کد خبر: ۳۸۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
رییس جمهور در مجلس :
رئیس جمهور با تشکر از همکاری خوب دولت و مجلس، گفت: تردیدی ندارم که هماهنگی و همکاری بیشتر دولت و مجلس به نفع مردم بزرگوار ایران است.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه رأی اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی دولت، اظهار کرد: دولت یازدهم در آغاز فعالیتش با مشکلات بزرگی روبرو برود که شاید بتوان نام آنها را بحران نامید.

وی در ادامه افزود: دولت در آغاز کار با تورم 40، رشد منفی، عدم اشتغال خالص یعنی نزدیک به صفر، تحریم‌های شدید سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت مواجه بود. اگر بگویم دولت در بخش سیاست خارجی و اقتصاد با معضلات شبه بحران مواجه بوده، سخنی به مبالغه نگفته‌ام. به همین دلیل دولت ناچار بود در اولین‌ قدم‌های فعالیت خود به بحث سیاست خارجی و اقتصاد بیش از سایر بخش‌ها توجه کند. ضمن اینکه دولت معتقد است زیربنایی‌ترین مسأله فرهنگ است اما به دلیل شرایط خاص مقطع آغاز به کار دولت، توجهات به آن بود که ما از معضل پیچیده سیاست خارجی و اقتصادی عبور کنیم.

رئیس جمهور در ادامه افزود: ملت بزرگ ایران با حضورش در انتخابات سال 92 با صدای بلند مسیر و راه اعتدال را برگزید و این فریاد را بار دیگر در اسفند 94 تکرار کرد. در واقع مردم نشان دادند که چگونه باید مسائل ملی و نیازهای آنها حل و فصل شود.

رئیس دولت تدبیر و امید همچنین با اشاره به اینکه دولت در زمینه اقتصاد کلان قدم‌های روشنی برداشته است و آمار و شاخص‌ها به خوبی گواه این مسأله است،‌ تصریح کرد: دولت تورم را یک رقمی کرد و رشد اقتصادی را به 4.4 درصد رساند و هدف‌گذاری دولت تا پایان سال دستیابی به رشد 5 درصدی است. در زمینه اشتغال ما بسیار عقب هستیم زیرا 1 میلیون و 200 هزار نفر وارد بازار کار شده‌اند و بیش از 700 هزار نفر هم آمار اشتغال داشته‌ایم اما برای رسیدن به نقطه مطلوب یعنی ایجاد اشتغال برای 1 میلیون و 200 هزار نفر، حداقل 500 هزار نفر فاصله داریم.

در زمینه اشتغال ما باید اهتمام بیشتری به خرج دهیم

رئیس جمهور تأکید کرد: در زمینه اشتغال ما باید اهتمام بیشتری به خرج دهیم. همه تلاش دولت هم ایجاد اشتغال بیشتر  از طریق تحرک لازم در بنگاه‌های کوچک و متوسط است. ستاد اقتصاد مقاومتی همین مسیر را دنبال می‌کند. گرچه ما تا رشد 8 درصدی فاصله داریم اما آمارها و شاخص‌ها به ما می‌گوید که مسیر را درست انتخاب کرده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه هدف ما در اقتصاد ایجاد آرامش،‌ اعتماد و امید به آینده بود،‌ گفت: آمارهای بانک مرکزی به ما می‌گوید امید مردم به آینده اقتصاد کشور بیشتر شده است یعنی مسیر درستی انتخاب شده است. رشد اقتصادی سه ماه اخیر ما و شرایط روابط خارجی ما به ما می‌گوید ما در مسیر درستی حرکت می‌کنیم.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، اظهار کرد: یکی از نتایج مذاکرات گسترش انتخاب آزاد برای ملت ایران است. ما اکنون در میزان فروش نفت انتخاب ارز برای فروش نفت و همچنین فروش نفت به سایر کشورهای آزادی انتخاب داریم و صادرات نفت خام ما در ماه اخیر از 2 میلیون بشکه هم فراتر رفته است. اکنون دیگر نمی‌توانند به ما بگویند فقط به چند کشور نفت بفروشید.

دیگر در جهان رقابت برای تحریم بیشتر علیه ایران وجود ندارد

روحانی در ادامه صحبت های خود در پاسخ به عده ای که می گویند برجام چه کار کرده؟ اظهار کرد: برجام راه انتخابی ملت ایران را برای تعامل با جهان، صادرات و واردات و انتخاب  نوع مشتری و کالا هموار کرد. امروز ما خود با اقتدار و استقلال کالا را از هر کشوری انتخاب می کنیم.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: امروز دیگر در جهان رقابت برای تحریم بیشتر علیه ایران وجود ندارد بلکه جهان به این نقطه رسیده که باید با زبان تکریم و احترام با ملت ایران سخن بگوید؛ امروز در شرایطی قرار داریم زبان آنهایی که از ایران هراسی سخن می گفتند به لکنت افتاده و شنوندگان آنها هر روز کمتر می شود و افکار عمومی به جای فرود آوردن سر تکریم در برابر حرف غلط آنها، لبخند تمسخر می زند.

وی تاکید کرد: آنچه که برای دولت به عنوان بار اصلی که ملت ایران بر دوش دولت ، نمایندگان مجلس و قوای دیگر قرار داده بودند، مطرح بود، عبور از بحران ها و شبه بحران ها، شرایط مناسب برای روابط خارجی با دنیا و مسیر درست برای حرکت اقتصادی برای داخل و آرامش در اقتصاد و همچنین گشایش در سیاست خارجی بود. هر روز که می گذرد ما گشایش نویی را مشاهده می کنیم.

روحانی افزود: ما حتی در برابر بد عهدی برخی کشورها که همواره در طول تاریخ بد عهد بوده اند، آنها را گام به گام مجبور می کنیم تا به تعهدات خود عمل کنند.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور کشورمان با اشاره به مواجهه کشور در بخش های مختلف با تحول و گشایش اظهار کرد: هر روز حتی در مسائلی که همه مشکلات آن مانند روابط بانک ها به صورت صد در صد حل نشده، شاهد ایجاد گشایشی نو در روابط با بانک های جهان هستیم.

وی تاکید کرد: حتی در زمینه فناوری هسته ای هر روز با گشایش های نویی مواجه هستیم در همین راستا چنانچه دیروز نمی توانستیم یک گرم کیک زرد وارد کشور کنیم امروز 100 تن  کیک زرد را به داخل کشور وارد می کنیم. همچنین چنانچه روزی می گفتند محصول نطنز غیر قانونی است و باید منهدم شود و حتی باید پیچ و مهره های آن باز شود امروز محصول نطنز را آزادانه و با افتخار به دنیا صادر می کنیم. چنانچه نیز روزی می گفتند آب سنگین بر خلاف مقررات بین المللی  است و باید تعطیل شود، امروز آب سنگین را با دریافت پول نقد به آمریکا و روسیه می فروشیم.

روحانی خاطر نشان کرد: آیا این همه کاری که ملت بزرگ ایران با رهنمودهای مقام معظم رهبری و دیپلمات ها و حمایت و کمک مجلس برای باز کردن قفل تحریم‌های غلط که علیه ملت ایران ایجاد شده بود، انجام داد افتخار ملی برای ما نیست؟

دولت موظف بود در گام اول گره های اصلی اقتصاد را باز کند

رئیس جمهور کشورمان در ادامه جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت با بیان اینکه دولت موظف بود در گام اول گره های اصلی اقتصاد را باز کند تاکید کرد: چنانچه امروز تسهیلاتی که سیستم بانکی به بنگاه های اقتصادی طی شش ماه اول امسال داد با سال گذشته را مقایسه کنیم می بینیم که 40 الی 45 درصد ارقام تسهیلاتی افزایش یافته که این به معنای حرکت در مسیر رونق اقتصاد است. همچنین پیشی گرفتن صادرات غیر نفتی بر واردات و قرار گرفتن بار اصلی بودجه بر دوش درآمدهای غیر نفتی به جای درآمدهای نفتی به معنای حرکت در مسیر رونق اقتصادی و بودجه ریزی در مسیر درست است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز در روابط خارجی در جهان در شرایط مناسب تری نسبت به سال های گذشته هستیم خاطر نشان کرد: این که مشاهده می کنیم رژیم غاصب صهیونیستی از تحرک سیاست های خارجی و اقتصادی ما  بسیار عصبانی است و همچنین این که می بینیم در منطقه بر عصبانیت کشورهای کم هوشی مثل عربستان افزوده می شود به آن معناست که راه و مسیر ما به درستی انتخاب شده است.

ما دولتی نبودم که هر از چند گاهی چند وزیر را برای ترمیم کابینه عزل کنیم

روحانی با تاکید بر اینکه اساس کار دولت یازدهم بر مبنای ترمیم مداوم کابینه شکل نگرفته است گفت: ما دولتی نبودم که هر از چند گاهی چند وزیر را برای ترمیم کابینه عزل کنیم یا استعفای آنان را بپذیریم و افراد جدیدی را به مجلس معرفی کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: دورانی بود که ترمیم کابینه قاعده شده بود و تثبیت کابینه به استثناء تبدیل شده بود اما امروز تثبیت کابینه و مدیریت قاعده دولت است اما در عین حال اگر جایی لازم ببینیم که ترمیم کابینه سرعت حرکت دولت را افزایش می دهد و جهت حرکت دولت را تغییر نمی دهد این کار را انجام می دهیم.

روحانی تصریح کرد: دولت بر جهت و هدفی که انتخاب کرده و همچنین پیمانی  که با مردم بسته است تا روز آخر خواهد ایستاد و از فشار، نقد غیر منصفانه و تخریب هراسی ندارد بلکه آنچه که برای دولت مهم است رضای خدا، خشنودی مردم و پیشرفت و عزت ملی است. این که برخی از اقتدار ملی خوشحال نمی شوند باید در ذهن، گذشته و افکار خود دقت بیشتری کنند و علت آن را دریابند.

وی همچنین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جلسه شب گذشته مقابله با آسیب های اجتماعی  با تاکید بر اینکه ایرانی اقتدار ایران را می خواهد، اظهار کرد: دیشب مقام معظم رهبری در جلسه مهم مقابله با آسیب های اجتماعی فرمودند که برای مبارزه با آسیب های اجتماعی حتی آنهایی که به دین و اسلام اعتقادی ندارند، اگر ایران را قبول دارند، باید با همه توان وارد میدان شوند.

وی خاطر نشان کرد: ایشان همچنین فرمودند حتی اگر کسی در عشقش به ایران تردیدی باشد و در وجدان سالم او تردیدی نباشد، باید با همه توان برای مقابله با آسیب های اجتماعی آماده شود و تحرک داشته باشد.

 آمار اعتیاد و طلاق در شش ماهه گذشته کاهش یافته است

رئیس جمهور گفت: رهبری در جلسه دیشب آسیب های اجتماعی نام دستگاه هایی را بردند که مسائل از طریق آنها حل شود که نام سه وزراتخانه آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و ورزش و جوانان جز ءآنها بود. این سه وزیری هم که معرفی شدند حوزه مسئولیت آنها در زمینه فرهنگی و اجتماعی است.

روحانی با بیان اینکه مگر می شود در جامعه ای زندگی کنیم که اعتیاد آن رو به افزایش باشد اظهار کرد: البته  آمار اعتیاد و طلاق در شش ماهه گذشته کاهش یافته است یعنی اینکه مسیری که انتخاب کرده ایم درست است و باید گام های بلندتری برداریم.

رئیس دولت تدبیر و امید همچنین با بیان اینکه چرا در 10 ماهه پایانی دولت کابینه ترمیم شد اظهار کرد: اگر ضرورتی اقتضا کند و نشاط بیشتر و مدیر تازه نفس تری نیاز باشد، رئیس جمهور تردیدی به خود راه نمی دهد زیرا اصل ما ادامه خدمت با نشاط به مردم است.

روحانی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش در سراسر کشور عدالت آموزشی،  اجتماعی و فرهنگی ایجاد می کند تصریح کرد: اولین نهادی که به نوجوانان کمک می کند نهاد آموزش و پررورش است. دستگاهی هم که می تواند به جامعه نشاط بخشد وزارت ورزش است. آمار وزیر بهداشت درباره میزان افسردگی نگران کننده است قبل از اینکه وزارت بهداشت افسردگی را درمان کند باید وزارت ورزش اقدام کند. زیر نسل جوان به امیدواری نیاز دارد و این امیدواری باید به جوانان داده شود.

وی افزود: چرا برخی رسانه های در نسل جوان ناامیدی پمپاژ می کنند؟ چرا در شرایطی ناامیدی را ترویج می دهند که همه کشورهای نفت خیز حتی عربستان دچار بحران اقتصادی هستند و از ذخایر سال های قبل خود استفاده می کنند و این تنها ایران است که در این شرایط هم تورمش را کاهش داده هم رشد اقتصادی  و اشتغال داشته و هم 30 میلیارد دلار به ذخیره خود افزوده است.

ایران امن ترین و بهترین کشور برای سرمایه گذاری است

وی خاطر نشان کرد: برخی انقلابی نما که مسائل کشور را درک نمی کنند ناامیدی را در کشور رواج می دهند این در حالی است که همه نهادهای اقتصادی و مالی دنیا اعتراف دارند که ایران امن ترین و بهترین کشور برای سرمایه گذاری است. ما اگر زبان و فکرمان را واحد کنیم آن وقت جاذبه کشور برای جذب سرمایه بیشتر شده و امید جوانان افزایش می یابد و آیا در این شرایط جوانان به سمت مواد مخدر، فساد و یا الکل می روند؟

روحانی با اشاره به اهمیت وزارت ورزش و جوانان گفت: به آقای سلطانی فر گفته ام ورزش همگانی و قهرمانی مهم است اما از این دو مهم تر، مساله جوانان است. متاسفانه ما این دو را با هم مخلوط کرده ایم حالا باید با شما نمایندگان مشورت کنیم تا شاید راه حل بهتری پیدا کنیم. ما باید جوانان را نسبت به آینده امیدوار کرده و نشاط جسمی و روحی آنان را افزایش دهیم تا جوانان در زمینه سیاست، مسائل اجتماعی، خیریه، هویت ایرانی اسلامی و علم و تحصیل وارد شوند. ما نباید وقت خالی برای جوانان بگذاریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما باید فضای مجازی را غنی کنیم و محتوای فضای مجازی بسیار اهمیت دارد خاطر نشان کرد: کسی علیه فرهنگ ما جاذبه ایجاد می کند بعد ما با ابزار می جنگیم. ابزار که تقصیری ندارد آنی که مقصر است محتواست ما باید محتوا را غنی کنیم، این تقصیر ماست که محتوا را غنی نکرده ایم.

روحانی در ادامه تاکید کرد: اگر می خواهید در اقتصاد و علم و تکنولوژی پیشرفت کرده باید به فرهنگ توجه کرده و در این زمینه سرمایه گذاری کنیم. دولت، دادگاه و نیروی اطلاعاتی و پلیسی نمی توانند به تنهایی با فساد مقابله کنند. مبارزه با فساد از فرهنگ آغاز می شود ما باید با  استفاده از ایمان، امید، اعتماد، علم و دانش و هویت ایرانی اسلامی جامعه سالمی داشته باشیم.

وی همچنین اظهار کرد: برای برخی بالا و پایین کردن اقتصاد لذت بخش است. دستگاهی وامی داده و بازپرداخت آن به تعویق افتاده اما بدهی معوق را اختلاس می دانند. باید با فساد مقابله کنیم نه اینکه آن را بزرگ کنیم بعضی ها فساد را در جامعه عادی سازی می کنند که ما باید حواسمان جمع باشد تا کار بد شیوع نیابد. این کشور اسلامی است، نگذارید کسانی که به کشور ما خیانت کرده اند به استناد حرف های نادرست در داخل کشور، کشور و نظام را هو کنند.

صالحی امیری دغدغه های نظام را می شناسد

رئیس جمهور با تشکر از تلاش های علی جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آقای جنتی استعفا داد و البته به یک مدیر با روحیه جدید هم نیاز بود. صالحی امیری یک جامعه شناس فرهنگی است که در شورای عالی امنیت ملی و مرکز تحقیقات استراتژیک با وی همکاری کرده ام. هر جا که بوده، کارش مورد رضایت بود و وی پر تلاش و با روحیه  است. صالحی امیری صاحب کتاب ها و مقالات متعددی است، در دانشگاه تدریس می کند و در امور فرهنگی برنامه ریز است.

روحانی افزود: او مدتی در مغز استخوان نظام فعال بوده، دغدغه های نظام را می شناسد و به تنوع فرهنگی کشور تسلط دارد. جاذبه وزیر ارشاد برای نخبگان، هنرمندان و نویسندگان باید زیاد باشد. صالحی امیری در این زمینه امتحان خود را در کتابخانه ملی پس داده است. او کتابخانه ملی را به محل رفت و آمد نخبگان و فرهیختگان تبدیل کرد. امیدواریم با انتخاب صالحی امیری شاهد کاهش فاصله در امور اجتماعی و فرهنگی باشیم نباید یکی راست راست باشد و یکی چپ چپ و باید به یکدیگر نزدیک شویم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اسلام دین مشکلات و سختی‌ها نیست،‌ اظهار کرد: باید بتوانیم به خوبی اسلام آسان و پرجاذبه را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کنیم و در عین حال نسبت به اصول خود و اسلام و هویت ایرانی‌مان ذره‌ای کوتاه نیاییم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در مسائل فرهنگی بسیار حساس و صاحب‌نظر هستند، ادامه داد: باید به نکاتی که مدنظر ایشان است دقت شود و با مواردی که ایشان حساسیت دارند  با حساسیت برخورد صورت گیرد تا ان‌شاءالله وزارت ارشادی داشته باشیم که همه مردم در مسیر نشاط، فرهنگ اسلامی و هویت دینی قرار بگیرند.

مطمئنم سلطانی‌فر این بار مسئولیت را به خوبی به مقصد می‌رساند

روحانی در ادامه با اشاره به وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان، خاطرنشان کرد: آقای سلطانی‌فر چهره‌ای آشنا هستند که فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و ورزشی داشته‌اند و علاقه بسیاری به مسأله ورزشی دارند و دنبال کننده امور ورزشی هستند. ایشان مدیر توانمندی هستند و در طی سه سال حضور در بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی کار بسیار خوبی انجام داده‌اند و شاهد پیشرفت خوبی در زمینه جذب گردشگران و همچنین ثبت میراث‌های فرهنگی و اعتلای فرهنگ ایرانی و رونق صنایع دستی بوده‌ایم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه مسأله ورزش و جوانان برای دولت یازدهم بسیار اهمیت دارد، گفت: مطمئنم که آقای سلطانی‌فر این بار مسئولیت را به خوبی به مقصد می‌رساند و با روحیه و نشاطی جدید و نفسی نو با همکاری و حمایت مجلس شاهد پیشرفت بسیار خوبی در وزارت ورزش و جوانان خواهیم بود.

روحانی در ادامه صحبت‌های خود در جلسه رأی اعتماد وزرای پیشنهادی دولت با بیان اینکه آموزش و پرورش مهمترین نهاد فرهنگی کشور است، خاطرنشان کرد: هیچ نهاد فرهنگی مهم‌تر و کارسازتر از آموزش و پرورش در کشور وجود ندارد. بیش از 13 میلیون دانش‌آموز در کلاس‌های درس و تعداد بسیار زیادی معلم دلسوز در سراسر کشور زیر نظر این وزارتخانه هستند که اداره آن کار بسیار سختی است.

دانش آشتیانی فعالیت بسیاری در آموزش عالی و تجربه خوبی در آموزش و پرورش دارد

وی با تقدیر از اقدامات فانی وزیر پیشین این وزارتخانه طی سه سال گذشته، اظهار کرد: امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باید از نیروی جدیدی با توانمندی خوب استفاده و بهره‌برداری کنیم. دولت در این زمینه کار بسیاری انجام داده است. حتی در زمینه مسائل مادی علیرغم اینکه در این زمینه طی سال گذشته و امسال با شرایط ایده‌آل فاصله داشته‌ایم در طول سه سال دولت یازدهم اعتبارات این وزارتخانه به بیش از دو برابر افزایش یافته است و هزینه‌های جاری این وزارتخانه از 14 هزارو 500 میلیارد تومان در سال 92 به 30 هزار میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته است.

رئیس جمهور افزود: همچنین طی جلسه یکشنبه هیأت دولت تصمیم گرفته شد که 4 هزار میلیارد تومان اعتبار از طریق اوراق صکوک اجاره در اختیار این وزارتخانه قرار بگیرد تا برای پاداش بازنشستگان و سایر مطالبات این وزارتخانه استفاده شود.

روحانی با بیان اینکه فاصله میان آموزش عالی و آموزش و پرورش یکی از مسائل پیش روی کشور است، اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا این دو یک وزارتخانه هستند اما در کشور ما دو وزارتخانه جداگانه‌ وجود دارد. این دو وزارتخانه باید به هم نزدیک باشند و وزارتخانه دوم باید پذیرای فارغ‌التحصیلان وزارتخانه اول باشد و هر دو باید یک مسیر را انتخاب و طی کنند. در همین راستا فردی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی کرده‌ایم که دارای مراتب علمی از بهترنی دانشگاه‌های دنیا است.

وی افزود: دانش آشتیانی فعالیت بسیاری در آموزش عالی و تجربه خوبی در آموزش و پرورش دارد. او از سال 45 کارش در مقام آموزش و پرورش بوده و معاونت‌ها و مسئولیت‌های بسیاری را بر عهده داشته و کاملاً به زوایای آموزش و پرورش آشنا است.

رئیس جمهور تأکید کرد: ما وزیری را می‌خواهیم که از همه نیروها و جناح‌ها استفاده کند و برای ارتقای آموزش و پرورش و نسل جوان فعالیت کند. بر اساس اظهارات خودش، او سال‌هاست که احزاب و جریانات سیاسی را ترک کرده است و بر بحث آموزش و کار تخصصی خود تمرکز خوبی دارد. ایشان به شیوه‌های آموزشی بسیاری از دنیا آشنا است و در بحث اقتصاد و نحوه اداره آموزش و پرورش تخصص و تجربه دارد. من تردیدی ندارم که آموزش و پرورش با مدیریت آقای دکتر دانش آشتیانی شاهد تحولی مثبت برای معلمین، بخش آموزش، بخش تربیت، نسل جوان و خانواده‌های دانش‌آموزان خواهیم بود.

روحانی در پایان با تقدیر و تشکر از نمایندگان مجلس، اظهار کرد: امیدوارم با رأی قاطع نمایندگان محترم مجلس دهم به زودی شاهد فعالیت جدید این سه وزارتخانه با نشاط جدید باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار