کد خبر: ۳۸۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
ایران و پاکستان باهدف پیشبرد طرح خط لوله گاز آی پی درحال مذاکره هستند.
نفیس زکریا، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در نشست خبری هفتگی خود درباره طرح خط لوله گاز ایران- پاکستان (آی پی) گفت: مسئولان پاکستان و ایران در حال مذاکره هستند تا زمینه پیشبرد این طرح فراهم شود.
در همین حال، روزنامه انگلیسی زبان «اکسپرس تریبیون» پاکستان به نقل از مقام‌های این کشور نوشت: شرکت خط لوله نفت چین (CPPB) که هم اکنون در طرح ١,٥ میلیارد دلاری ساخت ترمینال گاز مایع طبیعی (ال ان جی) و ساخت خط لوله گاز از بندر گوادر به نوابشاه مشارکت دارد، مشتاق به مشارکت در تکمیل طرح خط لوله گاز ایران- پاکستان (قسمت مربوط به خاک پاکستان) است.
در این گزارش آمده است: چین همچنین تمایل دارد تا در زمینه ساخت خط لوله گاز از «بندر گوادر تا مرز ایران» سهیم شود که به این وسیله طرح خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان تکمیل می شود.
شرکت چینی که ٨٥ درصد فاینانس ساخت خط لوله گاز در جنوب غربی پاکستان را فراهم کرده است، هم اکنون آمادگی خود را برای مشارکت در ساخت خط لوله گاز از بندر گوادر تا مرز ایران به طول ٨٠ کیلومتر اعلام کرده است.
به گزارش این روزنامه، یک مقام ارشد دولت پاکستان نیز اعلام کرد: این کشور در حال فعالیت بر روی طرح واردات گاز مایع طبیعی است؛ اما در صورت بروز جنگ، خط انتقال گاز مایع منبع امنی برای تامین نیازهای ما نخواهد بود.
وی افزود: به همین دلیل ما طرح انتقال گاز از ایران به پاکستان را یک پروژه ضروری و همچنین طرح راهبری برای کشور می‌دانیم.
این مقام دولت پاکستان تاکید کرد: در صورت توقف در روند عرضه گاز مایع در کشور، پاکستان قادر به دریافت گاز از طریق طرح خط لوله انتقال گاز از ایران خواهد بود.
ایران خط لوله بخش مربوط به خاک خود را تقریبا تکمیل کرده و با اجرای و تکمیل خط لوله در خاک پاکستان، امکان صادرات گاز طبیعی ایران به پاکستان فراهم خواهد شد.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: