کد خبر: ۳۷۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
پاسخ‌هاي وزير صنعت، قاضي‌پور را قانع نكرد
گروه صنعت، معدن و تجارت: پس از هفته‌ها سرانجام سه‌شنبه بعد از ظهر، محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در جلسه كميسيون صنايع و معادن مجلس حاضر شد. وزير صنعت اما به تنهايي به كميسيون نرفته و آنطور كه خبرگزاري‌ها گزارش داده‌اند دو مديرعامل گروه‌هاي خودروسازي بزرگ كشور، ايران‌خودرو و سايپا نيز نعمت‌زاده را در اين جلسه همراهي كرده‌اند.
به گزارش تجارت آنلاين، نتيجه جلسه محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت و اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس از قبل هم قابل پيش‌بيني بود. سوال‌هاي مختلفي در حوزه‌هاي گوناگون از سوي نمايندگان مطرح شده و براساس گزارش‌ها پاسخ‌هاي نعمت‌زاده نتوانسته آنها را قانع كند. به اين ترتيب سوال از وزير صنعت، معدن و تجارت قرار است در صحن علني مجلس مطرح شود. چند هفته‌اي است كه نمايندگان مجلس سوال‌هاي گوناگوني از وزراي مختلف را مطرح مي‌كنند و اين روزها ترافيك مسير پاستور - بهارستان شلوغ به نظر مي‌رسد.

سوالات نمايندگان از نعمت‌زاده چه بود؟
در جلسه كميسيون صنايع و معادن مجلس، سوالات مختلفي از سوي نمايندگان مجلس از نعمت‌زاده مطرح شد. یکی از سوالات مشترك مطرح شده در اين جلسه مربوط به چرایی عدم ارائه شرح وظایف وزارت صنعت در 6 ماه گذشته بوده است. سوال دیگر نمایندگان مربوط بود به علت عدم برخورد وزارت صنعت با حقوق بگیران نجومی فولاد مبارکه، مس، آلومینیوم و ذوب‌آهن بود. همچنين براساس گزارش خبرگزاري‌ها چرایی هزینه بالای 7 طرح فولادی سوالی ديگري بود كه مطرح شذ چراكه طبق گفته‌هاي نمايندگان هزینه تولید هر تن فولاد در اروپا  130 میلیون یورو است در حالی که در ایران هزینه هر تن 200 میلیون یورو تمام می‌شود که این هزینه بسیار بالا است. يكي ديگر از سوالات حاشيه‌اي مطرح شده در جلسه كميسيون صنايع و معادن مجلس و وزير صنعت، معدن و تجارت چرایی ایجاد فروشگاه‌های کوروش در استان‌ها بود. در همين حال آنطور كه رسانه‌ها گزارش داده‌اند، پاسخ‌هاي وزير صنعت نتوانسته نمايندگان مجلس را قانع كند و قرار است اين سوالات در صحن مجلس مطرح شود.

شفافسازي درباره قرارداد با رنو صورت نگرفت
در همين ارتباط عبدالله رضيان، عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفتگو با خبر خودرو با اشاره به توضیحات وزیر صنعت و معدن درخصوص قراردادهای خودرویی گفت: با توجه به توضیحات وزیر صنعت و معدن و جمع‌بندی که از نتیجه جلسه صورت گرفت، به نظر می رسد که قراردادهایی که با پژو و سیتروئن منعقد گردیده در جهت توسعه و حل مشکلات دو خودروساز بزرگ کشور بوده است. رضیان همچنين اظهار داشت: البته درخصوص قراردادهای خودرویی شفافسازی چندانی صورت نگرفت اما با دعوتی که وزیر صنعت از نمایندگان داشتند، مقرر گردید تا مجموعه کمیسیون صنایع و معان در حاشیه بازدیدی که از دو شرکت ایران خودرو و سایپا خواهند داشت، پیش‌نویسی از قراردادها ارائه و توضیحات لازم ارائه شود. وی همچنین با اشاره به استدلال وزیر درخصوص عدم ارائه نسخه‌ای از قراردادهای خودرویی به کمیسیون صنایع  و معادن گفت: آقاي نعمت‌زاده با نگاه به اینکه ممکن است با ارائه نسخه‌ای از قراردادها به کمیسیون، مفاد قراردادها انتشار عمومی شود نسخه‌ای از آنها را در کمیسیون ارائه نکردند. وی گفت: البته نگاه مجلس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن بر این است که باید قراردادهای خودرویی کاملا مورد بررسی و ارزیابی نمایندگان قرار گیرد تا به نقدهای زیادی که به قراردادهای اخیر وارد است از جمله آسیب‌هایی که در بخش‌هایی از قراردادها وجود دارد و اینکه آیا در این قراردادها دانش فنی و تکنولوژی منتقل خواهد شد و چرا بعد از این همه سال مجددا صنعت خودرو به مونتاژ روی آورده، پاسخ داده شود.

همکاری ایدرو و رنو فعلا در حد تفاهم‌نامه
رضيان همچنین درخصوص توضیحات وزیر صنعت در مورد واگذاری بن رو در تفاهم‌نامه ایدرو و رنو گفت: البته وزیر اعلام کردند موضوع همکاری ایدرو و رنو فعلا در حد تفاهم‌نامه است و به قراردادی منتهی نشده است. همچنین درخصوص اینکه آیا واگذاری بن رو با موافقت سایپا بوده است؟ توضیحاتی ارائه شد اما مجموعه اعضای کمیسیون صنایع و معادن قانع نشدند و قرار است در این ارتباط بررسی‌های بیشتری صورت گیرد. اين عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس تصریح کرد: در این جلسه همچنین مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو اعلام كرد که  تاکنون این شرکت 20 قرارداد را در موضوعات مختلف منعقد کرده و مدیرعامل سایپا نیز به دو سه قرارداد این شرکت اشاره کرد. وی با اشاره به استدلال وزیر صنعت و معدن درخصوص همکاری ایدرو و رنو گفت: براساس توضیحات وزیر صنعت، هدف دولت در تفاهم‌نامه همکاری با رنو، تسریع در جریان همکاری و نهایتا واگذاری آن به بخش خصوصی است. رضیان گفت: بنا به گفته‌های نعمت‌زاده، هدف نهایی از قراردادهای اخیر خودرویی ورود تکنولوژی به صنعت خودرو بوده که البته نمایندگان معتقدند که این مساله نیز جای بحث دارد.  وی تصریح کرد: بنده به‌عنوان عضو کمیسیون صنایع و معادن معتقدم قراردادهایی که با پژو و سیتروئن منعقد شده در جهت ایجاد رقابت و تحرک در بازار داخلی و پاسخ‌گویی به نیاز مصرف‌کنندگان در حوزه تنوع محصولی مسلما شرایط خوبی را ایجاد خواهد کرد ضمن اینکه قرار است تا 30 درصد از این تولیدات مشترک با مسئولیت شرکت‌های خارجی به صادرات اختصاص یابد.

صحبت‌هاي نعمت‌زاده نمايندگان را قانع نكرد
در همين حال سيد جواد حسینی‌کیا، ديگر نماينده عضو كميسيون صنايع و معادن درخصوص پرسش‌های نمایندگان در مورد قراردادهای جدیدی خودرویی از وزیر صنعت، به تسنيم گفت: به اعتقاد نمایندگان قرارداد جدید رنو با ایدرو و مشارکت این شرکت با ایران‌خودرو و سایپا رقابتی را در بازار ایجاد نمی‌کند. البته نمایندگان تأکید داشتند که وزیر در مورد تعهداتی که طرف خارجی باید در این قراردادها اجرایی کند هم باید توضیحاتی دهد چراکه هنوز مشخص نیست ما چه ضمانت‌هایی را از طرف خارجی برای الزام او به اجرای تعهدات گرفته‌ایم. همچنین این پرسش که آیا ما در این قراردادها همچنان مونتاژکاری محصولات خارجی را انجام می‌دهیم یا واقعا تکنولوژی هم وارد کشور می‌شود مطرح شد. وی تصریح کرد: وزیرصنعت تأکید داشت که قرارداد جدید رنو و ایدرو هنوز امضاء نشده و پیش‌نویس است اما تمام دغدغه‌های نمایندگان در مورد صنعت خودرو در قراردادهای جدید دیده شده و ما تأکید زیادی بر انتقال تکنولوژی داریم. حسيني‌كيا با اعلام اینکه توضیحات وزیر صنعت در مورد صنعت خودرو هم قانع کننده نبود، افزود: قرار بود متن قرارداد جدید را بیاورند اما وزیر با این استدلال که هنوز امضاء نشده و پیش‌نویس است آن را به مجلس نیاورد. در مجموع قرار شد در جلسه دیگری این موضوع با حضور وزیر صنعت مورد ارزیابی بیشتری قرار گیرد.

همچنين سعيد باستاني، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در تشریح نشست کمیسیون متبوع خود با وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: قاضی‌پور از پاسخ‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت قانع نشد و سوال وی به صحن علنی ارسال شد. باستانی ادامه داد: در اين جلسه وزیر صنعت به سوالات نمایندگان پاسخ داد که آقای قاضی‌پور از سوالات وزیر قانع نشد و سوال وی به صحن علنی ارجاع شد، اما آقای ادیانی مشروط قانع شد و به وزارت صنعت مهلت دو ماهه داد.

نام:
ایمیل:
* نظر: