کد خبر: ۳۸۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴
در پی کمبود شدید ارز برای واردات بنزین و گازوئیل
دولت سودان از روز جمعه (١٤ آبان ماه)، به دلیل کمبود ارز که سبب کمبود سوخت در چند ماه گذشته شده است، بهای بنزین و گازوئیل را حدود ٣٠ درصد افزایش داد.
به گزارش فرانس پرس از خارطوم، وزارت نفت سودان، بهای یک گالن (حدود چهار لیتر بنزین) را از ٢١ پوند سودان (معادل چهار دلار و ٣٠ سنت،٣,٩٠ یورو) به ٢٧.٥ پوند و بهای هر گالن گازوئیل را از ١٤ پوند به ١٨ پوند رساند.
افزایش بهای سوخت در سودان در شمال شرقی قاره آفریقا که اقتصاد آن از هنگام جدایی و استقلال سودان جنوبی در سال ٢٠١١ به شدت آسیب دیده، مسئله حساسی به شمار می رفته است.
حدود سه چهارم ذخایر نفت و منابع معدنی سودان یک پارچه سابق هم اکنون در خاک کشور تازه تاسیس سودان جنوبی قرار گرفته است.
تصمیم سپتامبر ٢٠١٣ دولت سودان برای کاهش یارانه های سوخت سبب اوج گیری قیمت های خرده فروشی به میزان بیش از ٦٠ درصد و اعتراض های خیابانی شد.
سودان که از سال ١٩٩٧ تحت تحریم های بازرگانی ایالات متحده قرار داشته، در ماه های گذشته به دلیل کمبود شدید ارز برای واردات فرآورده های سوختی، دچار کمبود بنزین و گازوییل بوده است.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه (١٢ آبان ماه) قانون تحریم های سودان را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.
وزارت نفت مصر نیز در پی تصمیم بانک مرکزی این کشور به شناور ساختن ارزش جنیه (پوند مصری)، قیمت فرآورده های انرژی را از روز جمعه (١٤ آبان ماه) تا ٤٦ درصد، افزایش داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره، این تصمیم که از نیمه شب پنجشنبه (١٣ آبان ماه) به اجرا گذاشته شد، بخشی از اقدامات ریاضتی اقتصادی دولت مصر به منظور به دست آوردن موافقت صندوق بین المللی پول برای پرداخت وام ١٢ میلیارد دلاری به قاهره به شمار می رود.
نام:
ایمیل:
* نظر: