کد خبر: ۳۸۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳
کارشناس ارشد بازار سرمایه پیش بینی کرد:
پیش بینی می شود که بازار سرمایه بتواند در نیمه دوم عدم بازدهی ۶ ماهه اول را جبران کرده و بازدهی را بر اساس ریسک بازار بورس پوشش دهد.
ابراهیم نوایی کارشناس ارشد بازار سرمایه به راهکارهای تداوم رشد بورس درنیمه دوم سال اشاره کرد و گفت: دولت و وزیران اقتصادی به دنبال افزایش رونق بازار سرمایه هستند و برای تحقق این امر، چند راه کار پیش روی تصمیم گیران اقتصادی کشور است.
وی افزود: راهکار اول تامین نقدینگی بنگاه های تولیدی است که باعث می شود نقدینگی مورد نیاز بنگاه ها تامین شود و اگر نقدینگی تامین شود بنگاه ها فعال تر می شوند.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، کارشناس ارشد بازار سرمایه به راهکار دوم اشاره و خاطرنشان کرد: علاوه بر این جذب سرمایه های سرگردان و جلوگیری از رقابت بانک ها برای جذب سپرده ها و همچنین رقابت اوراق با درآمد ثابت در بورس باعث رونق بورس می شود زیرا هم بانک ها با بورس رقابت می کنند و هم در بورس، اوراق با درآمد ثابتی منتشر می شود که بالاتر از سپرده های بانکی به خریداران سود می دهند که اگر آن هم سود خود را نسبت به سپرده های بانکی متعادل کرده و با بورس رقابت نکند، بازار اوراق بهادار بهتر می تواند به فعالیت بپردازد.
نوایی تصریح کرد: راهکار بعدی تسریع در جذب سرمایه گذاری خارجی است به طوری که برای تسریع در جذب سرمایه گذاری خارجی به بورس ارز نیاز داریم. علاوه بر این باید شرایط جذب سرمایه گذاری خارجی را با اصلاح قوانین بانکی و پولی و اصلاح قوانین بازار سرمایه تسریع کنیم و اگر این اقدامات صورت بگیرد می توانیم سرمایه گذار خارجی را جذب کنیم.
به گفته وی، اگر ابهامات قوانین و شفاف نبودن برخی فعالیت های تجاری که باعث می شود سرمایه گذار خارجی با دید شک و تردید به بازار بورس نگاه کند رفع شود، قطار جذب سرمایه های خارجی با سرعت بیشتری حرکت خواهد کرد و این باعث می شود که بازار رونق بگیرد.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: علاوه بر این بازار سرمایه باید محور تصویب قوانین بودجه سالانه و برنامه ها اقتصادی کشور باشد یعنی زمانیکه قصد داریم بودجه سال آینده را بنویسیم به بازار بورس توجه ویژه ای داشته باشیم و آن را بر اساس بازار بورس وضع کنیم.
وی راهکار بعدی برای تداوم رونق بورس را تثبیت نرخ ارز و تک نرخی شدن ارز دانست و افزود: این موضوع در صورت تحقق می تواند بودجه سالانه شرکت های بورسی را شفاف کند و تاثیر مهمی در اقتصاد و بازار سرمایه داشته باشد.
ابراهیم نوایی اضافه کرد: موضوع دیگر افزایش قیمت نفت و قیمت محصولات معدنی است که قسمتی از بازار بورس ما بر آن استوار است.
به گفته نوایی، با توجه به موارد ذکر شده این امیدواری وجود دارد که بورس تهران در نیمه دوم سال روند رو به رشدی داشته باشد زیرا برخی از مشکلات بازار در نیمه اول سال رو به کاهش بوده و برخی اصلاح شده است؛ علاوه بر این هزینه ای مالی شرکت ها به دلیل پایین آمدن سودهای بانکی و نرخ هزینه های مالی کاهش خواهد یافت.
وی یادآور شد: پیش بینی می شود که بازار سرمایه بتواند در نیمه دوم عدم بازدهی 6 ماهه اول را جبران کرده و بازدهی را بر اساس ریسک بازار بورس پوشش دهد.
منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر: