کد خبر: ۳۷۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
مدیر کل دفتر حساب های اقتصادی مرکز آمار ایران می گوید، رشد اقتصادی و اشتغال کشور از بهار 1394 تا بهار 1395 به طور تقریب متناسب با هم تغییر کرده به طوری که رشد اشتغال 3.4 درصد و رشد اقتصادی 4.4 بوده است.
جواد حسین زاده با بیان این که در بهار 1395 نسبت به بهار 1394 رشد 4.4 درصدی را در اقتصاد کشور تجربه کردیم، اظهار داشت: رشد بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات در این دوره به ترتیب چهار، 4.2 و 2.9 درصد بوده است.
وی رشد استخراج معادن(بدون نفت) را منهای 5.6 درصد و بخش ساختمان را در دوره گفته شده منهای 8.8 درصد اعلام کرد.

*رشد اشتغال
حسین زاده با اشاره به رشد اشتغال در کشور در بهار 1395 نسبت به بهار 1394 گفت: رشد اشتغال در بخش های کشاورزی سه درصد، صنعت (به جزساختمان)3.1 درصد و خدمات 6.5درصد بوده است.
حسین زاده رشد با بیان این که رشد اشتغال در بخش ساختمان منفی بود و به منهای 6.7 درصد رسید، تاکید کرد، در هر حوزه ای که رشد اقتصادی اتفاق افتاده باشد بالطبع شاهد رشد اشتغال هم هستیم.
به گزارش ایرنا، بخش ساختمان که در دوره هشت ساله دولت های نهم و دهم با اجرای طرح مسکن مهر افزایش حدود 40 درصد نقدینگی را موجب شد با اتمام 96 درصد این پروژه که به طور عام در دولت یازدهم اتفاق افتاد به طور طبیعی بخش وسیعی از نیروی کار در این بخش رها شدند و به همین سبب شاهد رشد منفی اقتصادی (منهای 8.8درصد) و رشد اشتغال (منهای 6.7درصد) در بخش مسکن هستیم.
بررسی های نشان می دهد از 2 میلیون و 215 هزار مسکن مهر یک میلیون و 910 هزار واحد آن به اتمام رسیده است و بیش از 93درصد باقیمانده پیشرفت فیزیکی قابل ملاحظه ای داشته است.

*اشتغال تابعی از رشد اقتصادی است
کارشناسان اقتصادی می گویند، به ازای هر یک درصد رشد اقتصادی، یکصد هزار شغل می توان ایجاد کرد بنابراین با رشد اقتصادی 4.4 درصدی ایجاد بیش از 740هزار شغل منطبق بر واقعیت است.
همانطور که بارها مسوولان اقتصادی کشور اعلام کرده اند، بازار کار ایران از این پس با انبوه فارغ التحصیلان جویای کار مواجه خواهد شد، زیرا جمعیت دهه 1360 که با رشد 3.9 درصدی در آن دوره زمانی افزایش یافت ، هم اکنون به سن کار رسیده است.
افزایش جمعیت جویای کار از سوی علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی سه سال پیش هم پیش بینی شده بود.
بر اساس گزارش طرح نیروی کار ،نرخ بیکاری بهار 95 معادل 12.2درصد است.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: