کد خبر: ۳۸۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳
وزیر نیرو خبر داد
وزیر نیرو از کاهش ١٠ هزار میلیارد تومانی بدهی های صنعت برق از ابتدای امسال تاکنون و رسیدن آن به مبلغ ٢٢ هزار میلیارد تومان در ماه های گذشته خبر داد.
حمید چیت‌چیان امروز شنبه در افتتاح شانزدهمین نمایشگاه صنعت برق در جمع خبرنگاران در خصوص مطالبات پیمانکاران و تولیدکنندگان برق از این وزارتخانه، عنوان کرد :عمده عقب‌ماندگی پرداخت‌ها سه یا چهار ماهه و حداکثر شش ماهه است و این در شرایطی است که با اوضاع کنونی مالی کشور این شرایط دور از انتظار نیست.
وی ادامه داد:امروز صنعتگران و مدیران صنعت برق با همکاری یکدیگر مکانیزم‌هایی را طراحی کردند تا بر مشکل عقب‌ماندگی پرداخت‌ها غلبه کنند.
وزیر نیرو با بیان اینکه امروز شاهد این هستیم که برخی کارخانجات تولیدکننده فولاد، آلومینیوم و غیره که صنعت برق به آنها انرژی فروخته است به وزارت نیرو بدهکار هستند ، تصریح کرد:این طرح‌هایی است که شرکت‌های تولیدکننده برق نیز خواهان مواد اولیه این شرکت‌ها هستند؛ براین اساس یک مکانیزم تهاتر بین آنها طراحی و برقرار شده که تا حد قابل توجهی بدهی‌های صنعت برق را کاهش داده است.
چیت‌چیان إظهار کرد: در نتیجه همکاری‌های دولت، وزارت نیرو نیز با مکانیزم‌های اوراق تسویه خزانه، اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت به خلق منابع جدید مالی اقدام کرده تا آنها را در اختیار نیروگاه‌ها و شرکت‌های سازنده طلبکار از وزارت نیرو قرار داده است.
به گفته وی، ابتدای امسال بدهی‌های صنعت برق ٣٢ هزار میلیارد تومان بود که با اقدامات انجام شده امروز به حدود ٢٢ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.
وزیر نیرو با اشاره به ارائه‌ مجوز ساخت 37 هزار مگاوات نیروگاه به بخش خصوصی در 10 سال گذشته تاکید کرد:این در شرایطی است که طی این مدت بخش خصوصی فقط 11 هزار مگاوات احداث نیروگاه داشته و علت عمده این عقب‌ماندگی میسر نبودن تامین سرمایه و منابع مالی در کشور بوده است.
چیت‌چیان با بیان اینکه منتقدان در این زمینه باید پاسخگو باشند که چرا قراردادهای منعقد شده برای ساخت بخش بخار نیروگاه‌های گازی تاکنون مورد استقبال قرار نگرفته است، عنوان کرد: دلیل اصلی این أمرمحدودیت‌های مالی بوده است.
وی تصریح کرد: کشورهای موفق در صنعت برق کشورهایی بودند که منابع مالی خارجی را در کنار منابع داخلی وارد چرخه کرده‌اند و این دو مکمل یکدیگرند تا گام‌های توسعه سریع‌تر برداشته شود.
وزیر نیرو با اشاره به آخرین وضعیت تعیین تکلیف شرکت‌های مپنا و مهاب قدس ، گفت: این موضوع در دادگاه‌ها و مراجع ذیصلاح در دست اقدام است.
چیت‌چیان با بیان اینکه صنعت برق با اتکای 95 درصدی به تولیدات و محصولات داخلی یکی از صنایع پیشروی کشور است، اظهار کرد:باتوجه به اینکه علم و فناوری در جهان به سرعت در حال پیشرفت است لذا ما نیازمندیم که شبکه برق کشورمان را به‌ بروزترین تجهیزات روز جهان مجهز کنیم.
وی با بیان اینکه صنعت برق همواره نیازمند یک داد و ستد و ارتباط نزدیک با کشورهای پیشروی جهان است، تصریح کرد:برگزاری نمایشگاه صنعت برق از این جهت که فرصت مناسبی برای عرضه و ارائه‌ آخرین دستاوردها و محصولات از سوی ایران و سایر کشورها شناخته شده از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گفته وزیر نیرو در حال حاضر بسیاری شرکت‌های ایرانی با همکاری شرکت‌های خارجی در قالب جوینت ونچر توانسته‌اند بازارهای خوبی را در سطح بین‌الملل برای خود دست و پا کنند.
چیت‌چیان اظهار کرد:انتظار می رود با توجه به شرایط جدید بین‌المللی به ویژه در پسابرجام صنعت برق ایران بتواند سطح همکاری‌های خود را در عرصه بین‌الملل افزایش داده و بازار صادراتی خود را توسعه و گسترش دهد.
وی با بیان اینکه قالب شرکت‌های حاضر در نمایشگاه در مقایسه با سال گذشته محصولات جدیدی را تولید و ارائه کرده‌اند، گفت:تمامی این محصولات مورد تایید کشورهای مختلف جهان از نظر کیفی قرار گرفته و مطابق با بهترین استانداردهای روز جهان است.
وزیر نیرو با اشاره به حضور پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان در این دوره از نمایشگاه، تاکید کرد: در چارچوب مقررات و قوانین موجود این شرکت‌ها از مزیت‌های موجود برخوردارند و در این زمینه گرایش وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه آن حمایت از این شرکت‌هاست تا بازار در اختیارشان قرار گرفته و امکان رشد و فعالیت داشته باشند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: