تعاونی سهامی عام اضافه کرد: شرکتهای تعاونی سهامی عام در چارچوب روابطی که برایشان پیش بینی شده می توانند در بازار سرمایه حضور پیدا کرده و سهام خود را عرضه کنند.
معاون وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی علت به تعویق افتادن اجرای چنین مصوبه ای را حل مسئله  بلوک بندی عنوان و تصریح کرد: موضوع بلوک بندی با نظر بورس انجام شد و با تصویب اساسنامه و آئین نامه مربوطه در حال حاضر سازمان بورس با ورود شرکتهای تعاونی سهامی عام موافقت کرده و از هفته تعاون سال جاری (شهریور ماه) این مصوبه به اجرا در آمد.
کلانتری با اشاره به این مطلب که به شرکت های تعاونی سهامی عام ابلاغ شده تا خود را با شرایط مورد نظر جهت حضور در بازار سرمایه تطبیق دهند، اذعان کرد: در حال حاضر حجم ورودی تعاونی های سهامی عام به بورس خیلی بالا نیست زیرا برای شروع این عملیات نیازمند نوعی فرهنگسازی هستیم و زمانی که سایر تعاونی ها مزایای این بازار جدید را ببینند، وضعیت خود را تبدیل می کنند.
به گفته این معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سهم کل تعاونی ها در اقتصاد کشور 5 درصد است در حالیکه مجموع تعاونی های سهامی عام 5 درصد کل تعاونی ها هستند.
وی در این باره افزود: برای توسعه این تعاونی ها باید بانک تعاونی ها تشکیل شود و بیمه تعاونی گسترش پیدا کند. این تعاونی ها منابع بیشتری را می توانند به حرکت در بیاورند تا در بورس سهم تأثیرگذاری داشته باشند.
کلانتری ورود شرکت های تعاونی سهامی عام به بورس را خدمتی به تعاونی ها توصیف کرد و گفت: درست است که با ورود تعاونی های سهامی عام یک بخش اقتصاد وارد بازار سرمایه می شود اما با توجه به سهم اندک تعاونی ها در اقتصاد کشور قطعاً نه تنها نتیجه و منفعت این عملیات بیشتر برای تعاونی ها است، بلکه بورس به بازوی کمکی برای این بخش از اقتصاد تبدیل می شود. پس این ارتباط نباید خدمت به بورس تلقی شود.
وی در پایان گفت: از طریق بازار سرمایه، تعاونی ها امکان تأمین مالی پیدا می کنند و هر چقدر این رابطه تسهیل شود، دست تعاونی ها برای جذب منابع بیشتر باز می شود.
منبع: سنا
نام:
ایمیل:
* نظر: