کد خبر: ۳۸۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
گروه بين الملل – فاطمه مهتدي: جهان در انتظار برگزاري انتخابات رياست جمهوري آمريکا است. درحاليکه هيلاري کلينتون و دونالد ترامپ وارد مرحله نهايي در کمپين انتخاباتي خود مي‌شوند روزنامه فايننشال نگاهي به کشورهايي جهان انداخته که رويدادهاي انتخابات را دنبال مي‌کنند.
مکزيک همسايه‌آمريکا که با مشکلات اقتصادي و افت ارزش پزو روبروست ، پيروزي ترامپ را به عنوان تهديدي بر اقتصادش مي‌بيند و درحال آماده سازي نقشه اضطراري در صورت پيروزي نامزد جمهوريخواه است.به گفته رياست بانک مرکزي مکزيک پيروزي ترامپ همانند طوفاني براي صادرات مکزيک خواهد بود. وعده ترامپ به پايان دادن به توافق تجارت آزاد آمريکاي شمال ضربه بدي براي مکزيک وارد می‌کند.  براي کشور چين و حزب کمونيست، انتخابات آمريکا به معني يک انتخاب بين شيطاني شناخته شده و شيطاني ديگر است و در نظر چيني‌ها انتخابات آمريکا به طور نگران کننده اي غيرقابل پيش بيني است.هيلاري کلينتون بحث‌هاي تلخي را در زمان رياستش در وزارت خارجه با مقامات چيني داشته است. کلينتون منتقد نقض حقوق بشر و حضور پکن در قلمروي درياي جنوب چين است.
 از طرفي ديگر ترامپ، وعده داده که نيروهاي نظامي‌آمريکا را از کره جنوبي و ژاپن بازگرداند که هديه اي ژئوپليتيکي براي چين است اما دولت نگران است که تهديد‌هاي ترامپ درباره تجارت باعث افت شديدتر يوآن شود. درعين حال باتوجه به ناموفق بودن اوباما در تصويب قرارداد تجارت آزاد ترانس پاسيفيک که کشور چين درآن حضور ندارد، مخالفتهاي کلينتون و ترامپ نيز باعث توقف کامل آن خواهد شد.ديدگاه عربستان سعودي به انتخابات آمريکا به معني تغيير در خاورميانه است. احتمال پيروزي ترامپ و تهديد منع ورود مسلمانان به‌امريکا براي رياض هشدار دهنده است.اين امر همزمان با حکم اجازه شکايت خانواده قربانيان يازده سپتامبر از عربستان سعودي تهديدي تازه از سوي آمريکا است. رياست جمهوري کلينتون براي عربستان وکشورهاي حاشيه خليج فارس بهتر است زيرا کمک‌هاي ميليوني به بنياد کلينتون کرده‌اند. کلينتون نگرانيهاي و اهداف بازيگران سياسي منطقه را مي‌شناسد و برخلاف اوباما ، کلينتون تمايلي به خطرانداختن روابط تاريخي آمريکا و کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس را ندارد. اتحاديه اروپا و ناتو مستقر در بروکسل نگران پيامدهاي پيروزي ترامپ هستند. پيامدهاي رياست جمهوري ترامپ تهديدکننده است. به طور خاص براي ناتو ، وعده‌هاي ترامپ عوامل بنيادين در سياستهاي خارجي آمريکا با متحدانش را به چالش مي‌کشد.براي اتحاديه اروپا اين امر به معني چالشي فراتر از سياستهايي خارجي است.هرگونه گرم شدن روابط روسيه و آمريکا ، تحريم‌هاي اتحاديه اروپاعليه روسيه را تحت تاثير قرارمي‌دهد و اگر صحبتهاي ترامپ درباره عقبگرد در تجارت جهاني درست باشد اروپا که با سياستگذاري مالي درگير است با ضربه اي سنگين روبرو خواهد شد. درحاليکه رقابتهاي انتخاباتي حساستر مي‌شود، انگلستان از انتقاد به ترامپ عقب نشيني کرده است. ترزا مي‌نخست وزير انگليس پيشتر ترامپ را نسبت به اتهامات او به مسلمانان انگليسي مورد انتقاد قرارداده بود اما حال کمپين ترامپ از مذاکرات سازنده با وزارت خارجه انگليس صحبت کرده است. در عين حال کلينتون براي مقامات انگليسي بيشتر آشناست.باتوجه به روابط دوجانبه دوکشور چالش درباره روسيه، خاورميانه و تجارت پس از برگزيت باعث نگراني انگليسي‌هاست.روزنامه فايننشال تايمز معتقد است سياستمداران ايراني، جامعه تجاري و اقتصادي کشور هشيارانه انتخابات آمريکا را دنبال مي‌کند و نتيجه يا ممکن است باعث سرعت بخشيدن اجراي توافق هسته اي شود و يا دور تازه اي از بلاتکليفي . به گزارش اين روزنامه سياستمداران ايراني اميدوارند پيروزي کلينتون به معني تعهد به توافق هسته اي باشد حتي اگر سياستگذاريهاي کلينتون در خاورميانه سختگيرانه باشد. اما پيروزي ترامپ که توافق هسته اي را زيرسئوال برده است مي‌تواند باعث انتقاد مجدد تندروها در ايران به دستاورد هسته‌اي دولت شود.

رقابت تنگاتنگ

بنا بر نظرسنجي موسسه ريئل کليئر پاليتيکز، در اوهايو دونالد ترامپ پيش است اما در پنسيلوانيا خانم کلينتون با کمي‌اختلاف جلوتر از رقيبش قرار دارد.نتايج نظرسنجي‌ها در سطح ملي هم نشان مي‌دهند آقاي ترامپ در چند روز اخير توانسته نظرهاي فراواني را متوجه خود کند و اکنون فاصله او با خانم کلينتون بسيار کمتر از آن است که هفته پيش در نظرسنجي‌ها ديده مي‌شد.
به گزارش فايننشال تايمز، هر دو کمپين جمهوريخواه و دموکرات مدعي هستند در ايالت‌هاي مهم از يکديگر پيشي گرفتند. نتايج راي گيري زودهنگام در برخي ايالات آمريکا نشانگر آن است که رقابتهاي انتخاباتي تنگاتنگ است. بر اساس نظرسنجي‌‌اي که شبکه «فاکس نيوز» آمريکا آن را برگزار کرده است، کلينتون با 45 امتياز از ترامپ که 43 امتياز دارد پيشي گرفته است.
«گري جانسون» نامزد حزب آزادي‌خواه با 5 امتياز و «استين» نامزد حزب سبز آمريکا نيز با 2 امتياز در جايگاه سوم و چهارم قرار دارند. بر اساس نظرسنجي‌‌اي که خبرگزاري «رويترز» و پايگاه «ايپسوس» آمريکا آن را به‌صورت مشترک برگزار کرده‌اند، کلينتون با 44 امتياز از ترامپ که 37 امتياز دارد پيشي گرفته است. «گري جانسون» نامزد حزب آزادي‌خواه با 6 امتياز و «استين» نامزد حزب سبز آمريکا نيز با 2 امتياز در جايگاه دوم و سوم قرار دارند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار