کد خبر: ۳۸۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹
مدیر عامل بورس کالا خبر داد:
مدیرعامل بورس کالای ایران جزئیات تامین مالی توسط بورس کالا در شرایط رکود اقتصادی و توسعه مناسبات بین المللی در شرایط پسابرجام را تشریح کرد.
حامد سلطانی نژاد درباره تامین مالی توسط بورس کالا در شرایط رکودی فعلی گفت: در سال گذشته بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فروش سلف کالا توسط عرضه کنندگان صورت گرفت که به تامین مالی فروشندگان کمک کرده است.
مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان اورق سلف موازی برای تامین مالی منتشر شده است، افزود:‌ بورس کالا طرح هایی برای کمک به عرضه کنندگان در دست اجرا دارد تا هم محصولاتشان را بفروشند و هم تامین مالی انجام دهند. گواهی سپرده و صندوق کالایی می تواند به نوعی به کسانی که قبلا در حوزه پتروشیمی فعال نبودند کمک کند تا در این حوزه به فعالیت بپردازند.
وی با بیان اینکه فعالان بازارهای مالی و صندوق های سرمایه گذاری می توانند با خریداری گواهی سپرده کالایی، پول های خود را بیاورند و تامین مالی عرضه کنندگان را انجام دهند، تصریح کرد: از طرفی اوراقی پیشنهاد کرده ایم به نام اوراق دین و به این نحو عمل می کند که کسانی که می خواهند محصولاتشان را به صورت اعتباری در بورس کالا بفروشند، با توجه به پشتوانه و اعتبار مصرف کننده و خریدار کالا ، دین مصرف کننده به تولید کننده در قالب این اوراق بفروش می رسد.
سلطانی نژاد عنوان کرد: این طرح منجر به نقد شدن ارقام حساب های دریافتی و اسناد دریافتی در ترازنامه عرضه کنندگان در بورس کالا می شود. مصرف کننده ای که دین برگردن وی است، کسی است که در بورس کالا سابقه خرید دارد و اعتباری را کسب کرده و بر مبنای آن اعتبار می شود دینش را ارزیابی کرده و نهایتا دین را در بازار ثانویه فروخت.
*تمرکز بورس کالا بر فروش محصولات در کشورهای همسایه
وی درباره توسعه مناسبات بین المللی در شرایط پسابرجام توسط بورس کالا عنوان کرد: در حوزه بازار فیزیکی عمده مصرف کنندگان محصولات کشور ما، کشورهای همسایه هستند و تمرکز بورس کالا هم بر روی این موضوع است و عمدتا کالاهایی در بورس کالا می توانند مورد مبادله قرار گیرند که بازار مصرف شان در کشورهای همسایه است.
به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، تاکید ویژه این است که ما بر روی کشورهای همسایه کار کنیم و این موضوع در دستور کار قرار گرفته است تا زمینه فروش کالاها را در کشورهای همسایه فراهم کنیم، اما در بازارهای مالی و قراردادهای مشتقه به دنبال این هستیم که از همکاری های بین المللی حتی کشورهای دورتر و بزرگ تر هم استفاده کنیم زیرا در حوزه اوراق مشتقه بحث مبادله و تحویل کالا کمتر مطرح است.
*شرط پذیرش انبارهای پتروشیمی در اروپا
وی درباره پذیرش انبارهای پتروشیمی در اروپا عنوان کرد:‌ بحث مبادلات بانکی در این زمینه مطرح شده که اگر حل شود امکان عرضه کالاها در آنجا وجود خواهد داشت. در حال رایزنی برای برقراری ارتباطات بانکی به منظور پذیرش انبارهای پتروشیمی در اروپا هستیم.
منبع: ایبنا
نام:
ایمیل:
* نظر: