کد خبر: ۳۸۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
مدیرعامل بانک پارسیان تک نرخی کردن ارز را خواسته شبکه بانکی و فعالان اقتصادی کشور اعلام و گفت: شرایط برای تک نرخی شدن ارز مهیا است.
مدیرعامل بانک پارسیان تک نرخی کردن ارز را خواسته شبکه بانکی و فعالان اقتصادی کشور اعلام و گفت: شرایط برای تک نرخی شدن ارز مهیا است.
کوروش پرویزیان در گفتگو با شبکه خبری (ایبِنا) گفت: مهم ترین موضوعی که به صورت اجرایی و عملی به عنوان حلقه وصل سایر برنامه ها و سیاست های پولی مطرح شده، تک نرخی کردن ارز است.
مدیرعامل بانک پارسیان اظهارداشت: این موضوع خواسته تمام فعالان اقتصادی و شبکه ارزی و تصمیم گیران ارزی است. نرخ های متفاوت و متنوع ارزی شفافیت فعالیت های اقتصادی را از بین بُرده و رانت و فساد در تمام بخش ها ایجاد می کند.
پرویزیان تاکید کرد: همچنین ارز چند نرخی باعث تنبلی بخشی از کسب و کارها در رقابت با فعالیت های مشابه خارجی می شود و بسیاری از معضلات و مشکلات فعالان اقتصادی را در پی دارد.
رییس کانون بانک های خصوصی افزود: قدرت پیش بینی و برنامه ریزی فعالان اقتصادی را نرخ های متفاوت برهم می زند و ریسک فعالیت های اقتصادی را برای شبکه بانکی افزایش می دهد.
وی تصریح کرد: در عین حال، چند نرخی بودن باعث افزایش معضلات و رشد معوقات شبکه بانکی خواهد شد چرا که در بازپرداخت تسهیلات ارزی دچار اشکال می شود کما اینکه در حوزه ذخیره ارزی اتفاق افتاد و احتمال دارد در آینده در بخش بازپرداخت مطالبات از محل تسهیلات ارزی صندوق ذخیره ارزی که متعلق به نسل های آتی کشور است این معضل ایجاد شود.
به گفته پرویزیان، با تک نرخی کردن ارز و ایجاد امکان قدرت برنامه ریزی و پیش بینی برای فعالان اقتصادی این معضلات تا حد زیادی برطرف می شود. امسال که سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است یکی از ارکان شفافیت که در بند ۱۹ سیاست های اقتصاد مقاومتی مطرح شده به تک نرخی کردن ارز بازمی گردد که امیدواریم در سال جاری این اتفاق بیافتد.
رییس کانون بانک های خصوصی افزود: با گشایشی که در روند فعالیت های بین المللی بانک ها اتفاق افتاده، با امکان جذب منابعی که فراتر از مرزها رخ می دهد، با امکان گشایش LC ارزی و امکان دریافت فاینانس های خارجی از شبکه مالی بین المللی، امکانپذیری اجرای تک نرخی کردن ارز فراهم شده و توصیه می شود این کار با سرعت بیشتری دنبال و تک نرخی کردن ارز اتفاق بیافتد.

نام:
ایمیل:
* نظر: