کد خبر: ۳۸۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
درست سه سال قبل در چنین روزهایی بود که جلسه رای اعتماد به سه وزیر جامانده حسن روحانی از کابینه یازدهم برگزار شد.
به گزارش ایسنا،‌ حسن روحانی در یک سنت شکنی نسبت به اسلاف خود در روز تحلیف در مجلس شورای اسلامی (۱۳ مرداد ۱۳۹۲)،  ۱۸ وزیر پیشنهادی کابینه خود را به مجلس معرفی کرد. جلسات مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت هم از روزهای ۲۱ تا ۲۴ مرداد برگزار شد و نهایتا مجلس به ۱۵ نفر از ۱۸ وزیر پیشنهادی رای داد.

نمایندگان مجلس نهم در اولین مواجهه رسمی خود با وزرای پیشنهادی حسن روحانی در مورد وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و ورزش سختگیری بیشتری به خرج دادند و به نجفی، میلی منفرد و سلطانی فر اعتماد نکردند.

دو ماه بعد حسن روحانی، فانی، فرجی‌دانا و صالحی امیری را برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و ورزش به مجلس معرفی کرد. جلسه رای اعتماد به این سه وزیر پیشنهادی ۵ آبان ماه در مجلس برگزار شد و نمایندگان به فانی و فرجی‌دانا برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم اعتماد کردند، اما صالحی‌امیری موفق به جلب رای اعتماد نمایندگان برای تصدی وزارت ورزش نشد.

پخش شبنامه علیه صالحی امیری، تشبیه او به مشایی و طرح ادعای نقش داشتن او در پرونده بیمه ایران و حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ از سوی اصولگرایان از جمله دلایلی بود که باعث شد صالحی امیری نتواند از مجلس اصولگرای نهم رای اعتماد بگیرد.

حالا اما با گذشت سه سال از آن روز، مجلس دهم در مهمترین روز فعالیت خود از آغاز به کار این دوره، قرار است به بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی دولت یازدهم بپردازد، با این تفاوت که سه سال قبل مجلس نهم صلاحیت وزرای پیشنهادی را برای چهار سال بررسی می‌کرد اما حالا مجلس دهمی‌ها می‌خواهند تکلیف سه وزارتخانه دولت را در ماههای پایانی فعالیت آن مشخص کنند.

در پی استعفای جنتی، فانی و گودرزی از وزارتخانه‌های ارشاد، آموزش و پرورش و ورزش در کمتر از یکسال باقی‌مانده به پایان فعالیت دولت یازدهم، الزاماتی برای ترمیم بخش‌های فرهنگی و آموزشی کابینه بوجود آمده و رییس‌جمهور صالحی‌امیری، دانش ‌آشتیانی و سلطانی‌فر را برای تصدی این سه وزارتخانه به مجلس معرفی کرده است.

نکته قابل توجه برای دولت این است که بخش فرهنگی و آموزشی کابینه که در آغاز فعالیت دولت هم حساسیت بیشتری در مورد آن وجود داشت، در جریان ترمیم کابینه نیز در اولویت قرار گرفته و شاید همین اتفاق را بتوان دلیلی بر لزوم توجه بیشتر به حوزه فرهنگ دانست.

قاعدتا تفاوت‌ گرایش‌های سیاسی در مجالس نهم و دهم از مهمترین علل معرفی این سه گزینه از سوی رییس‌جمهور بوده؛ گزینه‌هایی که قطعا در صورت استقرار مجلسی یکپارچه اصولگرا با تردید معرفی می‌شدند، اما حالا دولت بیش از همیشه امیدوار به همراهی نمایندگان و مجلسی است که ملت هم "امید" بیشتری به آن دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار