محمد نيشابوري
عباس کاظميمعاون وزيرنفت درگفت وگويي اعلام کرد با راهاندازي مراکز جديد بنزين ديگرازسال آينده نيازي به واردات اين مواد فسيلي نخواهيم داشت.اين خبررا بايد درراستاي کاهش وابستگي مواد حياتي که حمل ونقل را ممکن ميکند ارزيابي کرد وبه اين اقدام نمره خوبي داد.چرا که ميتواند با صرفه جويي درمصرف درآمدهاي نفتي فرصتي به بخشهاي توليدي ديگربدهد که به اين در آمدها نيازدارند.همين عدم خود کفايي بنزين يکي ازمحورترين تحريمهاي ايران را شکل داد وازاين به بعددراين مورد درمعرض خطروآسيب پذيري نيستيم .به همين دليل اين خود کفايي امنيت ملي را درکانون حمايتي بيشتري قرارميدهد.واردات روزانه ده تا دوازده ميليون بشکه بنزين واقعا اسف باراست.منابع مالي غيرقابل تصوري صرف ميشد تا مردم خودروهايشان دربيشتر مواقع درشهرها وجادهها به حرکت درآوردند وپولي که بايدصرف توليد ثروت شود دود شود وبه هوا برود وبا آلودگي بي وقفه سوناميبيماريهاي مختلف را برانگيزد وجان و هستي شهروندان را به خطراندازد.خود کفايي درتوليد بنزين نبايد ما را ازتوجه به کاهش مصرف منصرف کند. بايد با برنامههاي جدي مردم را ترغيب کرد تا آنجا که ممکن است کمترازخود روي خود استفاده کنند. به نظرميرسد اگرمنابع آزاد شده صرف گسترش حمل ونقل عموميسازگاربا حفظ محيط زيست مثل متروو قطارهاي بين شهري برقي شود ميتواند توليد بنزين را به صنعتي سود آوربراي ايران تبديل کند تا از اين راه درآمدهاي کشور افزايش نيزيابد.حلقه مکمل خود کفايي بنزين بايد ضمن آنکه همراه افزايش کيفيت اين بنزينهاي توليد شده باشد بايد با همت وتوسط وزارت صنايع برداشته شود.
بايد کيفيت خودروها هرروزافزايش يابد. به طورکه ميزان مصرف بنزين درمسافتهاي طولاني کاهش يابد واين امرصرف جويي جبري است که با تکنولوژي فعلي به سرعت قابل دسترسي است.ازسوي ديگرما بايد به سمت توليدخودروهاي هيبريدي، سوختهاي هيدروژني وبرقي حرکت کنيم تا دربلند مدت بتوانيم مصرف بنزين را به طورکلي حل کنيم.يادمان باشد ما جزو ده کشوراول آلوده کننده جهان هستيم و بايد چهاردرصد توليد گازهاي مضررا کاهش دهيم واگربخواهيم با خشکسالي وديگر پيامدهاي منفي تغييرات اقليميبستيزيم بايد دراين موارد پيشگام باشيم . خود کفايي زماني افتخارآميز است که با حفظ محيط زيست گره بخورد.